Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcemy wreszcie tanio tankować

Antoni Wojciechowski
Z westchnieniem ulgi przyjęli kierowcy zapowiedzi Orlenu i Lotosu o obniżce ceny benzyny 95-oktanowej do 4,99 zł. Westchnienie nie dziwi - przecież kilka tygodni temu cena przebijała poziom 5,30 zł za litr. Ale uczucie ulgi przechodzi, gdy przypomnimy sobie, że jeszcze w 2008 r. cena benzyny krążyła w okolicach 4 zł. W dodatku uważano ją za wygórowaną, gdyż wywindował ją wysoki kurs ropy naftowej - cena baryłki sięgnęła 150 dolarów. Tymczasem w ostatnich miesiącach cena baryłki nie przekroczyła 110 dolarów - a i tak mocno wzrosła od wiosny z powodu rewolucji w Libii.

W dodatku nie zapowiada się, by była szansa na powrót cen z 2008 r. Choćby dlatego, że w najbliższym czasie w górę pójdzie akcyza na paliwa. Komisja Europejska już zadecydowała, że zostanie ona podniesiona na LPG i olej napędowy. Wysokość opłat ma stopniowo rosnąć do 2018 r. - wtedy litr ropy może kosztować nawet 5,85 zł, a gazu 3,6 zł. Jedynie wysokość akcyzy na benzynę ma zostać bez zmian. Ale w nią może uderzyć proponowany podatek od emisji CO2 - mógłby on podnieść cenę benzyny o 15 gr.

- Łatwiej jest podnosić ceny paliwa, niż je obniżać - zauważa Jakub Bogucki, analityk rynku paliw serwisu E-petrol.pl. Wprawdzie na jego cenę duży wpływ mają wahania kursów walut (za ropę rafinerie płacą w dolarach), ale mimo to widać, że ceny paliw przesuwają się tylko w jedną stronę: w górę.

Czytaj także: Jak oscylują ceny benzyny w Gdańsku


Dlatego rozpoczynamy akcję "Chcemy taniego paliwa".
Przez najbliższe cztery tygodnie będziemy pytać polityków, co zrobili i co zamierzają zrobić, aby zahamować pełzające nieustannie w tym samym kierunku ceny. Bo wbrew pozorom wcale nie jest tak, że nie mają argumentów pozwalających ten ruch zahamować. Nie muszą tylko bezradnie przyglądać się szalejącym słupkom ilustrującym wartość baryłki ropy na światowych giełdach. Mogą też działać, na przykład okresowo obniżając wysokość akcyzy (prawo pozwala rozporządzeniem obniżyć jej wysokość na trzy miesiące).

- Choć akcyzę można obniżać tylko do poziomu ustalonego przez Unię. Cenę paliwa łatwiej byłoby obniżyć, zmniejszając stawkę podatku VAT, bo tutaj decyzja zależy tylko od polskich władz - podkreśla Piotr Paszek z firmy doradztwa podatkowego ECDDP.

Żądamy obniżenia cen paliw

My, niżej podpisani obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, zwracamy się do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów o podjęcie zdecydowanych działań mających na celu obniżenie cen benzyny, oleju napędowego oraz LPG poprzez zmniejszenie stawek podatku VAT i akcyzy.
Ceny na stacjach paliw biją w ostatnich tygodniach rekordy. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat paliwa podrożały o ponad 40 procent. Zmianę tę odczuwają przede wszystkim kierowcy, ale te podwyżki uderzają w nas wszystkich, ponieważ ceny produktów rosną w związku z ciągle rosnącymi kosztami transportu. Co gorsza, poziom obciążeń w ostatnich latach nieustannie się podnosił, m.in. poprzez zwiększenie stawek podatku VAT, likwidację możliwości jego odliczania dla przedsiębiorców, dla nowo rejestrowanych aut czy zniesienie ulg na biokomponenty dodawane do paliw. Pętla podatkowa zaciska się coraz mocniej. Płacimy nie tylko my, kierowcy i konsumenci, ale także polska gospodarka jako całość, ponieważ nasze produkty i usługi eksportujemy drożej lub z mniejszym zyskiem.
Zwracamy uwagę, że polityka państwa w zakresie obciążeń podatkowych jest krótkowzroczna - prowadzi do zmniejszenia poziomu życia w Polsce. Nie uznajemy także argumentu, że ceny paliw w Polsce są niższe niż w Europie. Nasze płace także są dużo niższe niż w innych krajach - szczególnie tzw. starej Unii Europejskiej.
Dlatego żądamy niezwłocznego podjęcia działań w kierunku zmiany polityki Rządu oraz ustawodawstwa, które blokuje możliwości obniżenia cen paliw. Domagamy się podjęcia następujących działań:czasowego obniżenia stawki akcyzy na okres trzech miesięcy, w celu ustabilizowania cen paliw na niższym poziomie,
obniżenia stawki akcyzy do minimalnego poziomu, wymuszonego przez Unię Europejską, w celu trwałego obniżenia obciążeń podatkowych zwiększających ceny paliw, zniesienia opłaty paliwowej, która jest przeznaczana na budowę płatnych autostrad - czyli de facto podwójnego opodatkowania, obniżenia stawki VAT na benzynę, olej napędowy i LPG.
Wyrazy szacunku,
niżej podpisani


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto