Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że billingi telefoniczne powinny być dostarczane bezpłatnie wszystkim abonentom. Da to możliwość kontroli naliczanych opłat. Obecnie każda osoba, chcąca otrzymać szczegółowy wykaz rozmów musi wystąpić o to do operatora. Dodatkowo większość firm telekomunikacyjnych pobiera opłatę za tę usługę. Profesor Andrzej Zoll uważa, że billing powinien być dołączany do faktury przesyłanej każdemu z abonentów. Dodatkowo przesłanie billingów dopiero na wniosek abonenta ogranicza odpowiedzialność operatora za niewykonanie zobowiązań wynikających z umowy. Bezpłatne doręczanie billingów nakazał w swoim orzeczeniu Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Stwierdził on, że abonent ma prawo do bezpłatnych billingów. W orzeczeniu z września 2004 ustalił, że szczegółowe wykazy połączeń telefonicznych powinny być bezpłatnie przekazywane abonentom wraz z rachunkiem telefonicznym. Wyrok taki zapadł podczas sprawy wniesionej przeciwko Austrii przez Komisję Europejską. Komisja uznałą, że prawa konsumenta nie są w tym przypadku należycie chronione. Trybunału jednoznacznie stwierdził że system billingów, który zawiera jedynie liczbę wykonanych połączeń, ogólną liczbę jednostek taryfowych i odpowiednią cenę, nie pozwala na weryfikację i kontrolowanie poniesionych kosztów. Dodatkowo odpowiednie przepisy w tej sprawie są zawarte w unijnej dyrektywie w sprawie usługi powszechnej. Polskie prawo nie jest jednak w pełni dostosowane do przepisów unijnych. Artykuł 80. Prawa telekomunikacyjnego, mówi, że operator dostarcza na żądanie abonenta szczegółowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych, za który może być pobierana opłata w wysokości określonej w cenniku.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?