Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk w czołówce najwolniejszych miast Polski

Ewelina Oleksy
Korki w Gdańsku są codziennością między innymi na Trakcie świętego Wojciecha. Wolno  jeździ się też po Śródmieściu, Wrzeszczu, czy na ulicy Spacerowej w Oliwie
Korki w Gdańsku są codziennością między innymi na Trakcie świętego Wojciecha. Wolno jeździ się też po Śródmieściu, Wrzeszczu, czy na ulicy Spacerowej w Oliwie P.Świderski
W rankingu, przygotowanym przez specjalistów, stolica Pomorza zajęła trzecie miejsce wśród najwolniejszych miast w Polsce. Winny? Duży ruch turystyczny w sezonie wakacyjnym, ale nie tylko.

Gdańsk trafił na podium niechlubnego rankingu najwolniejszych miast w Polsce. Zajął w nim trzecie miejsce.

Specjaliści systemu Yanosik przyjrzeli się ostatnio średnim prędkościom osiąganym w największych miastach w Polsce w okresie wakacyjnym. Czyli sprawdzili, gdzie korki są w tym czasie największe, a ruch odbywa się najwolniej.

Na celowniku, poza Gdańskiem, znalazły się: Szczecin, Bydgoszcz, Poznań, Warszawa, Łódź, Wrocław, Lublin, Katowice i Kraków. Ruch badano przez cały lipiec i sierpień między godz. 7 a 18.

Najlepiej w zestawieniu wypadły Katowice z prędkością 50, 6 km/godz. Najwolniejszym miastem okazał się Wrocław z prędkością 39 km/godz. Tuż za nim był Kraków (40 km/godz.).

Stawkę zamknął Gdańsk z wynikiem blisko 42 km/godz. Gdy takie samo badanie przeprowadzono wiosną, Gdańsk wypadł jeszcze gorzej, bo wtedy średnia prędkość w mieście wyniosła 39,9 km/godz.

Jak mówią miejscy urzędnicy odpowiedzialni za organizację ruchu, powyższy ranking potwierdza trend, który jest zauważalny i odczuwalny w Gdańsku od kilku lat.

- A na pewno od czasu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Pomorze, a także sam Gdańsk staje się coraz popularniejszym kierunkiem turystycznym w okresie wakacyjnym. W odróżnieniu od innych miast, gdzie w okresie lipiec - sierpień zauważalny jest spadek liczby mieszkańców, w Gdańsku obserwuje się duży napływ turystów i ich samochodów- wskazuje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Potwierdza to nie tylko ten ranking, ale choćby badania ruchu prowadzone przez GDDKiA na Obwodnicy Trójmiasta. Natężenia ruchu na tym ciągu komunikacyjnym biją rekordy niemal corocznie. Rok 2016 przyniósł przełamanie bariery 100 tys. pojazdów na dobę -dodaje.

Podobne zmiany odnotowuje się także w mieście. - Do niedawna stwierdzaliśmy spadek ruchu w sezonie wakacyjnym nawet do 30 proc. ruchu wiosennego czy jesiennego. Dziś takie proporcje są zauważalne jedynie w szczycie porannym. Co ciekawe, w rankingach średniorocznych, czy z okresu wiosna/jesień Gdańsk ciągle plasuje się w ścisłej czołówce jeżeli chodzi o najmniej zakorkowane miasta - podkreśla Wawrzonek. Wskazuje, że dodatkowym czynnikiem, jaki od dwóch lat wpływa na warunki ruchu przede wszystkim w Śródmieściu Gdańska, jest przebudowa układu drogowego koło Forum Gdańsk.

Zdaniem miejskich aktywistów, powodów zakorkowania miasta jest jednak więcej.
- Jeździmy wolniej nie tylko z uwagi na wzmożony ruch turystyczny. Brak darmowych parkingów wokół centrum i na obrzeżach miasta powoduje, że ciężko jest dojechać komunikacją miejską. Nie zachęca to do przesiadki z auta do tramwaju, autobusu lub szynobusu. Kolejnym czynnikiem, który wpływa na zakorkowanie miasta, jest brak lub mała liczba miejsc parkingowych przy PKM i SKM, z niewystarczającą liczbą kursów - mówi nam Aleksandra Pastuszka ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto