Wytwarzaniem urządzeń i konstrukcji stalowych oraz usługami transportowymi, wykonywanymi na zlecenia Stoczni Gdynia SA i kontrahentów zewnętrznych, zajmuje się Unitrans sp. z o.o. w Gdyni. Spółka, funkcjonująca od roku, należy do Grupy Stocznia Gdynia SA, posiadającej 100 proc. jej udziałów.
- Nasza firma powstała w marcu 2005 roku w wyniku procesu restrukturyzacji Stoczni Gdynia, mającego obniżyć koszty jej działalności - mówi Przemysław Konieczka, prezes Unitransu. - Ze stoczni wyodrębniono wydziały transportu, prefabrykacji wyposażenia okrętowego i obróbki skrawaniem, stanowiące dzisiaj działy spółki. Uzyskiwane przez nas efekty produkcyjne i finansowe dowodzą, że była to decyzja słuszna. Zresztą weryfikacji firmy dokonał rynek, bowiem około 30 procent produktów i usług wykonujemy na rzecz klientów zewnętrznych i zleceń nam przybywa.
Firma dzierżawi stoczniowe hale i warsztaty. Majątkiem własnym są urządzenia i maszyny produkcyjne oraz środki transportu, w tym samochody ciężarowe i dostawcze, wózki widłowe i akumulatorowe, platformy samojezdne do przewozów konstrukcji stalowych o masie 150 ton.
Unitrans kooperuje przede wszystkim ze Stocznią Gdynia i Stocznią Gdańską Grupa Stoczni Gdynia. Dostarcza im montowane na statkach m.in. pomosty uchylne, kompletne maszty radarowe, sygnalizacyjne i antenowe, suwnice okrętowe. Stocznie korzystają również ze specjalistycznych usług transportowych i dźwigowych. Aby jak najlepiej wykorzystać użytkowany majątek, firma oferuje usługi klientom zewnętrznym. Dotyczy to zarówno konstrukcji i mechanizmów stalowych, jak i specjalistycznych usług transportowych oraz dźwigowych. Ciężkie pojazdy przewożą ładunki wielkogabarytowe na terenie całej Polski.
Usługi kompleksowe
Prezes Konieczka zaznacza, że spółka zatrudnia prawie 300 osób. Wśród nich jest kadra kierownicza z dużym doświadczeniem wyniesionym ze stoczni. W działalności pomaga różnorodność produkcji i usług, bo spółka może oferować produkty kompleksowe. Przykładem takiego produktu jest wykonany dla portu gdyńskiego pomost ruchomy. Najpierw zmontowano jego stalową konstrukcję, a potem wyposażono w mechanizmy. Następnie pomost, mający masę 140 ton, przetransportowano do portu.
Spółka działa z zyskiem i inwestuje. W październiku ubiegłego roku nabyła na drodze leasingu 7 nowoczesnych sztaplarek. Są one wykorzystywane w Stoczni Gdynia. W styczniu tego roku firma zakupiła tokarkę nowej generacji, zdolną do obróbki detali o długości do 9 m i masie do 9 ton. Na nowej tokarce będzie wykonywana obróbka elementów zestawów sterów i linii wałów oraz wielu innych elementów o dużych gabarytach.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?