Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk. Tramwajem można już dojechać na plażę na Stogach oraz na Ujeścisko aleją Pawła Adamowicza. Mniej kursów tramwajów 2 i 6

Redakcja
We wtorek, 30 czerwca, rozpoczęła  regularne kursowanie linia tramwajowa na al. Pawła Adamowicza. Na zdjęciach uroczysty start tramwaju linii nr 12 z węzła integracyjnego Ujeścisko
We wtorek, 30 czerwca, rozpoczęła regularne kursowanie linia tramwajowa na al. Pawła Adamowicza. Na zdjęciach uroczysty start tramwaju linii nr 12 z węzła integracyjnego Ujeścisko Karolina Misztal
We wtorek 30.06.2020 rano tramwaj numer 12 rozpoczął regularne kursowanie na nowym odcinku trasy na alei Pawła Adamowicza. Można też już dojechać tramwajami linii 8 i 9 na plażę na Stogach. Z rozkładu jazdy znika jednak linia nr 11 oraz kilka kursów linii 2 i 6.

Tramwaje na al. Pawła Adamowicza

Koniec czerwca 2020 to początek kursowania tramwaju nr 12 z pasażerami po alei Pawła Adamowicza. Trasa, która dotychczas łączyła Oliwę z Migowem, została poszerzona o 6 przystanków między ulicą Bulońską a Jabłoniową: Królewskie Wzgórze, Łabędzia, Stolema, Zabornia, Ujeścisko – węzeł integracyjny oraz Lawendowe Wzgórze - przystanek w pobliżu przedszkola nr 68.

Tramwaj nr 12 ma kursować co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza szczytem oraz w weekendy i święta. Pasażerowie będą jeździć tu głównie nowymi tramwajami Pesa Jazz Duo.

Węzeł Ujeścisko

By ułatwić podróżnym w przyszłości możliwość przesiadki, powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe), a także budynek socjalny z ogólnodostępną płatną toaletą.

Powrót tramwajów na Stogi

Od wtorku 30.06.2020 będzie można dojechać tramwajami linii 8 i 9 na plażę na Stogach. Pierwszy przejazd ma wymiar symboliczny. 1.07.1927 oddano do eksploatacji nową, liczącą 5,7 km trasę spod Bramy Żuławskiej przez Przeróbkę do Stogów. O 7:30 pasażerowie mogli wyruszyć z Przeróbki na Stogi zabytkowym Bergmannem z 1927 roku.

Znika linia nr 11 mniej kursów linii 2 i 6

To jednak nie koniec zmian. Z rozkładu jazdy tramwajów w Gdańsku zniknęła linia nr 11. Oprócz tego, co zauważył Puls Gdańska, zmniejsza się liczba kursów tramwajów nr 2 i 6, które dojeżdżają na pętlę Świętokrzyską odpowiednio z Oliwy i Jelitkowa.

Linia nr 2 od wtorku 30.06.2020 będzie miała mniej kursów w godzinach 16:00 - 20:00, a linia nr 6 mniej kursów w godzinach od 9:00 do 18:00. Zamiast kursować średnio co 10 minut, tramwaje będą kursować średnio co 20.

Do sprawy odniósł się Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

- Aktualnie rozpoczął się sezon letni, więc wzmocniona została oferta przewozowa w kierunku plaż, uruchomione zostały linie sezonowe – w zamian, naturalnie obniżona została podaż związana z ruchem typowo szkolnym (matury się skończyły) czy z ruchem w kierunku miejsc pracy - mówi Sebastian Zomkowski.

- Wiele osób pracuje zdalnie lub wybiera się na urlop letni. Oferta przewozowa podąża właśnie zawsze za aktualnym zapotrzebowaniem. Proszę zwrócić uwagę na zwiększoną częstotliwość funkcjonowania linii 8 (która przejęła część kursów linii 2 późnym popołudniem). W sezonie letnim zwiększona częstotliwość kursów linii 8 idealnie obsługuje zarówno ruch rekreacyjny jak i typowy ruch codzienny mieszkańców. Przy okazji skorzystali mieszkańcy Przymorza, Zaspy, Śródmieścia, Przeróbki, Stogów - dodaje.

Jak mówi Sebastian Zomkowski "funkcjonowanie linii komunikacyjnych zawsze należy odnieść do całych lub fragmentów wspólnych tras, na których występują potoki pasażerskie w jednym kierunku".

- Dlatego, np. w relacji z przystanku Dworzec Główny na Przymorze obojętne jest, czy jedzie się linią 2 czy 8: przydział kursów do jednej linii czy drugiej jest neutralny, jeżeli mówimy o relacji podróży. Stąd, przejęcie kursów linii 2 przez linię 8 jest neutralne. Dotyczy to też np. ciągu spod Dworca na Chełm: przydział kursów do linii 2 lub 6 lub 3 jest neutralny. Ciąg chełmski zyskał właśnie linię 3 (wcześniej funkcjonowała na Stogi – tam zaś rolę linii 3 przejęły tramwaje linii 9) i to w dodatku całodzienną i całotygodniową linię! Podaż zwiększyła się o ponad 6%! Już teraz możemy zdradzić tajemnicę, że linia 3 pozostanie na Chełmie a docelowo wydłużona zostanie jej trasa na Ujeścisko (po wybudowaniu ul. Nowej Warszawskiej) - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Od rozpoczęcia roku szkolnego 2020 będą zmiany

Szef ZTM-u zapowiada, że wraz z rokiem szkolnym – w zależności od rozwoju sytuacji związanej z Covid-19 – sytuacja się odwróci. Trzeba będzie zwiększyć podaż na trasach obsługujących szkoły, uczelnie, duże zakłady pracy, a zmniejszyć liczbę kursów do plaż.

- Przypominam, że funkcjonowanie linii 11 zostało określone już znacznie wcześniej, bo w komunikacie z dnia 12.03.2020. Treść tego komunikatu dot. tej linii nie została odwołana. Jesienią planujemy uwzględnić kursy linii 11 w ofercie linii 6, która obsługuje znacznie większy obszar, bo umożliwia dojazd do uniwersytetu czy do "biurowców" niedaleko przystanku "Tetmajera", a tramwaje linii 11 kończyły swój bieg wcześnie, na pętli Strzyża PKM, więc nieefektywnie dostosowywały do preferencji podróży pasażerskich - zapowiada Sebastian Zomkowski.

Interpelacja radnych PiS

Gdańscy radni Prawa i Sprawiedliwości wystąpili do władz miasta o przywrócenie kursów tramwajów na liniach 2 i 6. Złożyli w tej sprawie interpelację do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.

- W dniu, w którym uruchamia się tramwaj na stogi oraz pętlę Ujeścisko, tylnymi drzwiami ogranicza się liczbę kursów na liniach, które już dziś są mocno obciążone m.in. z powodu reżimu sanitarnego w komunikacji miejskiej - komentuje radny Przemysław Majewski. Pod interpelacją podpisali się także radni Barbara Imianowska, Elżbieta Strzelczyk, Kazimierz Koralewski, Przemysław Malak i Andrzej Skiba.

Na odpowiedź na interpelację radnych władze miasta mają 14 dni.

Aleja Pawła Adamowicza

Budowa alei Pawła Adamowicza (roboczo zwanej Nowa Bulońska Północna) jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVA. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Realizacja alei Pawła Adamowicza to koszt 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Zadanie to otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie około 58,5 mln zł.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM), ma na celu stworzenie i utrzymanie konkurencyjnego systemu transportu zbiorowego, dostosowanego do potrzeb mieszkańców i osób przyjeżdżających do Gdańska. W ramach trwającego właśnie etapu IV A, oprócz finalizowanych inwestycji na Adamowicza i na Stogach realizowana będzie m. in. Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku obejmującą budowę trasy tramwajowej od skrzyżowania Jabłoniowa/Warszawska do Al. Vaclava Havla, równolegle do ul. Warszawskiej wraz z przebudową istniejącego torowiska na włączeniu w Al. Vaclava Havla. Wzdłuż trasy przewiduje się budowę przystanków (w ciągu ul. Havla, na wysokości ul. Łódzkiej, ul. Piotrkowskiej i ul. Unruga), małą architekturę.

