Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Testy autobusu napędzanego wodorem. W czwartek 16.06.2022 jeździł na linii 130 | ZDJĘCIA

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
To drugi dzień testów polskiego autobusu wodorowego w Gdańsku. Neso Bus pojeździ na kilku liniach w mieście do 21 czerwca 2022. Chcesz się nim przejechać?

Po prezentacji na „bursztynowym” miejskim stadionie Polsat Plus Arena w poniedziałek 13 czerwca autobus wodorowy ruszył w testy na gdańskich trasach. W czwartek jeździł na linii 130, dzień wcześniej – 111. Do 21 czerwca, gdy gdańskie testy się skończą, autobus będzie jeszcze można spotkać na liniach 115, 175, 189 i 199. Gdańsk jest pierwszym miastem, gdzie autobus jest testowany w ruchu liniowym, po zdobyciu certyfikatów i premierze prototypu 22 maja.

- Neso Bus to nasza marka, a nazwa wzięła się od pierwszych liter: Nie emituję spalin, oczyszczam – mówił podczas poniedziałkowej prezentacji Maciej Stec, wiceprezes zarządu grupy Polsat Plus. - Autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na „zielony” wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. Co ważne Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego. W przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km, czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni – zachwalał.

Konstrukcja autobusu, projektowanego od początku jako zasilany ogniwami paliwowymi, została stworzona w Polsce, nie jest jednak do końca prawdą jego jedynie krajowy rodowód. Ogniwa paliwowe pochodzą od kanadyjskiej spółki Ballard, silniki elektryczne od niemieckiej ZF a zbiorniki wodorowe od norweskiej grupy Hexagon.

Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostały zaprojektowane przez włoskie studio Torino Design. W Świdniku powstaje fabryka, gdzie mają być montowane autobusy. Zakończenie budowy planowane jest w przyszłym roku, zakład mógłby produkować ponad 100 sztuk pojazdów rocznie.

ZOBACZ TEŻ:
Elektryczne autobusy wyjeżdżają w miasto. Gdynia chwali się zakupem

Nie jest jasne, czemu w działaniach promocyjnych jako producent przedstawia się grupa Polsat Plus kontrolowana przez Zygmunta Solorza. Za konstrukcję i przyszłą produkcję w świdnickiej fabryce odpowiada spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Firma należy do innej grupy kontrolowanej przez Solorza, ZE PAK. To konglomerat energetyczny zbudowany wokół dawnego zespołu elektrociepłowni Pątnów-Adamów-Konin, o obecnej mocy 1500 MW produkowanych ze spalania węgla brunatnego.

Tylko 50 MW z tej mocy uzyskiwanych jest z biomasy. Wodór uzyskuje się w wyniku elektrolizy wody, procesu fizykochemicznego, gdzie pod wpływem prądu elektrycznego rozkłada się ona na to gazowe paliwo i tlen.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto