Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk na rowerze? Jak widzą to kandydaci na prezydenta miasta

red.
Fot. G. Mehring/archiwum
Gdańska Kampania Rowerowa zwróciła się do wszystkich 7 kandydatów na fotel Prezydenta Gdańska z pytaniami, dotyczącymi rozwoju komunikacji rowerowej w Gdańsku oraz stosunku do tej formy transportu.

Na pytania ankiety odpowiedziało trzech spośród siedmiu kandydatów. W kolejności alfabetycznej są to:
Dariusz Adamowicz, Paweł Adamowicz oraz Krzysztof Andruszkiewicz.

Oto obszerne i najciekawsze - naszym zdaniem - fragmenty ankiety:

Pytanie 1.Gdańsk, wraz z Gdynią i Sopotem bierze udział w projekcie "Rozwój Komunikacji Rowerowej w Aglomeracji Gdańskiej w latach 2007 - 2013", dofinansowanym ze środków UE. Pierwotnie projekt przewidywał wybudowanie lub zmodernizowanie na terenie Gdańska ok. 96 km tras rowerowych. Jednak został on okrojony do zaledwie 23 km. Trasy rowerowe powstają też przy okazji większych inwestycji drogowych. Łącznie, w Gdańsku buduje się ok. 3 - 4 km tras rowerowych rocznie(...) Koszty tych inwestycji to obecnie ok. 3 promile (0,3%!) rocznego budżetu inwestycyjnego miasta. Czy Pana zdaniem to wystarczy i czy w przypadku objęcia prezydentury doprowadzi Pan do zwiększenia nakładów i tras rowerowych?

Dariusz Adamowicz: Ilość tras rowerowych jaka powstaje w Gdańsku jest niewystarczająca i w tym tempie realizacji obecny plan budowy planowanej długości może zahaczyć o XXII wiek, a my żyjemy tu i teraz. Jako architekt widzę, że realizowane inwestycje we Wrzeszczu czy na ulicy Kartuskiej będą miejscem wielu nieszczęść niż miejscem relaksu i odpoczynku. Planowanie i realizacja tras bezpośrednio pomiędzy jezdnią lub parkingiem a chodnikiem dla pieszych generuje miejsca wielu groźnych dla życia wypadków. Konieczne jest wyraźne wydzielenie lub inne fizyczne zabezpieczenie, aby uniknąć kolizji rowerzysta - pieszy(...) W najbliższych latach powinno powstawać min 10 km tras rocznie, co przy nadwerężonym budżecie jest do realizacji.

Paweł Adamowicz: Gdyby celem moich działań było tworzenie tej, czy innej infrastruktury, zastanawiałbym się dlaczego w pytaniu podano zaniżone dane (wysiłki inwestycyjne Gdańska
są kilkakrotnie wyższe i faktycznie jesteśmy na tym polu liderem w Polsce - cytowany projekt jest największym w Polsce rowerowym projektem infrastrukturalnym). Celem moich działań jest jednak poprawa jakości życia w Gdańsku, między innymi poprzez zwiększenie ilości rowerzystów w codziennym
ruchu miejskim(...)

Krzysztof Andruszkiewicz: Prawdą jest, że Gdańsk ma dużą sieć ścieżek rowerowych. Niestety w moim przekonaniu w większości są to ścieżki rekreacyjne, a nie komunikacyjne. Nie ma spójnej sieci, ścieżki często są tylko odróżnionym od reszty chodnika białym, namalowanym pasem. Aby mówić o ścieżkach jako alternatywnym systemie komunikacyjnym należy zadbać o całą infrastrukturę rowerową. Mam tu na myśli odrębną sygnalizację świetlną, parkingi dla rowerów itp.
Należy ułatwić mieszkańcom łączenie środków komunikacji miejskiej z rowerami poprzez możliwość przewozu roweru w autobusie, tramwaju i w kolejce SKM(...)

Pytanie 2. Gdańsk, dopiero po kilkunastu latach rozwijania systemu komunikacji rowerowej, rozpoczął niedawno montaż pierwszej partii bezpieczniejszych stojaków rowerowych (umożliwiają przypięcie roweru za ramę a nie tylko za przednie koło). Jednak to, czego brakuje w mieście najbardziej, czyli w pełni bezpieczne parkingi rowerowe (monitoring, wbudowane zapięcia z alarmem - uruchamiane kartą miejską, zadaszenie), zwłaszcza przy stacjach SKM i głównych węzłach przesiadkowych, mają dopiero powstać w ramach projektu dofinansowanego z UE. Z roku na rok realizacja tych kluczowych inwestycji jest odsuwana (obecnie - na 2012 rok)(...) Czy w przypadku objęcia prezydenckiego fotela doprowadzi Pan do przyspieszenia budowy sieci takich parkingów z uwzględnieniem konsultacji społecznych w tej sprawie?

Dariusz Adamowicz: Ideą jest aby wszystkie tego typu decyzje były konsultowane z mieszkańcami a szczególnie tą grupą która jest bezpośredni zainteresowana, bo z natury rzeczy ona ma największą wiedzę na ten temat. Na naszej stronie umieszczona jest informacja o moim autorskim pomyśle pt. "5 WŁADZA". To jest właśnie klucz to społecznych konsultacji. Co do parkingów i stojaków to sprawa jest chyba oczywista.

Paweł Adamowicz: Budowa systemu parkingów rowerowych jest trzecim z zapisów Karty Brukselskiej i faktycznie szkoda, że przez tak wiele lat nie były one w Gdańsku realizowane. Ale
ta sytuacja szybko się zmieni. W każdym nowym Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego będziemy odtąd wpisywać obowiązek tworzenia miejsc parkingowych dla rowerów. (...)W bieżącym roku zorganizowaliśmy pierwszą edycję akcji "Zamów stojak" - każdy mieszkaniec Gdańska mógł wskazać konkretne miejsce, w którym oczekuje montażu stojaka rowerowego. Zainteresowanie było tak duże, że w miejsce planowanych 500 szt. stojaków zamontujemy ich aż 750(...).

Krzysztof Andruszkiewicz: Uważam, że każde działanie władz miejskich powinno być przeprowadzane z uwzględnieniem konsultacji środowisk oraz mieszkańców. Należy uwzględniać opinie i dostosowywać plany i realizacje do oczekiwań, w tym przypadku, użytkowników ścieżek
rowerowych. Sam jeżdżę rowerem, często z moimi, małymi dziećmi. Widzę wiele drobnych nieprawidłowości, które wpływają na bezpieczeństwo. Moim zdaniem lepiej przy realizacjach drogowych przewidzieć dodatkowe środki na ścieżki, niż potem przebudowywać, czy na siłę doklejać trasy dla rowerów.

Pytanie 3.Pomimo wieloletnich obietnic władz miasta, w wielu dużych inwestycjach miejskich, zaprojektowanych lub znajdujących się na etapie koncepcji i wizualizacji, takich jak np. ul. Nowa Wałowa, nowa ul. Jana z Kolna, Trasa Słowackiego, Droga Zielona - infrastruktura rowerowa nie
istnieje lub też została zaprojektowana wbrew podstawowym normom i zdrowemu rozsądkowi. Czy w przypadku objęcia funkcji prezydenta miasta, doprowadzi Pan do publicznego przeglądu wszystkich tych inwestycji pod kątem uwzględnienia w nich potrzeb komunikacji rowerowej i umożliwi organizacjom rowerowym wniesienie uwag, które "uratują" te inwestycje dla komunikacji rowerowej?

Dariusz Adamowicz: Wszystkie dotychczasowe projekty muszą być ponownie przejrzane, a błędne - przeprojektowane.

Paweł Adamowicz: Aby ulice Gdańska zapełniły się rowerzystami nie wystarczy pobudować infrastrukturę. Konieczna jest zmiana naszej mentalności, zmiana naszych nawyków komunikacyjnych. Tu decydującą rolę odgrywa informacja i edukacja. Niedawno mieliśmy okazję uczestniczyć
w RoweRowych Piątkach, następnie w Mimosa Mobility Weekend. Obecnie przygotowywany jest projekt tzw. zielonych planów podróży dla poszczególnych dzielnic Gdańska. Zielone plany podróży są rodzajem przewodnika. W pierwszym etapie przeprowadza się badania zachowań komunikacyjnych mieszkańców, następnie opracowuje się plan działań mający doprowadzić do zwiększenia udziału aktywnych form
mobilności. Elementem projektu będzie mapa wskazująca optymalne trasy dojazdu rowerem, pieszo lub komunikacją publiczną, a rekomendowane trasy zostaną wykonane w terenie np. poprzez wytyczanie pasów rowerowych w jezdni lub stref uspokojonego ruchu. Projekt obejmie cały obszar miasta, a
jego najważniejszym elementem będzie oczywiście informacja i edukacja, czyli zachęcanie do zmiany naszych nawyków komunikacyjnych(...).

Krzysztof Andruszkiewicz: Wszystkie wymienione inwestycje muszą zostać w pełni dostosowane do potrzeb komunikacji rowerowej, będę oczekiwał od podległych mi urzędników maksymalnej współpracy z organizacjami rowerowymi w celu poprawienia bubli projektowych. Aby uniknąć w przyszłości podobnych sytuacji trzeba stworzyć miejskie normy projektowania nowych ulic. Inżynieria miejska to skomplikowana dziedzina, jednak przykład innych krajów Europy pokazuje, że można sobie poradzić z pogodzeniem potrzeb komunikacyjnych wszystkich użytkowników dróg na etapie projektowym.

Pytanie 4. Miasto Gdańsk, wspólnie z Gdynią, Sopotem, Pruszczem Gdańskim oraz Województwem Pomorskim jest obecnie udziałowcem kolei SK (...) Pomimo wielokrotnych deklaracji władz, nadal nie został uregulowany problem przewozu rowerów w pociągach SKM(...). Czy w przypadku objęcia funkcji prezydenta deklaruje się Pan wywrzeć nacisk na władze SKM w celu wprowadzenia bezpłatnego przewozu rowerów przez cały rok?

Dariusz Adamowicz: Wydaje mi się że SKM powinno wydzielić osobne przedziały do przewozu rowerów. Proponuję karnet nalepkę na rower np. 12 zł i wtedy można przewozić rower bez
stania przy kasach. Coś w rodzaju rocznego biletu dla roweru.

Paweł Adamowicz: Wywieranie nacisku nie jest najlepszym sposobem rozwiązywania problemów. Rozwój ruchu rowerowego jest doskonałym generatorem przychodów, przyczynia się do poprawy jakości życia i powstawania nowych miejsc pracy. Jestem przekonany, że w miarę wzrostu liczby rowerzystów, SKM dla własnego interesu będzie zabiegać o tych klientów.

Krzysztof Andruszkiewicz: Tak, ponieważ uważam, że integracja rowerów z SKM (bezpieczne przechowalnie przy przystankach oraz możliwość darmowego przewozu) to kluczowy element zarówno dla rozwoju ruchu rowerowego, jak i dla zwiększenia ilości pasażerów samej SKM oraz realna
alternatywa dla korkującej Trójmiasto masowej motoryzacji (...).

Koordynatorzy Gdańskiej Kampanii Rowerowej: Michał Błaut i Roger Jackowski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto