Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Dyskusyjna zmiana organizacji ruchu w Brzeźnie

Roman Gąsienica
4 października w Gdańsku Brzeźnie wprowadzono kolejną zmianę organizacji ruchu drogowego. Mieszkańcy toczą ożywioną dyskusję nad jej celowością. Zdania są podzielone.

„Uwaga Kierowco! Wjeżdżasz w strefę skrzyżowań równorzędnych i uspokojonego ruchu”. Takie znaki pojawiły się w pierwszą sobotę października w starej części Brzeźna, którą umowną granicę wyznacza torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Gdańskiej prowadzącej z Wrzeszcza do Nowego Portu.

W dzień poprzedzający zmianę organizacji ruchu drogowego pracownicy „Drogometu” nanieśli na powierzchnie wyznaczonych dróg oznakowania poziome. Znaki pionowe – ostrzegawcze, zakazu, nakazu, oraz tablice komunikacji wizualnej mówiące o skrzyżowaniu równorzędnym i uspokojonym ruchu – umieszczono wcześniej. Stoją one przy ulicach: Południowej, Korzeniowskiego i Sterniczej - wszystkie od strony Gdańskiej oraz przy Dworskiej - za PCK kierując się w stronę kościoła św. Antoniego, a także po prawej stronie Chodkiewicza przed skrzyżowaniem z Emili Plater.

Mieszkańcy Brzeźna spierają się czy wprowadzenie zmian było konieczne. Twierdzą, że mogą one stać się przyczyną licznych kolizji.

- Rozumiem, że inżynierowie ruchu gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podążają za zachodnimi standardami. Boję się jednak, że kierowcy jadący prosto, na pamięć - przez Brzeźno - zapomną o regule prawej dłoni i wymuszą pierwszeństwo przejazdu. To częsty błąd popełniany na skrzyżowaniach równorzędnych – mówi świeżo upieczony kierowca, pani Iwona.

Strefy skrzyżowań równorzędnych i uspokojonego ruchu gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h ma wymusić na prowadzących samochody zmianę sposobu jazdy.

- Teraz kierowcy będą zwracali większą uwagę na to, co dzieje się na jezdni. Mam nadzieję, że zwiększy to bezpieczeństwo wszystkich użytkowników korzystających z naszych osiedlowych dróg - mówi tutejszy taksówkarz, pan Ryszard.
Strefa „30” ma również swoich przeciwników. Uważają oni wprowadzenie ograniczenie prędkości samochodów na ulicy Dworska za nie konieczne. Sugerują także, że lepszym rozwiązaniem byłaby strefa 30 km/h z pierwszeństwem przejazdu. Niepokoi ich również fakt zlikwidowania kilku przejść dla pieszych m.in. w okolicy sklepu „Freshmarket” i przystanku tramwajowego „Mazurska” usytuowanego nieopodal kościoła przy ulicy Dworskiej.

- W strefie „30” zasadniczo likwidujemy przejścia dla pieszych. Zostają tylko te istotne, umożliwiające np. dojście do szkoły, jak przy ulicy Wczasy - wyjaśnia pracownik działu inżynierii ruchu gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Likwidacja przejść na ulicy Dworskiej pełniącej funkcję drogi lokalnej jest pewnego rodzaju udogodnieniem dla mieszkańców. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pieszy możne przejść przez jednię w dowolnym miejscu, jeśli do najbliższego wyznaczonego przejścia ma ponad 100 m. - dodaje.

Zmiana organizacji ruchu w Brzeźnie dotyczy również cyklistów. Decyzją Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku dopuszcza się ruch rowerów pod prąd na wszystkich ulicach jednokierunkowych. Ułatwi to korzystającym z jednośladów poruszanie się po drogach nadmorskiej dzielnicy Gdańska.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto