9 maja poznaliśmy oferty na wykonanie III zadania Trasy Słowackiego, czyli Drogi Zielonej, odcinka łączącego al. gen. Hallera z Węzłem Marynarki Polskiej. Do siedziby spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne wpłynęło 8 ofert. Najniższą z nich zaproponowała firma Budimex - niemal 135 mln złotych i termin 16 miesięcy.
Różnice w kwotach i terminach wykonania zadania były duże. Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum firm Mostostal Warszawa z hiszpańską spółką Acciona Infraestructures S.A. - niemal 267 mln zł , a czas wykonania 25 miesięcy. Skąd taki duży rozrzut?
- Część firm prowadzi sporo inwestycji i może sobie pozwolić na proponowanie wysokich cen. Z kolei firmy, którym brakuje projektów muszą zawalczyć o klienta. Pamiętajmy też, że część tych podmiotów to spółki, które mają w Polsce tylko swoje oddziały, a centrala każe podawać taką cenę, by firma miała 30 proc. zysku - tłumaczy Ryszard Trykosko.
Podpisanie kontraktu razem z umową na tunel pod Martwą Wisłą
Budimex realizuje obecnie Węzeł Karczemki. Oferta tej spółki musi jeszcze zostać sprawdzona przez komisję przetargową, czy nie ma żadnych uchybień proceduralnych. Jednak zanim zostanie podpisana umowa, rozstrzygnąć się musi kwestia finansowania odcinka Trasy Słowackiego, od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej, gdzie powstać ma tunel pod Martwą Wisłą.
W tamtym przetargu miasto daje 510 mln, a najniższa oferta opiewa na 885 mln złotych. Miasto zwróciło się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o przesunięcie środków z innych zadań, m.in. Trasy W-Z czy Trasy Sucharskiego, gdzie są spore oszczędności, na Trasę Słowackiego.
- Ja jestem optymistą i myślę, że w ciągu kilku dni powinna przyjść pozytywna decyzja. Jeśli tak się nie stanie, wdrożymy plan B. Miasto robi jednak wszystko, aby pozyskać finanse na tunel, więc myślę, że żaden plan B nie będzie potrzebny - mówi Trykosko.
Jak będzie wyglądał ten odcinek Trasy Słowackiego? Na miejscu powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu. Skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór zostanie rozbudowane. Z kolei na skrzyżowaniu Trasy Słowackiego z ul. Stadionową pojawi się węzeł typu "harfa". Po zakończeniu prac, ulica Uczniowska stanie się drogą przeznaczoną dla lokalnego ruchu. w ramach zadania przebudowany zostanie kanał "Warzywód III". Powstanie 1,8 km ścieżek rowerowych. Na odcinku liczącym 200 m pojawią się ekrany akustyczne.
Na odcinku Drogi Zielonej, nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy o najdłuższym w Trójmieście przęśle wzmocnionym łukiem stalowym. Długość obiektu wyniesie 262 metrów. Pod Trasą Słowackiego powstanie też tunel dla pieszych.
Oferty złożone w przetargu: 1.BUDIMEX SA; 134,9 mln zł, termin wykonania: 16 miesięcy 2.Mota-Engil Central Europe S.A., 215,7 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy 3.SKANSKA SA; 168,3 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy 4.Konsorcjum: Hydrobudowa Polska SA, PBG SA; 184,5 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy 5.STRABAG Sp. z o.o; 172,8 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy 6.Konsorcjum: lider - EUROVIA POLSKA SA, EUROVIA CS; 171 mln zł, termin wykonania: 23 miesięcy. 7.Konsorcjum: lider - Firma Budowlano-Drogowa MTM SA, ERBUD SA; 211 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy. 8.Konsorcjum: lider - Mostostal Warszawa SA partner - Acciona Infraestructures SA; 267 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy |
Czytaj więcej o
Trasie Słowackiego:
Odcinek Trasy Sucharskiego w 3 miesiące, połączenie Potokowej z Rzeczyposlitej w 20 miesięcy
Trasa Słowackiego: Odcinek Spadochroniarzy-Budowlanych gotowy pod koniec tego roku?
Trasa Słowackiego: Kolejne wyburzenia
**
**
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?