Czy Gdańsk jest "dobrą marką"? Miasto zleci badanie skojarzeń z jego nazwą

Jacek Wierciński
T. Bołt
Czy Euro 2012 zrobiło miastu dobrą reklamę? Jak zatrzymać na dłużej Rosjan przyjeżdżających do nas na zakupy? A może zmarnowaliśmy ostatnie 5 lat promocji miasta? - na te i inne pytania odpowiedzieć ma badanie marki "Gdańsk", które przygotowuje Urząd Miejski.

- Ostatni raz pytaliśmy o wizerunek miasta w oczach Polaków, mieszkańców Szwecji, Niemiec i Wielkiej Brytanii w 2008 r. - tłumaczy Anna Zbierska, dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta. - Teraz chcemy zweryfikować, co udało nam się osiągnąć, na ile pomogła nam organizacja mistrzostw w ubiegłym roku i na czym powinniśmy się skupić w następnych latach - dodaje.

Czytaj też: Rekordowa liczba turystów w Gdańsku. Czy to przez Euro 2012?

Na razie pomysł ankiet jest na bardzo wczesnym etapie. Wiadomo, że oprócz narodowości, które objęły badania przed pięciu laty, o to, co sądzą o Gdańsku, czy już u nas byli oraz czy by tu przyjechali, Urząd Miejski zapyta także Rosjan zamieszkujących w Obwodzie Kaliningradzkim, a niewykluczone, że również Hiszpanów.
- Wszystko zależy od ilości środków, które przeznaczymy na ten cel - podkreśla Zbierska.

Zanim magistrat rozpisze przetarg na badania o opinię na temat formy ankiety i istotnych pytań urzędnicy zapytają ekspertów - m.in. socjologów i specjalistów ds. marketingu. Poprzednie badania na zlecenie miasta przeprowadził TNS OBOP. Kosztowały miasto ok. 200 tys. zł i były częścią większego projektu związanego z długofalową strategią promocji miasta na lata 2008-2013. Władze przekonują, że na ankietę warto wydać tak duże pieniądze, choć środki przeznaczone w budżecie miasta na promocję wynoszą w tym roku 15 mln zł, czyli w stosunku do ubiegłego roku obniżono je o 30 procent.

- Po pierwsze, pozyskana wiedza pozwoli nam skuteczniej wybierać techniki docierania do potencjalnych gości, będziemy więc sensowniej wydawać pieniądze tak, by celniej trafiać do turystów, inwestorów, młodych ludzi - wymienia Zbierska. - Po drugie, dzięki pozyskanej wiedzy spróbujemy zmienić sposób patrzenia na Gdańsk np. gości z Rosji - dziś ich turystyka jest typowo zakupowa, chcemy dowiedzieć się, jak to zmienić i jak zatrzymać ich u nas w mieście na dłużej.

Zobacz także: Gdańsk. Miejsca najchętniej odwiedzane przez turystów. Ranking Gdańskiej Organizacji Turystycznej

Urzędnicy z gdańskiego Biura ds. Promocji zapowiadają, że dokładnie opracowane i kompleksowe wyniki badań poznamy jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

W Polsce popularny, za granicą już nie
Wyniki badań "Jak nas widzą" przeprowadzonych 5 lat temu nie były najlepsze. Jedna trzecia Niemców i Szwedów deklarowała, że nigdy nie słyszeli o Gdańsku. W rankingu miast, które mieszkańcy chcieliby odwiedzić wygrywając wycieczkę do Europy Środkowo-Wschodniej, Gdańsk zajął czternastą pozycję (8 proc. wskazań) przegrywając m.in. z Sarajewem i Tallinem. Lepiej Gdańsk oceniali Polacy. Z analizy TNS OBOP wynikało, że stolica Pomorza zajmowała drugie (za Krakowem) miejsce wśród wskazań jako "miasto gdzie chcieliby zamieszkać".

Już od lipca zmiany w 300 plus?

Wideo

Materiał oryginalny: Czy Gdańsk jest "dobrą marką"? Miasto zleci badanie skojarzeń z jego nazwą - Gdańsk Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie