Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu [ZDJĘCIA]. Opisujemy najtrudniejsze operacje

Paweł Durkiewicz
Próba obciążeniowa wiaduktu PKM przy ul. Słowackiego (listopad 2014)
Próba obciążeniowa wiaduktu PKM przy ul. Słowackiego (listopad 2014) Przemek Swiderski
Kwiecień to ostatni miesiąc budowy nowej linii PKM, którą pojedziemy już od września.

Dziś przyjrzymy się największym wyzwaniom technologicznym, jakie postawiła przed budowniczymi realizacja potężnej inwestycji. O tym, jak poradził sobie z nimi wykonawca, czyli firma Budimex, opowiada Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM SA.

Czytaj więcej na temat budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Wiadukt na Zaspie

Najtrudniejszą pod względem technicznym i logistycznym operacją na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej było poprzeczne nasuwanie wiaduktu w okolicach przystanku Zaspa SKM. Obiekt inżynieryjny o sygnaturze WK2, który ma 70 metrów długości, 7,35 m szerokości i 18,8 m wysokości, to jedyna na nowej linii konstrukcja stalowa.

- Poprzeczne nasuwanie wiaduktu było na tyle niecodzienną operacją, że szkoda było nie wykorzystać jej dla celów pedagogicznych. Dlatego obserwowali ją studenci Politechniki Gdańskiej - wspomina Tomasz Konopacki. - Z reguły tego typu nasuwania gotowych konstrukcji odbywają się z kierunku równoległego lub prostopadłego do docelowej lokalizacji. W naszym przypadku standardowe metody nie wchodziły w grę, gdyż wymagały całkowitego wyłączenia ruchu kolejowego na cały czas nasuwania. Dlatego też zdecydowaliśmy się zastosować nietypową metodę polegającą na obrocie całego wiaduktu i częściowym oparciu jego konstrukcji na jednej z podpór, a następnie nasunięciu go już na oba przyczółki. Dzięki temu ruch kolejowy na linii E 65 mógł się odbywać praktycznie bez przerwy, nawet gdy tuż nad nią trwała skomplikowana operacja inżynieryjna.

Przyczółki WK11

Innym trudnym zadaniem dla wykonawców inwestycji było wykonanie przyczółków 80-metrowego wiaduktu nad ul. Słowackiego. W tym celu zaprojektowano masywne przyczółki o rozmiarach zbliżonych do bloku o wymiarach podstawy 9 m (szerokość ) x 5 m (grubość) x 8 m (wysokość).

W związku z wielkością tego elementu były obawy o wystąpienie rys termicznych i skurczowych betonu, spowodowanych ciepłem hydratacji betonu. Należało więc przygotować mieszankę betonową o możliwie niskim poziomie ciepła hydratacji, odpowiednią technologię zabudowy mieszanki, monitoring temperatury wnętrza dojrzewającego bloku oraz sposoby pielęgnacji eliminujące ryzyko wystąpienia rys.

- Dla oceny rozkładu temperatur, wewnątrz betonowanego elementu umieściliśmy sześć czujników - tłumaczy Konopacki. - Odczyty odbywały się w cyklu 12-godzinnym i były podstawą do planowania działań pielęgnacyjnych. Tym sposobem wykonaliśmy oba monolityczne przyczółki bez rys.

Specjalna mieszanka

Kolejna trudność związana z budową wiaduktu nad ul. Słowackiego polegała na umieszczeniu mieszanki betonowej w strefach przypodporowych łuku ustroju nośnego. Zmniejszający się przekrój i zagęszczone zbrojenie utworzyło strefę, gdzie typowe mieszanki betonowe nie mogły być zastosowane. Należało więc zaprojektować, wyprodukować i zabudować mieszankę o odpowiednich wymiarach kruszywa, mrozoodporności i wodoprzepuszczalności.

- Mieszanka została zaprojektowana i wbudowana z powodzeniem w strefy przypodporowe łuku - relacjonuje Konopacki. - Badania laboratoryjne wykonawcy i zamawiającego potwierdziły uzyskanie przez beton wszystkich zakładanych projektem parametrów.

Dostarczenie betonu

Budowniczowie musieli poradzić sobie również z dostawą i zabudowaniem betonów konstrukcyjnych muru oporowego M1 zlokalizowanego między linią kolejową E65 a linią SKM w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Wykonawca musiał wykonać roboty ziemne i betonowe o znacznej skali (do wbudowania ok. 4 700 m3 mieszanki betonowej) dysponując placem budowy oddzielonym całkowicie dwoma czynnymi torami kolejowymi, praktycznie bez możliwości dojazdu do placu budowy.

Sytuacja wymagała zaplanowania dostaw mieszanki betonowej stalowym rurociągiem umieszczonym... pod torowiskiem linii E65 i rozprowadzeniem jej rurociągami po placu budowy do betonowanych miejsc.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto