Nie są doceniani, ale to właśnie bez nich pociąg w ogóle nie ruszyłby a my nie dotarlibyśmy w odległe zakątki Polski i nie tylko. To odpowiedzialny zawód i wymaga systematycznego szkolenia. Maszyny są coraz bardziej nowoczesne.
- Maszynista musi zapewnić pasażerom komfortową, bezpieczną i punktualną podróż. Do tego pracuje w nieregularnym trybie pracy i jest narażony na m.in. hałas, wstrząsy, stres, działanie pola magnetycznego. Zawód maszynisty jest zaliczany jako niebezpieczny i szczególnie uciążliwy - czytamy na portalu kalbi.pl. - Maszynista idzie na “służbę”, nie do pracy. Wywodzi się to z tego, że przed wojną praca w kolei była służbą mundurową. Dawno temu, zawód kolejarski cieszył się wielkim szacunkiem i uznaniem, niemal jak obecnie pilot samolotu. Licencję zdobywali nawet królowie.
Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego świętujemy 16 września.
Inicjatorem Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego jest międzynarodowy związek maszynistów ALE. Powołano go do życia w 1988 roku. Należą do niego organizacje z takich krajów, jak: Niemcy, Słowacja, Czechy, Chorwacja, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Serbia, Hiszpania, Włochy, Portugalia, Szwajcaria, Holandia, Słowenia, Grecja, Belgia i Polska. Dziś ALE zrzesza ponad 110 tysięcy europejskich maszynistów.
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce jest członkiem tej organizacji od 1991 roku. Pierwsze Centralne Obchody Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego odbyły się W Polsce w 1996 roku.
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?