Wywłaszczanie działek to bezpośredni skutek decyzji ministra transportu - Sławomira Nowaka, który w połowie października uznał lokalizację pierwszego etapu trasy PKM - budowę i w części rewitalizację "Kolei Kokoszkowskiej", za ostateczną.
Zobacz koniecznie: Jak będą wyglądac przystanki PKM?
Jak zaznaczają władze PKM, przejęcia gruntów to efekt długotrwałego procesu i rozmów z właścicielami.
- Negocjacje prowadziliśmy od maja do sierpnia tego roku, ale o planach informowaliśmy mieszkańców już dwa lata temu - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - Dlatego zdecydowana większość przejęć odbywa się bez utrudnień, a wątpliwości pojawiają się w pojedynczych przypadkach.
Konopacki dodaje, że umowy przygotowano w oparciu o wycenę nieruchomości zleconą wcześniej zewnętrznej firmie. - Zaczynamy od działek zabudowanych, które wymagają wyburzeń, a te ruszą jeszcze w tym roku - zapowiada.
Na razie PKM przejęła 13 nieruchomości w Matarni, Firodze i Rębiechowie. Terenów pilnują już pracownicy wynajętej firmy ochroniarskiej. W kolejce czeka 238 kolejnych - łącznie wartych ok. 90 mln zł.
Zobacz, jakie problemy pojawiły się przy budowie al. Havla:
Gdańsk. Właściciele działek wywłaszczonych pod Nową Łódzką dostali w końcu pieniądze
Równocześnie z przetargiem na wyburzenie istniejących zabudowań, trwają prace nad wyłonieniem wykonawcy robót budowlanych. Ten realizację inwestycji rozpocząć ma na początku przyszłego roku.
W pierwszym etapie poszukiwań zainteresowanie kontraktem wyraziło 19 spółek, które wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu przedstawiały dokumenty potwierdzające zdolności finansowe i doświadczenia w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.
- Kończymy właśnie weryfikację zgłoszeń, a do niektórych spółek wystąpiliśmy o dodatkowe informacje. Jeszcze w listopadzie wybranym chętnym wyślemy zaproszenia do składania ofert - zapowiada Konopacki. - Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w grudniu 2012 roku, choć termin ten może ulec zmianie z powodu ewentualnych odwołań od wyników przetargu.
Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i zaprojektowanie oraz wykonanie wszystkich systemów sterowania ruchem na linii kolejowej.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł netto, z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Na stacji PKP Gdańsk Wrzeszcz trwa już budowa peronu dla kolejki, a oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest w połowie 2015 roku.
PKM połączyć ma Wrzeszcz z lotniskiem i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki kolejce zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni do Portu Lotniczego w Rębiechowie dojechać będzie można w niespełna 25 minut.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?