Od 1996 roku zrealizowano już trzy etapy tego programu w ramach których zrealizowano: GPKM I - w 1996 rozpoczęto prace związane z I etapem GPKM (diagnoza stanu transportu zbiorowego, przebudowa infrastruktury torowej w 5 lokalizacjach układu komunikacyjnego Gdańska). I etap GPKM zrealizowano przy wsparciu EBOR w latach 2002-2003. Dzięki temu zmodernizowano ponad 29 km torowisk i linii trakcji elektrycznej oraz przebudowano kilka ważnych skrzyżowań z liniami tramwajowymi. Na ten cel wydatkowano 22,5 mln zł. W tym okresie udało się również, kosztem 35,6 mln zł, zakupić na potrzeby komunikacji miejskiej 33 autobusy standardem i niezawodnością przewyższające dotychczas eksploatowany tabor oraz zmodernizowano 7 wagonów tramwajowych.

W ramach II etapu GPKM wybudowano nową linię tramwajową łączącą centrum miasta z dzielnicą Chełm, przebudowano infrastrukturę torowo-trakcyjną na łącznym odcinku ok. 19,9 km torowisk oraz urządzenia elektroenergetyki trakcyjnej, zakupiono 28 sztuk autobusów oraz 3 szt. nowoczesnych tramwajów do obsługi węzła autobusowo – tramwajowego w dzielnicy Chełm. Nowe autobusy, zakupione w ramach projektu, zostały skierowane na linie dowozowe z osiedli położonych w dzielnicy Gdańsk Południe do pętli linii tramwajowej na Chełmie.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III był realizowany w ramach 3 projektów:

  • - GPKM etap III A - obejmował budowę nowej linii tramwajowej Chełm - Nowa Łódzka, przebudowę istniejących torów i sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą, zakup nowoczesnego taboru tramwajowego oraz przebudowę zajezdni. Dzięki realizacji projektu powstała nowa sieć połączeń tramwajowych. Wzrósł też komfort podróżowania tramwajami, zachęcający do korzystania z tego środka komunikacji. Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013,
  • - GPKM etap III B - obejmował budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Piecki – Migowo, przebiegającej od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego do przystanku PKM Brętowo i w ul. Bulońskiej, zakup taboru - 5 szt,, remont infrastruktury tramwajowej w ciągu ul Jana z Kolna oraz przebudowę Zajezdni Tramwajowej Wrzeszcz. Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013,
  • - GPKM etap III C - obejmował budowę dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropilitalnej oraz przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza, od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego. Projekt był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PRO dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013.

Głównym wykonawcą linii tramwajowej na Stogi była firma Aldesa Construcciones Polska. Inwestycja opiewa na ok. 118 mln zł. Ponowne uruchomienie linii nastąpiło nieomal dokładnie w 93 rocznicą otwarcia linii, co miało miejsce 1 lipca 1927 roku.

Linia ma około 3,7 km podwójnego toru. Na trasie jest 7 przystanków. Zaprojektowano ją na prędkość 50 km/h. Testy, które przeprowadzone zostały przed uruchomieniem tramwaju do ruchu, potwierdziły dobrą jakość wykonania, a tym samym możliwość poruszania się pojazdów z wyższą prędkością niż zaplanowana.

Zastosowano dwa rodzaje nawierzchni torowej: tak zwana "klasyczna podsypkowa" oraz nawierzchnia na płycie betonowej. Do wygłuszenia nawierzchni w obrębie zabudowań dzielnicy Stogi zastosowano specjalistyczne maty antywibracyjne (układane pod płytą podtorową) oraz profile gumowe, którymi oklejano szyny. Wzdłuż ulicy Stryjewskiego, w celu zachowania historycznego charakteru Gdańska, torowisko obłożono kostką brukową.

Na etapie realizacji wystąpiły nieprzewidziane kolizje z niezinwentaryzowaną siecią podziemną. Aby zrealizować prace przewidziane w projekcie, konieczne było wykonanie robót dodatkowych w postaci przebudowy poszczególnych elementów uzbrojenia. Ciekawostką jest to, że na niektórych elementach uzbrojenia znajdowały się datowania wcześniejsze niż 1900 rok. W celu realizacji prac dodatkowych, konieczne były dodatkowe uzgodnienia z gestorami sieci oraz zmiana organizacji budowy.

Podczas budowy wykonawca musiał stawić czoła niejednemu niewybuchowi pochodzącemu z okresu II wojny światowej, które były niemałym utrudnieniem w bezpiecznym i terminowym prowadzeniu prac. Warto wspomnieć, że w miejscu skrzyżowania ulic Zimna – Stryjewskiego znajdowało się jezioro, widoczne na starych mapach terenu, a jego pozostałości utrudniły uzyskanie odpowiednich parametrów gruntowych.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto