MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Gruntowna przebudowa statku pasażersko-towarowego w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA

[email protected]
Do Gdańska powrócił po latach statek ro - ro pasażerski "Finnpartner", należący do fińskiej firmy żeglugowej Finnlines Group OY AB z Helsinek. Zbudowała go w 1995 roku Stocznia Gdańskiej SA.

Do Gdańska powrócił po latach statek ro - ro pasażerski "Finnpartner", należący do fińskiej firmy żeglugowej Finnlines Group OY AB z Helsinek. Zbudowała go w 1995 roku Stocznia Gdańskiej SA. Od 1 kwietnia statek jest gruntownie przebudowywany w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Obecnie stoczniowcy montują na nim nowy, unoszony dziób. Przebudowy statków pasażersko towarowych, w tym promów pasażerko samochodowych, są jedną ze specjalności Remontowej SA.


Sprawniejsze przeładunki

"Finnpartner" jest drugim statkiem ro - ro pasażerskim fińskiego armatora, który trafił na przebudowę do Remontowej SA. Poprzednim był "Finntrader", jego siostrzana jednostka pływająca.
- Na fińskim statku zakres robót stoczniowych jest wyjątkowo szeroki - podkreśla Lucjan Falkiewicz, kierownik zadania z Remontowej SA. - Masa nowych i wymienionych, stalowych elementów konstrukcyjnych wyniesie w sumie 1600 ton. Są to między innymi nowe rampy i furty dziobowe czy pokład pasażerki. Ilość zużytej w trakcie robót na jednostce "Finnpartner" stali wystarczyłaby na zbudowanie całego, niedużego statku. Jej przebudowa zwiększy liczbę miejsc pasażerskich, z których korzystają przede wszystkim kierowcy przewożonych statkiem samochodów ciężarowych. Na dobudowanym pokładzie pasażerskim rozlokowanych będzie160 dodatkowych kabin - 132 jednoosobowych i 28 - dwuosobowych. Standard wszystkich pomieszczeń pasażerskich, w tym restauracji, kasyna i baru oraz zaplecza kuchennego zostanie podniesiony.
- Zmianie ulegnie też cały układ ramp ładunkowych i całego systemu załadunku traków, czyli pojazdów z towarami i samochodów. Dzięki temu statek będzie można załadować i wyładować znacznie szybciej, co ma istotne znaczenie dla eksploatującego go armatora - dodaje kierownik Falkiewicz.


Przyłbica z dwóch bloków

Skomplikowanym zadaniem na "Finnpartner", rzadko zlecanym, jest przebudowa części dziobowej kadłuba. Operację tą, zmieniającą jej konstrukcję, przeprowadza się na statku cumującym przy nabrzeżu stoczniowym, żeby ją przyspieszyć. Najpierw został odcięty fragment dziobu, a teraz jest on zastępowany unoszonym, tzw. przyłbicą. Ruchoma część dziobowa składa się z dwóch bloków o masie 580 ton. Na razie zamontowano blok dolny, który połączony będzie z górnym. Unoszona, przez mechanizm hydrauliczny, przyłbica umożliwi załadunek statku także od przodu. Poprzednio pojazdy wjeżdżały na pokłady ładunkowe tylko przez rampę rufową.
Prace na statku obejmują także modyfikację systemu balastowego, zainstalowanie nowego agregatu elektrycznego i związaną z tym zmianę układów elektrycznych (wymiana torów i kabli) oraz automatyki okrętowej, zamontowanie nowego systemu cumowniczego z wyremontowanymi windami cumowniczo - kotwicznymi.
- Jeszcze w tym miesiącu "Finnpartner" będzie podniesiony z wody na doku pływającym - mówi kieronik Falkiewicz. - Pozwoli to wykonanie prac konserwacyjno malarskich kadłuba oraz przegląd zaworów dennych i dwóch śrub napędowych.


Ze wsparciem kooperantów

Kierownik Falkiewicz nie ukrywa, że w przebudowie statku uczestniczą nie tylko wydziały i biuro projektowe Remontowej SA, ale również firmy z Grupy Remontowa i inne. I tak Fabryka Mebli Okrętowych Famos w Starogardzie Gdańskim wykonuje umeblowanie kabin i pozostałych pomieszczeń pasażerskich oraz załogowych, a IT - Rem - montuje układy automatyki okrętowej.
Przed wpłynięciem do Remontowej SA "Finnpartner" utrzymywał stałe połączenie żeglugowe pomiędzy Finlandią a Szwecją. Po przebudowie ma obsługiwać linię Naantalin we Finlandii - Travemunde w Niemczech. Ponieważ każdy z portów posiada inne rampy przeładunkowe dla promów i statków ro - ro, "Finnpartner" będzie dostosowany do załadunków w obu portach, w których ma być obsługiwany. Przebudowa statku ma zakończyć się na początku sierpnia.
Jacek Sieński
Na zdjęciu: Na fińskim statku ro - ro pasażerskim "Finnpartner" stoczniowcy z Remontowej SA wymieniają stały fragment dziobowy kadłuba na unoszoną przyłbicę.
Fot. Jerzy Uklejewski


Statek ro - ro pasażerski "Finnpartner"

Rok budowy - 1995
Miejsce budowy - Stocznia Gdańska SA
Rok przebudowy - 2007
Miejsce przebudowy - Gdańska Stocznia Remontowa SA
Typ statku - B 501 - I / ro - ro pasażerski, przeznaczony do przewozów samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i innych pojazdów z ładunkami oraz pasażerów. Protypowym statkiem B 501 - I była "Finnhansa", zbudowana w 1994 roku.
Klasa lodowa - A 1 super

Armator - Finnlines Group OY AB Helsinki
Bandera - Finlandia

Długość cał. - 183 m
Szerokość - 28,7 m
Zanurzenie maksymalne - 7,40 m
Prędkość - 21,7 węzła
Liczba miejsc pasażerskich (przed przebudową) - 114
Liczba pokładów samochodowych - 3
Długość linii parkowania pojazdów - 3380 m

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto