Skąd miasto weźmie tyle pieniędzy?
- Liczymy, że połowę potrzebnej kwoty otrzymamy z Unii Europejskiej - tłumaczy Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Od 2014 obowiązywać będzie kolejny okres rozliczeniowy dofinansowania z UE, będą przyznawane pieniądze na kolejne duże projekty.
6 dużych projektów
Urząd Miejski w Gdańsku szacuje, że koszt budowy dróg w tej dzielnicy wyniesie ok. miliard złotych. Na co przeznaczone zostaną pieniądze? W pierwszej kolejności powstanie Nowa Bulońska Północna (219 mln), Nowa Jabłoniowa (94 mln) i ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska (372 mln).
W dalszej kolejności inwestycje zostaną przeprowadzone na Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Jednak, jak zaznacza Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska, kolejność prac może ulec zmianie.
- Oparliśmy te plany o wielopłaszczyznowe analizy. W przyszłym roku ocenimy obecne prognozy i być może wprowadzimy jakieś zmiany - mówi Andrzej Bojanowski.
Nowe linie tramwajowe w Gdańsku Południu
Plan zakłada też budowę nowych linii tramwajowych.
Jak czytamy w programie transportowym dla Gdańska Południe, na terenie tego obszaru "będzie sukcesywnie rozwijany układ: z pętli Witosa - do pętli Jabłoniowa oraz pętli Łódzka i dalej od pętli Łódzka Nową Małomiejska i Nowa Podmiejską do węzła integracyjnego metropolitalnego Czerwony Most. Trzecim kierunkiem rozbudowy układu tramwajowego jest połączenie tramwajowe Gdańska Południe z Zaspą przez Piecki-Migowo po trasie ulic: Bulońska, Nowa Bulońska Północna do zamknięcia układu do pętli Jabłoniowa na Gdańsku Południe".
W dalszej przyszłości linia połączy się na północnym odcinku z pętlą Ogrodowa we Wrzeszczu z pętlą Zaspa po trasie Nowej Abrahama.
Co czeka Gdańsk Południe do 2020 roku?
Eksperci zatrudnieni przez gdański magistrat zakładają, że do 2020 roku obszar ten będzie zamieszkiwało ponad 96 tys. osób.
- Inwestycje prywatne wyprzedziły te komunalne. Przez to brakuje dróg i dogodnych połączeń do centrum. Teraz chcemy to zmienić. Na tych terenach nie ma zabytków, więc konserwator nie będzie miał żadnych obiekcji. Do tego są to bardzo atrakcyjne i w miarę tanie tereny dla inwestorów. Jesteśmy już po rozmowach z mieszkańcami i właścicielami działek, które trzeba będzie wywłaszczyć - mówi Andrzej Bojanowski.
Wątpliwości budzi finansowanie projektu. Miasto nie ma zebranych potrzebnych pieniędzy, liczy bowiem na dofinansowanie z UE.
- Nasze szacunki są bardzo ostrożne. Możemy otrzymać aż 70 proc. wymaganej kwoty, ale na razie określiliśmy tę kwotę na 50 proc. Uznaliśmy, że nie będziemy czekać, aż pojawią się nowe plany finansowe z Brukseli, a przygotujemy kompleksowy projekt, który usprawni komunikację w mieście - mówi prezydent Gdańska.
Czytaj więcej:
Gdańsk-Południe doczeka się tramwajów w 2011 roku
Gdańsk Południe jednym wielkim placem budowy [zdjęcia]
Tramwaj na Morenę: Trasa na Bulońską niepewna
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?