Aktualnie w stolicy Pomorza powstają dwa buspasy - na ul. Schuberta na Suchaninie (w relacji do ronda) i na Trakcie św. Wojciecha od strony Pruszcza (między posesją nr 451 a 385). Mają być one gotowe jeszcze przed wakacjami.
Trwają już także analizy na temat utworzenia buspasów w kolejnych lokalizacjach.
- Jednym z priorytetów jest Aleja Żołnierzy Wyklętych. Chcielibyśmy by buspasy powstały tu w obu kierunkach - w stronę Wrzeszcza od lasu do wysokości ul. Chrzanowskiego a w przeciwnym od Chrzanowskiego do skrzyżowania z ul. Potokową i Góralską. Szacujemy że dzięki temu rozwiązaniu na tym odcinku czasy przejazdu autobusów skrócą się o kilka a być może nawet kilkanaście minut w godzinach największego szczytu - mówił Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.
Buspasy w najbliższych latach planowane są także na al. Grunwaldzkiej - na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Bażyńskiego.
Gdzie będą nowe przejścia dla pieszych?
W ciągu najbliższych trzech lat władze Gdańska chcą utworzyć 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z tych inwestycji ma już zapewnione finansowanie. Jeszcze w tym roku po pasach piesi pokonają al. Grunwaldzką przy kompleksie biurowym Olivia Bussines Centre.
- Pragnę podkreślić, że stworzenie takiego przejścia to nie tylko wymalowanie pasów farbą i postawienie znaków. Wszystkie one będą wyposażone w sygnalizację świetlną i "wpięte" do systemu Tristar - dodawał T. Wawrzonek.
Jak podkreślał prezydent Grzelak kończą się właśnie prace projektowe nad "zebrą" przy Bramie Wyżynnej.
- Realizacja tego przejścia ruszy na przełomie tego i przyszłego roku. Kontynuujemy także analizy dotyczące kolejnych przejść na Podwalu Przedmiejskim, pierwsze z nich, na wysokości ul. Chmielnej funkcjonuje od zeszłego roku - mówił.
Gotowa też jest już też koncepcja "zebry" przy Dworcu Głównym PKP. Ostatecznie, po rozważeniu kilku wariantów przejście będzie utworzone pomiędzy dworcem a hotelem Central.
Po pasach i ze światłami do 2021 r. przejdziemy też w Gdańsku przez:
- al. Zwycięstwa na wysokości GUMed-u
- ul. Chłopską między Piastowską a Pomorską
- al. Rzeczpospolitej przy Galerii Zaspa
Naziemne przejścia na Zaspie w najbliższych latach zastąpią też kładkę nad al. Rzeczpospolitej i Jana Pawła II. Rozbierana będzie ona jednak etapami, a wariantu utworzenia pasów jeszcze nie wybrano.
Władze miasta podkreślają, że nowe przejścia i buspasy nie pogorszą znacząco sytuacji kierowców.
- Od 2010 r. realizujemy w Gdańsku program uspokajania ruchu - powstają skrzyżowania równorzędne, strefy Tempo 30. Efektem jest od tych kilku lat spadająca liczba ofiar i rannych w wypadkach w mieście. Jednocześnie rozmaite raporty pokazują, że Gdańsk jest jednym z najmniej zakorkowanych z dużych polskich miast. Średnia prędkość poruszania sie samochodu po naszym mieście jest jedną z najwyższych w kraju. To pokazuje, że dbanie o bezpieczeństwo nie stoi w kolizji z płynnością ruchu - dodawał prezydent Grzelak.
Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:
POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:
,embed.html">,embed.html">
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?