Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inspekcja Handlowa podsumowała kontrole na stacjach benzynowych

(K. N., JKL)
Nawet ponad 100-krotnie bywają przekraczane dopuszczalne normy zawartości siarki w oleju napędowym. Benzyna była w porządku. Tak wynika z kontroli, jakie przeprowadziła - pod egidą Urzędu Ochrony Konkurencji i ...

Nawet ponad 100-krotnie bywają przekraczane dopuszczalne normy zawartości siarki w oleju napędowym. Benzyna była w porządku. Tak wynika z kontroli, jakie przeprowadziła - pod egidą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Inspekcja Handlowa na pomorskich stacjach.

W Pomorskiem, w I półroczu 2006 r. skontrolowano 56 stacji. - Najczęstsze przekroczenia norm w oleju napędowym dotyczyły zasiarczenia - mówi Waldemar Kołodziejczyk, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.
Przy dopuszczalnej normie 50 miligramów na kilogram, na jednej stacji wykryto aż 6590 miligramów, czyli ponad 130 razy więcej. O czym to świadczy? O tym, że paliwo było ,chrzczone" ciężkimi komponentami, np. olejem opałowym. Jak twierdzą specjaliści z gdańskiej rafinerii, do takiego zasiarczenia nie może dojść przypadkowo. A dzieje się tak, ponieważ... produkty nieodsiarczone są dużo tańsze.
A złe paliwo psuje silniki.
- Przez taki olej szybciej zużywa się silnik, katalizator i układ wydechowy w samochodzie - wyjaśnia Ryszard Ostrowski, właściciel warsztatu samochodowego Anro. - Najgorsze jest jednak to, że jest to proces rozłożony w czasie. O tym, że jeździliśmy na ,chrzczonym" oleju dowiemy się po czasie.
Cezary Banasiński, prezes UOKiK, poinformował, że konsument może wystąpić do rzecznika praw konsumenckich o pomoc w przygotowaniu pozwu przeciwko nieuczciwemu sprzedawcy. Jeżeli poszkodowany nie ma pieniędzy na opłaty sądowe, rzecznik może dochodzić roszczeń w jego imieniu.
Generalnie jednak - jak stwierdził UOKiK - jakość paliw poprawia się. Mimo to zakres kontroli będzie poszerzony od nowego roku. Przewiduje to nowelizacja ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Sprawdzani będą producenci, magazyny wojskowe, lotniskowe, a także paliwa w cysternach samochodowych i kolejowych, biopaliwa produkowane przez rolników na własny użytek oraz gaz LPG. Zgodnie z prawem, wprowadzanie do obrotu paliwa złej jakości jest czynem karalnym, a odpowiedzialność ponosi właściciel stacji bądź hurtowni. Ustawa przewiduje surowe sankcje - grzywnę w wysokości do 1 mln zł lub karę pozbawienia wolności do 5 lat.

Stacje z ograniczonym... zaufaniem
FUH Polfer sp. z o. o. Wejherowo, ul. 3 Maja 2
- kontrola 17 lutego, olej napędowy S=147,3
W. W. OIL Rakowiec 111, gm. Kwidzyn
- kontrola 21 lutego, olej napędowy G=853,8; Sf-350=31,5, Sf-95 proc. = nie można określić; S=6590
Skalar sp. z o. o. Lębork ul. Kossaka 62
- kontrola 22 marca, olej napędowy G=854,5; Sf-350=27,7, Sf-95 proc. =405,6; S=4020
Bartex Tczew, ul. 30 Stycznia 43
- kontrola 17 maja, olej napędowy G=846,6; S=1100
Eg-On Starogard Gdański, ul. Zielona 29
- kontrola 17 maja, olej napędowy G=846,3; S=1200
Eg-On Pruszcz Gdański, ul. Łukasiewicza 2
- kontrola 17 maja, olej napędowy S=1200

S - przekroczona zawartość siarki, norma max. 50
Sf - skład frakcyjny, 350=min. 85, Sf 95 proc.=max. 360
G - przekroczenia gęstości, norma max. 845
MON - zaniżona motorowa liczba oktanowa, norma min. 85

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto