Wiceministrowie gospodarki i infrastruktury zgodzili się przywrócić morską poprawkę w Narodowym Planie Rozwoju.
Oznacza to, że Trasa Kwiatkowskiego, Trasa Sucharskiego oraz tunel pod Martwą Wisłą będą mogły być budowane z unijnych funduszy. Takie przyrzeczenie otrzymali w Warszawie w piątek marszałek Jan Kozłowski i wojewoda Jan Ryszard Kurylczyk. Poprawkę musi jeszcze przyjąć rząd.
Władze wojewódzkie, parlamentarzyści, prezydenci Trójmiasta wspólnie walczyli o przywrócenie w NPR pierwotnego zapisu: "Dostęp do portów morskich od strony lądu". Zapis ten wypadł z NPR, który rząd przyjął 14 stycznia br. W zmienionej wersji brzmiał: "Dostęp do portów od strony morza". A to oznaczałoby, że obie trasy oraz tunel nie mogłyby być budowane z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w latach 2004 -2006. Chodzi o kwoty rzędu 220 - 260 mln euro.
- Wiceminister Krystyna Gurbiel (gospodarka) i Sergiusz Najer (infrastruktura) uznali nasze racje, że dostęp do portu to sprawa na poziomie krajowym, a nie lokalnym - powiedział nam Jan Kozłowski, marszałek województwa. - Przy okazji wywalczyliśmy także inwestycje drogowe dla portów w Szczecinie i Świnoujściu (niekorzystna poprawka dotyczyła także tych portów).
Jeśli rząd przyjmie poprawkę, to władze regionalne będą mogły starać się o fundusze, którymi będą dysponować ministerstwa: infrastruktury i gospodarki.
Nie udało się jednak odzyskać przywrócenia 12 mln euro, pierwotnej kwoty funduszy strukturalnych dla Pomorza (rząd zmniejszył je z 167 do 155 mln euro).
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?