Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Europa debatowała w Gdyni o trolejbusach

Patryk Szczerba
Patryk Szczerba
Czy jest szansa, by w Europie jeździło więcej trolejbusów niż autobusów? Uczestnicy europejskiego projektu Trolley, wierzą, że jest to możliwe.

Projekt jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej i ma na celu promocję trolejbusów jako czystego i najbardziej ekonomicznego środka transportu w Europie Centralnej. Uczestniczy w nim sześć krajów. Oprócz Polski są to Niemcy Węgry, Czechy oraz Włochy.

Wszyscy spotkali się w Gdyni, by dyskutować o trolejbusach, a także szukać dróg ich promocji. Wciąż bowiem ten środek transportu, choć coraz bardziej popularny, nie jest w przychylnej ochronie środowiska Europie dominujący.

- Jesteśmy świadomi, że w Europie środkowej i Wschodniej potencjał drzemiący w trolejbusach jest niewykorzystywany - mówi Arnulf Schuchman z Salzburg AG. - wiodącego partnera projektu. - Wierzymy, że czysta energia elektryczna jest realistyczną alternatywą dla rozwiązań bazujących na paliwach płynnych - dodaje.

W Salzburgu już jakiś czas temu całkowicie zrezygnowano z autobusów, na rzecz trolejbusów. Projekt zakończy się w styczniu 2013 i ma charakter przede wszystkim promocyjny.

Wiadomo, że nie przyniesie wymiernych korzyści dla miast w nim uczestniczących. Ma umożliwić przede wszystkim wymianę doświadczeń. Uczestnicy konferencji mieli okazję zwiedzić m.in. gdyńską zajezdnię trolejbusową, a także wysłuchać prelekcji na temat komunikacji trolejbusowej w miastach uczestniczących w projekcie.

- Mamy okazję wymieniać doświadczenia organizacyjne i techniczne i wierzę, że wszyscy na tym skorzystamy. Trzeba pamiętać, że to tzw. program miękki realizowany przez Unię Europejską. Gdynia uczestniczy też w projekcie ściśle inwestycyjnym - przypomina Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej do końca 2011 roku ma zostać m.in. zmodernizowana linia z Gdyni do Sopotu oraz zakupionych 25 nowych niskopodłogowych trolejbusów.

- Podkreślamy, ze współczesne trolejbusy nie są groźne, tak jak chociażby 20 lat temu. Choć to drogie pojazdy, przykłady z Europy pokazują, że włodarze miast coraz bardziej się do nich przekonują - dodaje Marek Stępa.

Czytaj też:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto