Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Gratias tibi”. Koncert Capelli Gedanensis w podziękowaniu medykom walczącym z epidemią koronawirusa w Gdańsku 23.06.2021 roku

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Natalia Grzybowska
Natalia Grzybowska
Pod hasłem „Gratias tibi” odbył się niezwykły koncert Capelli Gedanensis w hołdzie medykom, którzy od ponad roku walczą z epidemią koronawirusa. 23.06.2021 r. w kościele św. Józefa w Gdańsku wystąpili światowej sławy gdańscy artyści, jak wirtuoz skrzypiec prof. Konstanty Andrzej Kulka i sopranistka Agnieszka Tomaszewska. Koncert poprowadziła jedna z najlepszych europejskich dyrygentek Agnieszka Franków-Żelazny. W wydarzeniu udział wzięło niemal 400 osób.

„Gratias tibi”. Koncert Capelli Gedanensis dla medyków walczących z epidemią. 23.06.2021 r.

Cappella Gedanensis oraz Copernicus Podmiot Leczniczy zaprała wyjątkowy koncert pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka oraz Prezydent Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz pod hasłem „Gratias tibi”.

23.06.2021 r. o godz. 19:00 w kościele św. Józefa w Gdańsku u boku Cappelli Gedanensis wystąpili światowej sławy artyści:

  • gdańszczanin, wirtuoz skrzypiec prof. Konstanty Andrzej Kulka,
  • gdańszczanka występująca na najbardziej prestiżowych scenach świata Agnieszka Tomaszewska, sopran,
  • koncert poprowadzi jedna z najlepszych europejskich dyrygentek Agnieszka Franków-Żelazny.

- Zgromadziliśmy prawie 400 osób, co w czasie pandemii jest na prawdę niezwykłym wynikiem - mówi dyrektor Capelli Gedanensis Marek Więcławek. - Chcieliśmy podziękować lekarzom, którzy ratowali przed koronawirusem, również artystów Capelli Gedanensis. Postanowilśmy podziękować im przede wszystkim koncertem, a także wręczyliśmy szefom pomorskich placówek medycznych metaloplastyki autorstwa Wiesława Janasza „Gratias tibi”.

Otrzymali je:

  • Jolanta Sobierańska-Grenda, Prezes Zarządu Szpitali Pomorskich Sp. z o.o.
  • Dariusz Kostrzewa, Prezes Zarządu, COPERNICUS Podmiotu Leczniczego Sp. z o.o. w Gdańsku
  • kmdr Krzysztof Szabat, Komendant VII Obwodu Profilaktyczno - Leczniczego, 7 Szpital Marynarki Wojennej w Gdańsku
  • Jakub Kraszewski, Dyrektor Naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku
  • Grzegorz Sut, Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej MSWiA w Gdańsku

W programie znalazło się wyjątkowe dzieło wybitnego polskiego kompozytora Karola Lipińskiego, który, działając w czasie zaborów, uważany był za jednego z najlepszych wirtuozów skrzypiec, na równi z Nicolo Paganinim.

„Rondo koncertowe”Karola Lipińskiego oraz słynna „Gloria”Antonio Vivaldiego będą dedykowane wszystkim pracownikom służby zdrowia w podziękowaniu za trud ostatnich kilkunastu miesięcy.

- Publiczność zareagowała owacyjnie, zagraliśmy trzy bisy - wspomina Marek Więcławek. - Myślę, że po pandemii wszyscy byli bardzo spragnieni muzyki. Zespół przetrwał, bo w czasie lockdownu dał ponad 40 koncertów online. Dzieliłem artystów na mniejsze składy solistyczne, po to żeby grali i utrzymali poziom. Bo kamera to również oko.

Jak zaznacza dyrektor w Europie nadal wiele oper pozostaje zamkniętych. Według statystyk 60 proc. muzyków w Niemczech po okresie pandemii, w związku z brakiem możliwości wspólnych prób i ćwiczeń nie wraca już do tego zawodu. Próby Capelli Gedanensis odbywały się systematycznie z zachowaniem obostrzeń sanitarnych. O tym, że instrumentaliści są w formie przekonali się wszyscy obecni podczas środowego koncertu.

Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce

Od Liceum Muzycznego do końca studiów w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku pracował pod kierunkiem Stefana Hermana. W 1971 roku ukończył studia z najwyższym wyróżnieniem. W roku 1964, będąc jeszcze uczniem Liceum Muzycznego, brał udział w Międzynarodowym Konkursie im. Niccola Paganiniego w Genui, na którym otrzymał dyplom ze specjalnym wyróżnieniem. We wrześniu 1966 roku zajął pierwsze miejsce w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Radiofonii Niemieckich w Monachium, i od tej pory rozpoczęła się jego międzynarodowa kariera.

Od roku 1967 do chwili obecnej Konstanty Andrzej Kulka wykonał ponad 1 500 koncertów symfonicznych i recitali na całym świecie (Europa, Azja, Japonia, Australia, Ameryka Północna i Południowa). Grał z takimi orkiestrami, jak np.: Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra, Minnesota Orchestra, London Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, English Chamber Orchestra. Występował na festiwalach muzycznych w: Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie, Flandrii, Warszawie i in. W roku 1970 brał udział w wielkim festiwalu muzycznym poświęconym Ludwigowi van Beethovenowi w jego 200. rocznicę urodzin.

Artysta zrealizował wiele nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W jego dorobku fonograficznym znajdują się sonaty, utwory wirtuozowskie i koncerty: Vivaldiego, Mozarta, Mendelssohna, Głazunowa, Lalo, Bartóka, Prokofiewa, Beethovena, Brahmsa, Karłowicza, Pendereckiego, Hindemitha i Szymanowskiego. Za nagranie wszystkich utworów Karola Szymanowskiego otrzymał Nagrodę Specjalną Polskiego Radia, a za płytę z dwoma Koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego otrzymał w Paryżu w 1981 roku Grand Prix du Disque. Nagrywał też polską muzykę współczesną (Pendereckiego, Lutosławskiego, Knapika, Blocha, Jabłońskiego i in.)

Za granicą często wykonuje utwory polskich kompozytorów. Jest pierwszym, po Isaacu Sternie, wykonawcą I Koncertu Krzysztofa Pendereckiego – grał ten utwór wielokrotnie w Europie i w Ameryce Północnej, zazwyczaj pod batutą kompozytora. Bierze udział w licznych zagranicznych tournée z polskimi orkiestrami. Od 1984 roku jest ściśle związany z Filharmonią Narodową. Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii – głównie pod batutą Witolda Rowickiego, a później Kazimierza Korda – objechał wielokrotnie niemal cały świat.

Konstanty Andrzej Kulka otrzymał wiele wyróżnień, m.in. nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi w promowaniu kultury polskiej za granicą, Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, wiele tytułów honorowych oraz odznaczeń okolicznościowych.

Od 1994 roku jest profesorem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie uniwersytet), a od roku 2012 – Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis.

Agnieszka Tomaszewska – sopran

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. St. Moniuszki w Gdańsku, studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz Studio Operowe Hamburgische Staatsoper. Jest laureatką wielu międzynarodowych i prestiżowych konkursów. Zdobyła I Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari, była finalistką Międzynarodowego Konkursu Moniuszkowskiego oraz laureatką Nagrody dla Najlepszego Śpiewaka Internationale Sommerakademie der Universität Mozarteum w Salzburgu.

Pierwsze zawodowe kroki stawiała jeszcze jako studentka w Zespole Capella Gedanensis. Na scenie operowej debiutowała rolą Armindy („Rzekoma Ogrodniczka”W.A. Mozart) na deskach Schlosstheater Schönbrunn w Wiedniu. W latach 2014-2020 należała do zespołu Badische Staatstheater Karlsruhe, gdzie kreowała role takie, jak: Hrabina („Wesele Figara”), Fiordiligi („Cosi fan tutte”), Donna Anna („Don Giovanni”), Micaela („Carmen”), Mimi („Cyganeria”), Antonia („Opowieści Hoffmanna”). W Operze Narodowej – Teatrze Wielkim w Warszawie wystąpiła m. in. w partii Liu („Turandot”), Katji („Pasażerka”Weinberg). W 2016 roku zadebiutowała w Operze w Stuttgarcie partią Mimi („La Boheme”). Występowała również w Staatsoper Hamburg, Operze Krakowskiej, Opera Nowa w Bydgoszczy, Operze Bałtyckiej, Musiktheater im Revier.

Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą. Brała udział w wielu festiwalach, m. in. Salzburger Festspiele, Die Hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie. W repertuarze posiada liczne dzieła oratoryjne, od baroku po współczesność. Odbyła m.in. tournée po Izraelu z Izrael Philharmonic Orchestra Zubina Mehty, wykonując „Mszę h-moll”J.S. Bacha. Wzięła udział w prawykonaniach dzieł oratoryjnych, napisanych przez zdobywcę Oscara Jana A.P. Kaczmarka. W Hollywood wystąpiła w Royce Hall u boku Leszka Możdżera w koncercie poświęconym muzyce filmowej kompozytora.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Tadeusz Kozłowski, Gabriel Chmura, Carlo Montanaro, Patrick Founillier, Jan Lathan-Koenig, Alfred Eschwé, Peter Schreier, Stefan Soltesz, Simone Young. Współpracowała z reżyserami: Keith Warner, David Poutney, Achim Freyer, Nicolas Brieger, Claus Guth, Tobias Kratzer, David Hermann.

Ma na swoim koncie udział w nagraniach CD/DVD, m.in. J.S. Bach„Oratorium na Boże Narodzenie”, Luigi Boccherini„Stabat Mater” (wraz z Cappellą Gedanensis, nominowane do Fryderyka), Marek Kuczyński„Oratorium Gdańskie”, Karol Szymanowski„Loteria na mężów” (DVD, światowe prawykonanie), kołysanki „Śpiewam dzieciom”. Nagrywała również dla radia i telewizji (TVP, ORF, ARD).

Agnieszka Franków-Żelazny

Dyrygent, chórmistrz, pedagog, doktor habilitowany sztuk muzycznych, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (studia biologiczne ukończone w 2000 roku) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wydziału Edukacji Muzycznej (dyplom w 2004 roku) i Wydziału Wokalnego (dyplom w 2005 roku). W 2006 roku ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2014 r. – Akademię Liderów Kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Początkowo związana była z Chórem Mieszanym Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach, a następnie z wrocławskimi chórami akademickimi. W latach 1995-999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej „In terra pax”. W 1999 roku założyła chór „Con Amore” przy Zespole Szkół nr 1 we Wrocławiu. Pełniła też funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej. W roku 2000 założyła Kameralny Chór Akademii Medycznej (obecnie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu), z którym do końca 2014 roku zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach w kraju i za granicą. Od czerwca 2006 roku jest dyrektorem artystycznym Chóru NFM (wcześniejsza nazwa – Chór Filharmonii Wrocławskiej). W okresie od stycznia do lipca 2013 roku była opiekunem artystycznym Chóru Polskiego Radia, reaktywując zespół i wprowadzając go na powrót na polską scenę muzyczną.

Występowała jako dyrygent lub chórmistrz gościnny takich zespołów, jak: Gabrieli Consort, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chor der Bamberger Symphoniker, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu czy Kaunas State Choir, Coral Juvenil do Guri. Jest również pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, powstałego w 2013 roku, prowadzonego przez Narodowe Forum Muzyki. W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektora programowego projektu Akademia Chóralna.

Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, Chór im. S. Krukowskiego oraz metodykę śpiewu zbiorowego. Często jest zapraszana jako konsultant wokalny do prowadzenia warsztatów dla chórmistrzów oraz zespołów chóralnych.

W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratora priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W swoim dorobku posiada 16 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym: I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce etapu Dolnośląskiego Konkursu na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004), Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017 i 2019. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Wystąpiła w 19 krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Izraelu i w Brazylii. Zrealizowała ponad 1 000 utworów chóralnych oraz ponad 250 wokalno-instrumentalnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto