W debacie przy okrągłym stole uczestniczyli: prof. Jan Buczkowski, wykładowca Katedry Sztuk Wizualnych Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, prof. Piotr Lorens, wykładowca Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Wydziału Architektury PG, dr Joanna Rayss, ekspertka od retencji w mieście, Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej oraz Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. Gospodarczych.
Nie zabrakło kilkudziesięcioosobowej grupy mieszkańców i osób zainteresowanych tematem, które przysłuchiwały się dyskusji panelistów, ale i zadawały swoje pytania.
Jak podkreślali uczestnicy spotkania tego typu spotkanie powinno zostać zorganizowane wiele lat temu.
- Decyzja o tym, że ma tu kiedyś powstać parking zapadła de facto w 2003 roku, gdy taki zapis pojawił się w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Po latach szukania różnych sposobów na rozwiązanie problemów parkingowych Śródmieścia zdecydowaliśmy się na parkingi kubaturowe - mówił wiceprezydent Aleksandrowicz.
- Parkingi te miały być ulokowane na obrzeżach Śródmieścia, a chyba wszyscy się zgodzimy, że Podwale takim obrzeżem nie jest. Budując parking wprowadzimy tu więcej samochodów, zwiększymy korki. W Kopenhadze przed wprowadzeniem zakazu wjazdu aut do centrum miasta przez wiele lat co roku o 2 proc. zmniejszano liczbę miejsc postojowych. U nas nawet nikt nie policzył ile takich miejsc jest - ripostował przy aplauzie zgromadzonych K. Spieglanin.
Spostrzeżenia prezesa FRAG co do społecznej wartości Podwala potwierdzał prof. Lorens.
- Rola Podwala jako popularnej przestrzeni publicznej będzie tylko rosła, w okolicy prowadzonych jest wiele inwestycji deweloperskich. Tylko po drugiej stronie Motławy liczba mieszkań w ciągu kilku ostatnich lat wzrosła o 150 proc. Ludzie tam mieszkający przechodząc przez kładkę z Ołowianki trafiają właśnie tu, na Podwale - mówił.
Mieszkańcy dopytywali, czy jest możliwość renegocjacji umowy z inwestorem parkingów.
- Zmienić ją w tym momencie mogą przede wszystkim decyzje Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Powołał on specjalny zespół inżynierów spoza Gdańska do oceny rozmaitych aspektów tej inwestycji - tłumaczył prezydent Aleksandrowicz.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?