- Zapytania dotyczące konkursu zadawali m.in. projektanci z Hiszpanii, Szwecji, Portugalii i Stanów Zjednoczonych - mówi Andrzej Duch, dyr. Wydziału Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków gdańskiego magistratu. - Bardzo nas cieszy tak ogromne zainteresowanie, ponieważ daje to duże szanse na wyłonienie naprawdę dobrych i ciekawych koncepcji. Teraz wnioski oceniane będą pod względem spełniania warunków udziału w konkursie przez zgłoszone zespoły konkursowe.
Czytaj także: Miasto ogłosiło międzynarodowy konkurs na kładkę dla pieszych przez Motławę
Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-technicznej zwodzonej kładki pieszej wraz z budynkiem do jej obsługi i projektem zagospodarowania terenu w granicach opracowania konkursowego, władze Gdańska ogłosiły w maju tego roku. Przeprawa ma być poprowadzona w okolicy ul. Grodzkiej 9 i skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianka. W ten sposób, zdaniem pomysłodawców inwestycji, ułatwiony zostanie dostęp do instytucji kultury, powstanie możliwość łączenia oferty Muzeum II Wojny Światowej, Państwowej Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego, powstanie też nowa trasa spacerowa i atrakcyjny akwen dla turystów morskich. Ponadto zwiększy się atrakcyjność Szafarni.
Czytaj także: Kładka na Ołowiankę będzie przeszkodą na Motławie? Argumenty przeciwników i zwolenników
Technologia zastosowana przy budowie kładki ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka powinna tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy; utrzymywać rangę miejsca przez walory stylowe noszące cechy najwyższej klasy i jakości; kreować nowy element tożsamości miasta; zapewniać ma wygodę i ułatwiać dostęp, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. Przeprawa ma się otwierać i zamykać w czasie krótszym niż dwie minuty, a będzie się znajdować na wysokości 2,5 m w świetle toru wodnego Motławy.
Teren opracowania konkursowego objęty jest ochroną dziedzictwa kulturowego oraz ochroną archeologiczną. Maksymalny koszt wykonania zwodzonej kładki pieszej, czy jak mówią niektórzy mostu, ma wynieść do 13 mln zł.
Czytaj również: Kładka na Ołowiankę zamiast renowacji starych mostów
Pomysł połączenia brzegów Motławy za pomocą kładki jest krytykowany przez środowiska żeglarskie i część mieszkańców Gdańska. Ich zdaniem, nowy obiekt utrudni ruch na rzece. Alternatywą miałoby być uruchomienie połączenia promowego, ale takie rozwiązanie zostało odrzucone przez władze miasta.
Rozstrzygnięcie konkursu na kładkę ma być znane w październiku br.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?