Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

EBOR pożyczy 100 mln euro, a BGK 154 mln euro na budowę trzeciego nabrzeża w DCT Gdańsk

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju pożyczy 100 mln euro (500 mln zł) na rozbudowę DCT Gdańska SA. Bank Gospodarstwa Krajowego pożyczy 154 mln euro. Dzięki inwestycji za trzy lata możliwości prze ładunkowe terminalu wzrosną prawie dwukrotnie.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju i Bank Gospodarwstwa Krajowego są w gronie banków, które sfinansują budowę trzeciego głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie Gdańsk. 254 mln euro jakie pożyczą DCT Gdańsk jest częścią pakietu finansowania w wysokości 863,5 mln euro, opracowanego przez grupę krajowych i międzynarodowych pożyczkodawców dla DCT Gdańsk.

Kredyty zostaną przeznaczone na sfinansowania budowy nowego Terminalu 3 oraz modernizacji Terminali 1 i 2. DCT Gdańsk zyska 717 metrów głębokowodnego nabrzeża i 36 hektarów powierzchni i zostanie wyposażony w pierwszej fazie w 7 energooszczędnych żurawi nabrzeżnych i 20 półautomatycznych suwnic.

- DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie i stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem przeładunków. Jego terminale dalekomorskie łączą kraje nadbałtyckie – w tym Skandynawię – z partnerami handlowymi w Azji, ale port jest również połączony regionem północnej, środkowej i wschodniej Europy. Globalne wydarzenia ostatnich kilku lat pokazały kluczową rolę, jaką logistyka odgrywa w bezpieczeństwie gospodarczym - powiedziała Nandita Parshad, dyrektor zarządzająca EBOR ds. Zrównoważonej Infrastruktury.

- Poprzez finansowanie tak ważnych inwestycji infrastrukturalnych jak rozbudowa terminala DCT, Bank Gospodarstwa Krajowego realizuje swoją misję. Jest nią wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Inwestycje w strategiczną infrastrukturę transportową, taką jak terminale kontenerowe, są w tych czasach fundamentalne. Tylko w pierwszej połowie tego roku, na finansowanie działań z programu Infrastruktura, Transport i Logistyka wygenerowaliśmy blisko 17,5 mld zł - powiedział Włodzimierz Kocon, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

Pierwsze statki zawiną do terminalu 3 do końca 2024 r., a pełne zakończenie budowy planowane jest na 2025 r. Pierwszy etap rozbudowy ma na celu zwiększenie pojemności portu o 1,5 mln TEU, w porównaniu z obecnymi 2,9 mln TEU, zwiększając tym samym całkowita zdolność przeładunkowa o prawie 50 procent do 2025 r.

Gdańsk jest jedynym głębokowodnym portem terminalowym w Polsce i jedynym portem na Morzu Bałtyckim, który może przyjmować ultra-duże kontenerowce (ULCV) o pojemności 24 000 (TEU), które obsługują szlaki między Europą a Azją.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: EBOR pożyczy 100 mln euro, a BGK 154 mln euro na budowę trzeciego nabrzeża w DCT Gdańsk - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto