Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Clickbait, hasztag, deepfake i inne. 10 terminów, o których warto coś wiedzieć, kiedy przeglądasz media społecznościowe w swoim smartfonie

Anna Szałkowska
Anna Szałkowska
Clickbait, hasztag, deepfake i inne. 10 terminów, o których warto coś wiedzieć, kiedy przeglądasz media społecznościowe w swoim smartfonie
Clickbait, hasztag, deepfake i inne. 10 terminów, o których warto coś wiedzieć, kiedy przeglądasz media społecznościowe w swoim smartfonie Pixabay
Clickbait, streaming, algorytm, deepfake, hasztag, fake news – masz z nimi do czynienia codziennie, ale czy jesteś w stanie podać szybko definicję każdego z tych pojęć? Wiesz, na jakich zasadach działają? Nieważne, ile masz lat i jaką posiadasz wiedzę. Każdemu użytkownikowi internetu przydadzą się tego typu informacje.

Nie każdy jest specjalistą od mediów społecznościowych, ale przeważająca większość jest ich użytkownikiem. Jako zwykli użytkownicy jesteśmy atakowani w sieci coraz to nowszymi pojęciami i warto wiedzieć, co się za nimi kryje. Oto co na ich temat może znaleźć w internecie człowiek, jeśli trochę poszpera. Jeśli znacie lepsze źródła, sami macie większą wiedzę, dzielcie się nią. W końcu weryfikować i aktualizować spływające do nas dane musimy przez cały czas. Nie ma już od tego odwrotu.

  1. Clickbait - „Najpiękniejsza aktorka bez makijażu, ten widok będzie ci się śnił po nocach” krzyczą tytuły tekstów na popularnej przeglądarce. To clickbait - zjawisko polegające na przyciąganiu uwagi za pomocą tytułów bądź miniaturek, które przesadnie wyolbrzymiają faktyczną treść lub znaczenie artykułu. Głównym celem clickbaitu jest generowanie zysków z reklam internetowych. Termin ten można przetłumaczyć na język polski jako „przynętę na kliknięcia”. Użytkownicy są wabieni za pomocą emocjonalnego i krzykliwego wstępu. Zwykle najciekawszy bywa sam tytuł... Nie chcecie się denerwować? Nie wchodźcie.
  2. Streaming i platformy streamingowe
    Jeśli oglądasz filmy na Netflixie, pojęcie platforma streamingowa nie jest ci obce. Ale w zasadzie, co to takiego? Streaming to udostępnianie treści za pomocą technologii przesyłania strumieniowego. Dane docierają do komputera odbiorcy, ale tylko przez określony moment. W praktyce streaming oznacza udostępnianie filmów, muzyki, zdjęć czy innych danych. Często dzieje się to w czasie rzeczywistym i przybiera formę tzw. live streamingu. Tę drugą formę wykorzystują nadawcy wydarzeń sportowych lub w czasie pandemii muzycznych. Transmisje z tych wydarzeń udostępniane są często za dodatkową opłatą.
  3. Sztuczna inteligencja (SI) – szukając odpowiedzi na pytanie, czym jest sztuczna inteligencja, napotykamy na kilka definicji. Mówi się, że to:
    - zdolność maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności, tj. rozumowania, uczenia się (w zakresie i szybkości niedostępnej ludziom), planowania i kreatywności;
    - maszyna, która potrafi odpowiedzieć na pytanie tak samo mądrze jak człowiek;
    - dział informatyki, który bada, w jaki sposób myśli i działa człowiek, a modele tych zachowań próbuje naśladować w programach komputerowych.
    To dziedzina, która bardzo szybko się rozwija i stąd też jej różne definicje. Dla jednych to roboty, podobne do ludzi z wyglądu i zachowania, dla innych aplikacje na smartfony lub bezzałogowe (autonomiczne), sterowane przez komputer samochody, poruszające się bez udziału człowieka (człowiek co najwyżej może być w nim pasażerem). Na to, jak sobie wyobrażamy sztuczną inteligencję, mocniej chyba od samej nauki, wpływają… twórcy, głównie twórcy filmowi. A ty masz swój ulubiony film, w którym występuje sztuczna inteligencja?
  4. Hashtag, hasztag - nazwa ta wzięła się z połączenia dwóch angielskich słów: hash - kratka i tag - znacznik. Jest to wygodny i prosty sposób na podkreślenie głównej myśli swojej publikacji, odniesienie jej do określonego tematu. To także świetne narzędzie, które umożliwia szybkie znalezienie interesującego nas tematu w wyszukiwarkach online. Dzięki temu nawigacja na stronie jest prostsza. Przykłady hasztagów: #kosmetykinaturalne, #zdrowejedzenie, #sklepinternetowy itp. Po kliknięciu w nie użytkownik widzi nieograniczoną liczbę wiadomości zawierających taki hasztag. Hasztag po raz pierwszy pojawił się na Twitterze w 2007 roku. Można go użyć we wszystkich popularnych mediach społecznościowych, tj. Facebook, Twitter, Google +, Instagram itd.
  5. Deepfake - technika stosowana jest do łączenia i nakładania obrazów nieruchomych i ruchomych na obrazy lub filmy źródłowe przy użyciu komputerowych systemów się uczących. Uzyskane w ten sposób łudząco realistyczne ruchome obrazy stosowane są w nagraniach filmowych, stwarzając możliwości manipulacji poprzez np. niemożliwą do odróżnienia przez widza zamianę twarzy aktorów występujących w filmie. Ale nie tylko, często przy pomocy tego narzędzia można spreparować wywiad z politykiem. Możliwości tej techniki są coraz lepsze, a efekty – jeśli się nad tym dobrze zastanowić – dość przerażające. Oczywiście, jeśli zostaną użyte z premedytacją w złym celu.
  6. Content – to nic innego jak zawartość Internetu: teksty, zdjęcia, nagrania audio i wideo i nie tylko. To właśnie media społecznościowe należą do najważniejszych kanałów rozpowszechniających te treści. Dzięki praktycznym informacjom, inspiracjom i indywidualnemu przedstawieniu firmy można stworzyć emocjonalną relację ze swoimi użytkownikami. Dobra, ciekawa i wartościowa treść przyciąga klientów i sprawia, że pozostają oni dłużej na stronie internetowej.
  7. Komunikator - Facebook to serwis społecznościowy, ale już Facebook Messenger to stworzony przez Facebooka komunikator internetowy. Służy do wysyłania wiadomości, zdjęć, filmów, naklejek i innych plików, a także pozwala reagować na wiadomości znajomych i wchodzić w interakcje z botami. Usługa umożliwia też połączenia głosowe oraz wideorozmowy.
    Inne komunikatory internetowe to, m.in. Skype, Microsoft Teams, WhatsApp.
  8. Algorytm to zgodnie z definicją „skończony ciąg zdefiniowanych czynności, które wykonane w odpowiedniej kolejności prowadzą do rozwiązania problemu”. Sieci społecznościowe takie jak Facebook wykorzystują algorytmy, aby sterować tym, jakie treści mają być wyświetlane użytkownikom. Najprostszym przykładem algorytmu w życiu człowieka jest przepis, którego używa się podczas gotowania. W końcu i w tym przypadku trzeba wykonać kolejno czynności, aby produkty zmieniły się w gotowe danie.
  9. Fake news - fałszywa wiadomość, często o charakterze sensacyjnym, publikowana w mediach z intencją wprowadzenia odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowych, politycznych lub prestiżowych. Często jednak bywa, że jej dalsze rozpowszechnianie dzieje się na zasadzie „płynięcia z prądem”. Ile razy udostępniałeś informację o śmierci znanej osoby, która chwilę potem okazywała się nieprawdziwa? Jak rozpoznać fake newsa? Warto przestrzegać kilku zasad, by filtrować wiadomości prawdziwe od tych zmyślonych, m.in. zweryfikować autora i jego poprzednie publikacje, upewnić się, że wiadomość nie jest żartem albo satyrą, zapytać ekspertów, czy dana informacja jest prawdziwa, sprawdzić datę publikacji. Czy tak robimy przed każdym udostępnieniem jakiegoś linka? Bardzo rzadko, generalnie staramy się na facebooku być pierwsi w rozprzestrzenianiu ciekawych informacji. Ba, udostępnianie stało się dość odruchowe. Jeśli jednak nie poddacie się impulsowi, część fake newsów weryfikuje dla nas strona demagog.org.pl.
  10. Big Data – to metoda legalnego gromadzenia informacji z przeróżnych źródeł, a następnie ich analizowania i wykorzystywania do własnych celów. W rezultacie tworzony jest profil konsumenta, który później wykorzystuje się w celu np. zwiększenia sprzedaży. Najważniejsze w Big Data jest przetwarzanie informacji i wykorzystywanie w praktyce wniosków z nich płynących, a nie samo gromadzenie danych. Podmiotami, które wykorzystują je w swoich działaniach, są na przykład: banki (gromadzą dane, które wynikają z ruchów na kontach użytkowników, np. dokonanych płatności, ich wielkości i rodzaju kupowanych przedmiotów), firmy (wypuszczają własne aplikacje, które są pobierane przez użytkowników na smartfony lub tablety. Instalując produkt na urządzeniu, najczęściej automatycznie wyraża się zgodę na dostęp aplikacji do własnych danych), właściciele portali internetowych, którzy poprzez świadczone usługi również mogą gromadzić takie dane. Najczęściej zgoda na taką czynność znajduje się w regulaminie.

A ciebie jakie słowo zainteresowało ostatnio w sieci?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto