Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Idzie nowe w gdańskim ZKM

Redakcja
Lato, godzina szczytu, Ikarus pełen pasażerów, gorąco i tłoczno - można zwariować. Zima, silny mróz, hałaśliwa dwunastka, mało ludzi, ale w tramwaju zimniej niż na zewnątrz - można zamarznąć.

Gdańszczanie od wielu lat skarżą się na stare tramwaje i autobusy. Ale w gdańskiej komunikacji miejskiej szykują się zmiany. Do końca stycznia ma się pojawić siedemnaście nowoczesnych autobusów, a za dwa lata z torów znikną wszystkie tramwaje wysokopodłogowe.

Nowe, czyli niskopodłogowe

Na gdańskich ulicach od połowy stycznia systematycznie pojawiają się nowe niskopodłogowe autobusy. Wszystkie na liniach obsługiwanych przez firmę Warbus. Najpierw do użytku trafiło pięć pojazdów nowej marki Solbus. Kolejnych pięć modeli Solcity SM 12, pojawi się do końca stycznia. Od pierwszego lutego kursować ma też siedem nowoczesnych niskopodłogowych Solarisów.


Autobusy niskopodłogowe to już w Gdańsku standard.


Od nowego roku część linii autobusowych została przejęta przez PKS Gdańsk i warszawską firmę Warbus. Nowi przewoźnicy okazali się o wiele tańsi niż dotychczasowy, czyli ZKM. Pierwsza ze wspomnianych firm zapowiedziała, że do 1 lipca wprowadzi autobusy wyprodukowane w 2009 roku. Podobny czas miała warszawska firma, ale by nie korzystać z wypożyczonych wozów, postanowiła zakupić autobusy szybciej i wprowadzić je do ruchu w ciągu miesiąca.

Warbus i PKS tańsi od ZKM

Warbus od 1 stycznia obsługuje tzw. pakiet północny, czyli linie 117, 122, 126, 143, 171 i 622. Potrzebnych do tego jest właśnie siedemnaście nowych pojazdów. Na odebraniu części obsługiwanych linii Zarządowi Komunikacji Miejskiej skorzystają zarówno miasto (tańsi przewoźnicy) jak i mieszkańcy (komfortowe podróże).

Pomny porażki ZKM postanowił rozwiązać sytuację z tramwajami. Zarząd ogłosił, że do końca 2011 roku tramwajowy Gdańsk będzie całkowicie niskopodłogowy.


Za trzy lata takie tramwaje przejdą do historii.


ZKM ogłosił przetarg na 35 nowych tramwajów, które mogą kosztować nawet 250 mln złotych. Jednak aż 40 proc. zostanie sfinansowane z programu unijnego, który obejmie także nowopowstałą do tego czasu linię tramwajową na pętlę przy skrzyżowaniu Łódzka-Świętokrzyska.

Setka na tory

Codziennie na gdańskie tory wyjeżdża ponad sto tramwajów. Obecnie ZKM posiada tylko kilkanaście spełniających wysokie wymagania mieszkańców. Jednak w ciągu  najbliższych dwóch lat na nasze torowiska trafi 46 kupionych z Dortmundu, takich samych jak obecne "dortmundy" oraz dziesięć najnowocześniejszych tramwajów, zakupionych tylko i wyłącznie z miejskiego budżetu, na które zostanie rozpisany nowy przetarg.

Łącznie z dziewięcioma niskopodłogowcami, które już teraz jeżdżą po Gdańsku, ZKM będzie posiadał równo 100 tramwajów. Do tego zapowiadany jest remont jedenastu tradycyjnych wysokopodłogowców, które wyruszą w trasę w razie awarii wspomnianej setki.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto