Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk buduje kładkę, Wrocław kolej linową

Redakcja
Politechnika Wrocławska
Pomysł budowy kładki nad Motławą nie podoba się wodniakom i niektórym architektom. Wrocław zdecydował się na kolej linową.

Koncepcja budowy zwodzonej kładki nad Motławą przy Filharmonii Bałtyckiej ma tak wielu zwolenników jak przeciwników. Wśród tych drugich są żeglarze, którym oczekiwanie na otwarcie mostu z pewnością utrudni swobodę pływania. Nie brakuje też architektów, którzy twierdzą, że zwodzona konstrukcja zepsuje widok na Główne Miasto od strony rzeki i nie będzie pasować do zabytkowego sąsiedztwa.

Kolej linowa zamiast kładki?

- Przesyłam z Wrocławia pomysł, który tu się realizuje. Świetny, zamiast kładki nad Motławą, która budzi tyle kontrowersji - napisała do nas Magdalena Opic, plastyk i architekt - To rozwiązanie jest proste, dzięki niemu moglibyśmy oglądać panoramę Gdańska także z góry. Nie przeszkadzałoby w żegludze, nie zasłaniałoby też widoku, na dodatek jest tańsze w wykonaniu - dodaje nasza czytelniczka.

Dlaczego Politechnika Wrocławska zdecydowała się razem z miastem zbudować kolejkę linową a nie kładkę lub most?

- Po obu stronach Odry znajdują się nasze obiekty, a najbliższy most znajduje się 500 metrów od budynków Politechniki. Profesorowie naszej uczelni opracowali kilka wariantów przeprawy, ten z kładką odrzuciliśmy ze względu na koszty i utrudnienia w żegludze. Ostatecznie razem z miastem zbudujemy kolej linową rozpiętą 7 metrów nad lustrem wody za maksymalnie 8 milionów złotych - powiedział Andrzej Charytoniuk, rzecznik prasowy Politechniki Wrocławskiej.

W Gdańsku lepsza zwodzona kładka

Dwa wagoniki mieszczące 15 osób na zmianę kursować będą pomiędzy brzegami Odry co 7 minut. Czy taka wysokość starczyłaby, aby pod linią zmieściły się morskie jachty z wysokimi masztami, które cumują w gdańskiej marinie?

- Pomysł z kolejką jest atrakcyjny, ale potrzeba dla niego większej rezerwy terenu, której brakuje zwłaszcza od strony ul. Grodzkiej. W wypadku przejścia jednostek np. z wysokimi masztami całą kolejkę trzeba było też demontować - uważa architekt Piotr Firóg. To ważne, zwłaszcza w kontekście odbywających się tu co roku wielkich imprez żeglarskich takich jak Gdańsk Baltic Sail.

Wątpliwości, czy kolejka jest lepsza od kładki mają studenci Politechniki Wrocławskiej, którzy włączyli się do dyskusji na portalu MMWroclaw.pl

- Użyteczność żadna, koszty eksploatacji wysokie i nie będzie działała w czasie silnego wiatru - twierdzi internauta Smerf.

Inne pomysły nie wchodzą w grę

Co sądzi o pomyśle budowy kolejki linowej Urząd Miejski w Gdańsku?

- W wyniku opracowania analiz i Studium Wykonalności doszliśmy do wniosku, że pod względem architektonicznym, ekonomicznym i atrakcyjności turystycznej najlepszym pomysłem jest wybudowanie zwodzonej kładki. Na tą chwile wykluczyliśmy już inne opcje - informuje Magdalena Kuczyńska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego.

Jak udało nam się dowiedzieć Urząd Miejski brał pod uwagę budowę kładki otwieranej wysokiej i niskiej, prom spalinowy lub solarny a także budowę tunelu. Nie brano pod uwagę budowy kolejki linowej.

Najlepszą koncepcję architektoniczną budowy kładki urząd wybierze jesienią 2012 roku.

Czytaj też:

Heineken Open'er Festival 2012: Wszystko o festiwalu!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto