W sobotę, 21 września, w życie wchodzi przyjęta przez gdańskich radnych uchwała w sprawie pierwszego w historii miasta budżetu obywatelskiego Gdańska. W każdym z sześciu okręgów wyborczych, na jakie podzielono miasto, do rozdysponowania przeznaczone zostanie 1,5 mln zł.
Od poniedziałku, 23 września, ze strony internetowej Urzędu Miejskiego
www.gdansk.pl/budzet-obywatelskii w Referacie Komunikacji Społecznej przy ul. Kartuskiej 3 pobrać można formularz pozwalający zgłosić pomysł do budżetu obywatelskiego Gdańska.
Czytaj też: Budżet obywatelski Gdańska. 9 milionów złotych do podziału na dzielnice [ZDJĘCIA]
Najważniejsze, byśmy pamiętali, że nasz pomysł musi kwalifikować się do jednej z 7 kategorii projektów, jakie mogą zostać zrealizowane w ramach budżetu obywatelskiego Gdańska. A te dotyczą
1. terenów rekreacyjnych i ich infrastruktury,
2. wiat i otoczenia przystanków,
3. zmian w organizacji ruchu,
4. bezpieczeństwa,
5. naprawy infrastruktury i podniesienia stanu estetycznego,
6. remontu obiektu użyteczności publicznej będącego własnością miasta Gdańska oraz
7. sporządzenia dokumentacji technicznej we wskazanych obszarach.
Istotne jest także, byśmy - na przykład przygotowując projekt aranżacji zielonego skwerku - zwrócili uwagę, że pieniądze muszą zostać wydane na gruntach należących do magistratu.
Jak zapewnia koordynator budżetu obywatelskiego Gdańska, pełnomocnik prezydenta, Piotr Kowalczuk, opracowując pomysł, nie będziemy zdani na siebie.
- Urzędnicy, zresztą także gdańszczanie, którym zależy na rozwoju naszego miasta, chętnie doradzą i pomogą wypełnić formularz aplikacyjny - podkreśla.
Dokument oprócz nazwy projektu, danych wnioskodawcy, określenia zakresu tematycznego wymaga także:
1. krótkiego opisu,
2. podania lokalizacji,
3. uzasadnienia konieczności realizacji zadania i
4. wskazania beneficjentów.
Konieczne jest określenie szacunkowych kosztów projektu (warto skorzystać przy tym z "Miejskiego cennika" www.gdansk.pl/cennik) i streszczenia projektu.
Nasza inicjatywa szansę na realizację zyska dopiero, jeśli uda nam się przekonać do niej współmieszkańców. Każdy projektodawca powinien zadbać o wsparcie co najmniej 15 gdańszczan, którzy ukończyli 16 rok życia i złożą swoje podpisy pod wnioskiem.
Niewielka liczba sygnatur to jedno, ale już w momencie wypełniania formularza warto porozmawiać o swoim pomyśle z sąsiadami i przyjaciółmi - ich wsparcie bardzo przyda się w dniu głosowania, dlatego niegłupim pomysłem może być zapytanie ich o zdanie. Mogą mieć sugestie, które przekonają do pomysłu także innych gdańszczan.
Gotowe pomysły na formularzach składać będzie można w magistracie od 4 do 22 listopada. W tych dniach w poszczególnych wydziałach i jednostkach pomagać też będą miejscy konsultanci.
Później wszystkie projekty trafią do Zespołu Konsultacyjnego, powołanego przez prezydenta miasta i złożonego z sześciu radnych miasta, sześciu radnych dzielnic i osiedli, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz urzędników.
Czytaj więcej na temat budżetu obywatelskiego Gdańska
Do stycznia 2014 r. zespół na jawnych obradach, w których uczestniczyć będzie mógł każdy chętny, oceni je pod względem formalno-prawnym. Jedyne kryteria to przynależność do jednej z siedmiu wymienionych wcześniej kategorii, koszt do 500 tys. zł i zgodność z prawem.
Prawidłowo opracowane pomysły złożą się na "Bazę Projektów", później rozlosowane zostaną ich numery, które wyznaczą kolejność na liście konsultacyjnej.
W głosowaniu za pośrednictwem internetu i - z pomocą pracowników - w wyznaczonych godzinach w stacjonarnych Punktach Konsultacyjnych oraz we wszystkich Zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego, będzie mógł wziąć udział każdy, kto do 4 listopada 2013 r. ukończy 16 lat. Odbędzie się ono między 10 a 23 lutego 2014 r. Poprzeć będziemy mogli 5 wybranych projektów (niekoniecznie pochodzących z naszego okręgu).
Projekty wyłonione do realizacji poznamy 25 lutego 2014 r..
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?