MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Główny rywal Poczty Polskiej debiutuje dzisiaj na warszawskiej giełdzie

Robert Kiewlicz
Fot. Krzysztof Kulczyk
Fot. Krzysztof Kulczyk
Spółka Integer, właściciel InPostu, głównego rywala Poczty Polskiej, debiutuje dzisiaj na warszawskiej giełdzie. Zyski z emisji mają pozwolić firmie powalczyć o zwiększenie udziału w rynku, oczywiście kosztem pozycji ...

Spółka Integer, właściciel InPostu, głównego rywala Poczty Polskiej, debiutuje dzisiaj na warszawskiej giełdzie. Zyski z emisji mają pozwolić firmie powalczyć o zwiększenie udziału w rynku, oczywiście kosztem pozycji narodowego monopolisty, czyli PP.

- W naszej opinii Integer.pl powinien okazać się dobrą inwestycją. To właśnie Integer.pl, będąc drugim po Poczcie Polskiej podmiotem na rynku usług pocztowych, ma szansę zdobywać rynek dotychczas należący do państwowego monopolisty - ocenia Adrian Krycz, analityk DM IMD SA.

Cena emisyjna akcji została ustalona na 13,50 zł. Spółka oferuje akcje nowej emisji w ilości 1,55 mln. InPost działa już w 71 miastach, posiada 75 oddziałów, 800 punktów obsługi klienta, 15 magazynów centralnych, 42 magazyny regionalne i 91 punktów przeładunkowych. Kurierzy InPost dostarczają przesyłki w ponad 500 miastach w Polsce. W spółce pracuje łącznie 7,3 tys. osób. Integer.pl spodziewa się, że w 2007 r. osiągnie przychody na poziomie 64,62 mln zł i zysk netto w wysokości 3,54 mln zł (wzrost o 124 proc.). W 2008 r. przychody spółki mają wzrosnąć o kolejne 38 proc. do 89,09 mln zł, a zysk netto aż o 85 proc. do 6,54 mln zł.

Środki z emisji akcji spółka planuje przeznaczyć na uruchomienie nowych punktów obsługi klienta, własnych oddziałów w największych polskich miastach, otwarcie nowych oddziałów agencyjnych InPost w mniejszych miejscowościach, zakup licencji i wdrożenie systemu informatycznego oraz utworzenie dwóch nowych sortowni InPost w Katowicach i Bydgoszczy. Od przyszłego roku InPost ma też świadczyć usługi finansowo-ubezpieczeniowe.

- W ciągu trzech lat zainwestujemy w rozwój około 100 mln zł. Chcemy też mieć 10 proc. rynku - twierdzi Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost. - Celem spółki jest zdobycie klientów indywidualnych i biznesowych. I jednych, i drugich chcemy przyciągnąć niższymi cenami niż PP. Firmom oferujemy też możliwość indywidualnego negocjowania stawek. Nasza elastyczność pozwoli im zapłacić od 30 do 70 proc. mniej niż w Poczcie Polskiej.

Inpost operuje na razie na rynku przesyłek powyżej 50 gr. Przesyłki o niższej wadze są zarezerwowane jedynie dla operatora narodowego. Jednak jedynie do roku 2011, kiedy nastąpi liberalizacja rynku usług pocztowych.

- Do tego czasu Poczta Polska lepiej przygotuje się do konkurencji z innymi operatorami. W marcu 2007 r. rząd przyjął projekt komercjalizacji przedsiębiorstwa, obecnie znajdujący się w parlamencie - twierdzi Radosław Kazimierski, rzecznik PP.
Na razie pocztowy monopolista broni swojej pozycji przed obliczem Temidy. Poczta Polska złożyła doniesienie do prokuratury na spółkę InPost . Podjęte przez narodowego operatora działania wynikają z obchodzenia przez firmę InPost obowiązującego prawa, polegającego na dociążaniu metalowymi blaszkami przesyłek o wadze poniżej 50 g - twierdzą władze PP. Czy to powstrzyma spółkę InPost przed wydarciem części rynku PP?

Poczta Polska zatrudnia ok. 100 tys. osób. Rocznie dostarcza ok. 1,5 mld listów, a druków bezadresowych ok. 1 mld sztuk. Ma ponad 8 tys. placówek w całym kraju. Jednak jej pozycja jest zagrożona. Wejść w ten segment zamierza nie tylko InPost, ale też niemiecka Deutsche Post, francuska La Poste i poczta holenderska. Już teraz działa w Polsce 110 prywatnych firm doręczających przesyłki, mogących poważnie zagrozić pozycji Poczty Polskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto