Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy w gdańskich tramwajach i autobusach działają klimatyzacje? Sprawdziliśmy

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Przemyslaw Swiderski
Mieszkańcy skarżą się na klimatyzację w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej. Czy zgłoszenia trafiają do Zarządu Transportu Miejskiego? Jak wygląda sytuacja? - Część podróżnych skarży się, że klimatyzacja nie działa lub działa za słabo, natomiast część, że chłodzenie jest zbyt intensywne i „trzeba zakładać w lecie szaliki” - mówi rzeczniczka ZTM, Dagmara Szajda. Jak wygląda obecny stan klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej na terenie Gdańska? Czy przewoźnicy zadbali o wszystko?

Co roku toczą się dyskusje na temat tego, czy klimatyzacja działa w pojazdach transportu publicznego. Czy jest ona serwisowana? Od ilu stopni można włączyć klimatyzację w autobusach i tramwajach? Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku podaje, że zgodnie z umowami zawartymi z operatorami (GAiT i BP Tour) prowadzący pojazd ma obowiązek włączenia klimatyzacji przedziału pasażerskiego, kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (wtedy klimatyzacja jest ustawiana na 18, 19 stopni). W przypadku bardzo wysokiej temperatury na zewnątrz, powyżej 27 stopni Celsjusza, przedział pasażerski powinien zostać schłodzony do 23 stopni. W tramwajach, które nie mają klimatyzacji, należy włączyć nawiew lub otworzyć okna.

Klimatyzacja w autobusach i tramwajach. Jak działa?

- Klimatyzacja jest włączana w momencie uruchomienia pojazdu przez prowadzącego - mówi Dagmara Szajda z ZTM. - Nie jest możliwe utrzymanie stałej temperatury w pojeździe, który zatrzymuje się co chwilę i otwiera na przystanku kilkoro drzwi, co oznacza nieustanną wymianę powietrza. Jak powszechnie wiadomo, producenci samochodów zalecają użytkownikom aut unikanie otwierania okien i drzwi w czasie pracy klimatyzacji, bo powoduje to znaczne obniżenie jej skuteczności. Zachowanie tego warunku w przypadku autobusu lub tramwaju, do którego co kilka minut wsiadają pasażerowie i z niego wysiadają, nie jest niestety możliwe. Aby w takiej sytuacji schładzanie wnętrza pojazdu było efektywne, urządzenia klimatyzacyjne musiałyby pracować ze zwiększoną mocą, co w wielu przypadkach skutkowałoby skargami na panujący w autobusach i tramwajach chłód. Z kolei mniej intensywne klimatyzowanie bywa odbierane przez część pasażerów jako jego brak. Częstotliwość otwierania drzwi pojazdów oraz czas postoju na przystankach mają kluczowe znaczenie.

ZOBACZ TAKŻE: Kolejne utrudnienia w ruchu na Głównym Mieście. 01.08.2022 rusza remont ul. Ogarnej w Gdańsku

ZTM podkreśla, że urządzenia klimatyzacyjne są regularnie serwisowane przez operatorów, więc ich również postanowiliśmy zapytać - jak wygląda stan pojazdów? Czy często są awarie? Jak wygląda sytuacja z klimatyzacją? Jak często jest serwisowana? Przypomnijmy, że zgodnie z umowami przewozowymi za brak sprawnej klimatyzacji grożą sankcje, z możliwością wycofania pojazdu z ruchu włącznie.

- W maju 2022 r., w związku z rozpoczynającym się sezonem letnim oraz spodziewanymi wysokimi temperaturami powietrza, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wysłał do obu operatorów pismo przypominające o obowiązku właściwego przygotowania do użytkowania urządzeń klimatyzacyjnych we wszystkich pojazdach, którymi świadczone są usługi przewozowe w sieci połączeń ZTM w Gdańsku - dodaje Dagmara Szajda.

- Klimatyzacje w tym roku zrobiliśmy wszystkie - podkreśla dyrektor ds. komunikacji miejskiej BP Tour, Marcin Tokarski. - Część własnymi siłami, a część zrobiła firma zewnętrzna, więc we wszystkich pojazdach była zrobiona klimatyzacja - odgrzybianie i napełnianie przed sezonem - zgodnie z pismem, jakie otrzymaliśmy od zamawiającego, czyli Zarządu Transportu Miejskiego. Czasem zdarzają się awarie. Staramy się rozwiązywać je na bieżąco, w miarę możliwości.

Jak odpowiedziała spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje? Dzień po odpowiedzi Zarządu Transportu Miejskiego przesłali identyczne pismo.

Klimatyzacja nie tylko dla pasażerów

Kierowcom również trudno jeździć podczas upałów. Czy Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzała kontrole i sprawdzała, w jakich warunkach pracują kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej?

- Kontrole w Spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje miały miejsce wielokrotnie - oświadcza p.o. zastępcy Okręgowego Inspektora Pracy ds. Nadzoru, Paweł Grabowski. - Według moich ustaleń do tej pory w trakcie kontroli nie poruszano zagadnień związanych z występowaniem w pojazdach wysokich temperatur i ich oddziaływania na pracowników.

W pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Państwowy Inspektorat Pracy podkreśla, że bardziej skomplikowana jest sprawa w przypadku temperatur wysokich - przepisy w tym zakresie są "ubogie", co nie ułatwia ich egzekwowania przez inspektorów pracy.

W rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 1286 ze zm. oraz z 2021 r. poz.325) określono poziomy obciążenia termicznego WBGT - jest to wskaźnik powiązany z mikroklimatem gorącym, który może być traktowany jako jeden z czynników szkodliwych lub uciążliwych na stanowisku pracy. Dla mikroklimatu gorącego jest ustalona dopuszczalna wartość wskaźnika obciążenia termicznego WBGT w stopniach Celsjusza dla pięciu poziomów tempa metabolizmu organizmu, związanego z wielkością wysiłku fizycznego pracownika (spoczynek, praca lekka, umiarkowana, ciężka, bardzo ciężka). Wskaźnik obciążenia termicznego WBGT wiąże ze sobą trzy wielkości charakteryzujące środowisko gorące, a mianowicie temperaturę powietrza, średnią temperaturę promieniowania oraz wilgotność bezwzględną.

ZOBACZ TAKŻE: Kontrowersje wokół tymczasowych buspasów w Gdyni. "W mieście nie ma inwestycji, więc urzędnicy kombinują na siłę z komunikacją"

- Problem jednak polega na tym, że wskaźnik WBGT powinien być określony przez laboratorium akredytowane. Samo pomierzenie temperatury i stwierdzenie, że jest ona wysoka, w tym wypadku nie wystarczy - zaznacza PIP. - Kodeks pracy, który stanowi, że w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

W związku z sezonem letnim Główny Inspektorat Pracy apeluje do pracodawców o skracanie czasu pracy podczas trwających upałów - w szczególności tym pracownikom, których dzienny wymiar czasu pracy przekracza 8 godzin.

- Pracodawcy mogą też wprowadzać rotację na stanowiskach pracy i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracownikom ochłodzenie się i regenerację sił - tłumaczy PIP. - Skrócenie czasu pracy i dodatkowe przerwy nie mogą jednak powodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy w gdańskich tramwajach i autobusach działają klimatyzacje? Sprawdziliśmy - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto