Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk Rębiechowo. Lekka zima nie oznacza oszczędności dla lotniska

gp
Archiwum DB/R.Kwiatek
Brak zimy nie dla wszystkich oznacza oszczędności. Kiedy temperatura oscyluje wokół zera - najwięcej wydają porty lotnicze. Procedura odladzania pasów startowych i samolotów na Rębiechowie liczona jest w tysiącach euro.

- Najgorzej jest, gdy synoptycy zapowiadają napływ wilgotnych mas powietrza i temperaturę poniżej zera albo opady marznącego deszczu - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Do pracy - na zmianę - wyruszają wtedy cztery dziesięcioosobowe grupy pogotowia zimowego, które najpierw odśnieżają, a potem odladzają płyty lotoniska. „Akcja Zima” trwa u nas do 15 kwietnia. W tym czasie musimy zapewnić na lotnisku odpowiednie, bezpieczne warunki do startu czy kołowania samolotów.

Bardzo często przyczepność nawierzchni sprawdzają tzw. samochody z piątym kołem. W Rębiechowie jest to Saab Friction Tester, który czujnikami umieszczonymi na kole sprawdza stopień śliskości nawierzchni.

Rębiechowo: To dzisiaj wielki plac budowy

Gdański port ma do utrzymania ok. 50 ha powierzchni. Mimo braków intensywnych opadów śniegu i przy występowaniu dodatnich temperatur (np.ok +2 st C) - z powodu wiatru - dochodzi do miejscowego oblodzenia nawierzchni. To powoduje konieczność jej odladzania. Tylko w grudniu - łagodnym jak na zimowe warunki miesiącu - zużyto do tego celu w sumie ok. 70 ton środków. Do odmrażania nawierzchni stosuje się preparaty ekologiczne. Powierzchnię pasów opryskuje się specjalnym płynem na bazie mrówczanu sodu.

Gdańskie Rębiechowo od listopada 2011 do dziś zużyło już 190 ton środków do odladzania tj. ok. 1/3 zgromadzonych zapasów. Średni koszt 1 kg takiej substancji wynosi około 1 euro.

Rebiechowo: Kolejny rekord przewozów pasażerskich

Podobnej procedurze poddawane są samoloty. Decyzje o odladzaniu zawsze podejmuje kapitan samolotu. Kadłub i inne mechaniczne części skrzydeł opryskiwane są płynem powstałym na bazie glikolu. Do odladzania przeznaczone są specjalne samochody ciężarowe, posiadające kilkumetrowe wysięgniki.

Koszt odlodzenia samolotu jest 4-krotnie wyższy niż utrzymanie pasów startowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto