Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Główny PKP w Gdańsku czeka remont. Co się zmieni?

Maciej Pietrzak
mat. prasowe
Dworzec Główny ma szansę, by stać się faktycznie wizytówką Gdańska. Do przeprowadzenia inwestycji wartej ponad 60 milionów złotych zgłosiły się trzy firmy.

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, NDI i Poleko Budownictwo oraz Budimex - to trzej wykonawcy, którzy złożyli ofertę w przetargu na przebudowę infrastruktury kolejowej Dworca Głównego w Gdańsku. Za swoje usługi zaproponowały kolejno kwoty 60,9, 61,5 i 70,8 mln zł i wszystkie zmieściły się w budżecie przewidzianym przez PKP na tą inwestycję. Równolegle prowadzone będą prace nad modernizacją samego gmachu dworca.

Dworzec na stacji Gdańsk Główny będzie zamknięty przez kilkanaście miesięcy [WIZUALIZACJE]

Głównym kryterium oceny ofert (w 60 procentach) jest cena, w 20 proc. termin realizacji i gwarancja. Jako że wszystkie trzy firmy zaproponowały takie same okresy - odpowiednio 31 i 60 miesięcy, umowa najprawdopodobniej zostanie podpisana z firmą Intercor, która zaproponowała najniższą cenę.

Irytację pasażerów i gdańszczan od lat budzi stan techniczny głównie infrastruktury wokół dworca, szczególnie przejść podziemnych i peronów. Nie ma na nich skutecznego sposobu przekazywania wiadomości podróżnym.

- Codziennie podróżuję stąd SKM-ką i niemal za każdym razem jakiś podróżny pyta się, czy dotarł na odpowiedni pociąg. Najczęściej pomyłki dotyczą osób, które chcą się pojechać szynobusem PKM na lotnisko - podkreśla potrzebę zmian pasażer, pan Mirosław.

Tak dzieje się zarówno w przejściu podziemnym od ul. Podwale Grodzkie - do schodów (także ruchomych) prowadzących na dworzec PKS Gdańsk, jak też w przejściu od gmachu dworca do peronów nr 1 i 2 - przy których zatrzymują się pociągi regionalne i dalekobieżne.

Jak zapewnia PKP PLK w najbliższym czasie ta sytuacja ma się zmienić. Kompleksowo przebudowane zostaną dwa perony.

- Będą one lepiej oświetlone, wyższe, zapewnią wygodniejszy niż obecne dostęp do pociągów. Pasażerowie będą korzystać z nowych ławek i tablic informacyjnych. Poprawione zostanie oznakowanie. Historyczny kształt zachowają wiaty, lecz kompleksowa renowacja podkreśli ich wygląd - informuje Mirosław Siemieniec - rzecznik prasowy PKP PLK.

Prace obejmą też przejścia podziemne - od strony ulicy Podwale Grodzkie do ul. 3 Maja, prowadzące do wejść na perony dalekobieżne i podmiejskie oraz drugie, łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi. W przejściach tych komunikację ułatwią cztery windy i tyle samo kompletów ruchomych schodów.

Dużo zmieni się także w samym budynku dworca. Te prace potrwać mają ok. 15 miesięcy. Wnętrze obiektu wypełni nawiązująca do przeszłości drewniana stolarka okien i drzwi. Nie zabraknie wielu nowych rozwiązań elektronicznych, takich jak system informacji pasażerskiej czy monitoring. Przemieszczanie się ułatwią pasażerom ruchome schody. Wyburzone zostaną także antresole w części dworca, gdzie znajduje się bar McDonald’s. Zmiany będą widoczne także na zewnątrz budynku - remont obejmie elewację oraz dach dworca. Swoją funkcję - na pasaż handlowo-gastronomiczny połączony z tunelem podziemnym - zmieni też plac przed głównym wejściem na dworzec. Zakres modernizacji dworca i infrastruktury konsultowany był z konserwatorem zabytków.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto