Gdański port hubem dla Europy Środkowej, Rosji i krajów basenu Morza Bałtyckiego

Jacek Klein
Wielki kontenerowiec Maersk Elba ma prawie 370 metrów długości.
Wielki kontenerowiec Maersk Elba ma prawie 370 metrów długości. Przemek Świderski
Maersk Elba, największy z kontenerowców, które do tej pory zawinęły do gdańskiego portu, dzisiaj wypływa w powrotny rejs do portów Chin. Gigant może przewieźć 13 tys. kontenerów 20-stopowych (TEU).

Zobacz wideo i galerię zdjęci megakontenerowca, który zawinął do portu w Gdańsku.

- DCT tworzy historię, po raz drugi w ciągu 16 miesięcy przyjmując największe statki kontenerowe świata - powiedział Boris Wenzel, prezes DCT Gdańsk SA. - To wielka szansa nie tylko dla Gdańska i Polski, ale i dla Europy Środkowej. To bałtycka rewolucja. Inwestycja w terminal kontenerowy pozwoliła na zmianę układów transportowych na Bałtyku. Maersk jest pierwszy, ale inne linie oceaniczne podążą niedługo w jego ślady.

Przed uruchomieniem przez Maersk Line w styczniu ubiegłego roku bezpośredniej linii oceanicznej AE 10 z Azji do Gdańska, wielkie kontenerowce zawijały tylko do Hamburga, Rotterdamu czy Bremerhaven. Stamtąd kontenery mniejszymi statkami - feederami - trafiały do Gdańska. Dzisiaj to z Gdańska trafiają do innych portów. Są także rozwożone koleją i tirami.

- Gdański terminal jest hubem, który będzie obsługiwał Europę Środkową, kraje basenu Morza Bałtyckiego i Rosję - powiedział Eivind Kolding, prezes Maersk Line. - To wielki sukces, który możemy świętować.

Jak zapewnił Kolding, Gdańsk będzie ważnym portem w biznesie Maerska. Obecnie ok. połowa przeładowywanych kontenerów trafia na rynek rosyjski.

- Pogłoski, że chcemy na Bałtyku budować kolejne terminale kontenerowe to jedynie pogłoski - powiedział Kolding, odnosząc się do informacji, że Maersk chce zbudować duży terminal w okolicach Bałtijska. - Nie mamy takich planów. Nie widzę powodów, aby Gdańsk przestał być dla nas istotny. Terminal DCT inwestuje w rozwój swoich możliwości przeładunkowych, składowych i logistycznych. Jest dla nas hubem, który wykorzystamy do transportu towarów, w tym do Rosji.

Obecnie możliwości przeładunkowe DCT wynoszą 600 tys. kontenerów. Jeszcze w tym roku wzrosną do 1 mln, a docelowo mogą wynieść 4 mln rocznie.

- Dzisiaj jeszcze największym "polskim" portem jest Hamburg. Gdańsk powinien mieć ambicje stania się za 10-20 lat takim Hamburgiem dla Europy Środkowej - dodał prezes Wenzel. - My taką wizję mamy. Teraz do DCT przypływają kontenerowce z Chin, mam nadzieję, że wkrótce przypłyną do Gdańska statki z portów Indii czy Środkowego Wschodu.

Od stycznia ubiegłego roku do DCT kontenerowce Maerska zawinęły już 90 razy. 25 maja spodziewany jest pierwszy z największych na świecie. Eleonora Maersk może przewieźć 15,5 tys. kontenerów. W ubiegłym roku w DCT przeładowano prawie 500 tys. kontenerów.

398 - tyle metrów długości ma Eleonora Maersk, który zawinie do DCT 25 maja.

Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie