Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak połączyć Górny Taras z Wrzeszczem? Trzy warianty trasy GP-W [WIDEO,WIZUALIZACJE]

Maciej Pietrzak
Trasa tramwajowa Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zyskuje coraz konkretniejsze rysy. Linia ma być gotowa w 2019 roku. To jeden z najbardziej ambitnych projektów transportowych władz Gdańska.

We wtorek zaprezentowano długo wyczekiwane owoce pracy firmy Mosty Katowice, która opracowywała koncepcję trasy dla gdańskiego magistratu.

- W południowej części Gdańska mieszka 95 tys. osób, to więcej niż w Słupsku. Dlatego musimy stworzyć dla tych ludzi nową możliwość dojazdu do północnych dzielnic transportem publicznym - podkreślał na dzisiejszej prezentacji wiceprezydent Wiesław Bielawski.

Władze miasta są zdeterminowane by nowa linia zaczynała się na Pieckach Migowie, przy nowej przychodni SwissMed. Ma być to dalsze, naturalne rozwinięcie otwartej we wrześniu linii tramwajowej między Pieckami a Siedlcami. GP-W dalej prowadzić będzie do Ronda Pana Cogito i w dół ul. Wileńską, na której powstanie dla tramwaju tunel.

- Tunel zmieści się w funkcjonującym tu obecnie pasie jezdni, Wyjazd z niego znajdować się będzie w okolicy zbiornika retencyjnego - podkreślał inżynier Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która od początku współpracuje z miastem przy nowej trasie.

Fragment inwestycji na ul. Wileńskiej wydaje się być przesądzony. Miasto konsultować z mieszkańcami będzie teraz przede wszystkim dalszy przebieg trasy od Szkół Rzemiosła na ul. Sobieskiego. Firma Mosty Katowice wytypowała trzy warianty jakimi tramwaj miałby dalej pojechać do Wrzeszcza.

Najmniej korzystny, ze względu na koszty, czas przejazdu i inne czynniki jest wariant z budową kolejnego tunelu i puszczenie tramwajów ul. Smoluchowskiego.

Znacznie lepiej w analizie techniczno-ekonomiczno-społecznej wypada wariant przez ulicę do Studzienki, jednak wg. Mostów Katowice, najlepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie linii przez ul. Siedlicką, czyli kampus Politechniki Gdańskiej. Władzom uczelni taki pomysł jednak się nie podoba.

Warianty przez ul. Do Studzienki i kampus łączy to, że linia wchodziłaby na al. Grunwaldzką ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.
- To jedyne rozwiązanie, które nie pogorszy przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego, czyli al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej - wyjaśniał wiceprezydent Andrzej Bojanowski.

Wg. wyliczeń Mostów Katowickich najdroższy zdecydowanie jest wariant przez ul. Smoluchowskiego - ok. 311 mln zł. Poprowadzenie tramwaju przez ul. Do Studzienki to koszt 220 mln zł, a przez teren PG 177 mln.

Przez najbliższe 2 miesiące władze chcą konsultować warianty z Gdańszczanami na specjalnych spotkaniach. Ostateczny projekt GP-W ma być gotowy do końca tego roku. Jeśli zdobędzie on konieczne do realizacji środki unijne z nowej perspektywy to tramwajem z Moreny do Wrzeszcza pojedziemy w 2019 roku.

Terminy spotkań konsultacyjnych:

16.03 (środa) godz. 17.00

XX LO ul. Dobrowolskiego 6, aula

05.04 (wtorek) godz. 17.00

Pomorskie Szkoły Rzemiosł ul. Sobieskiego 90, aula

12.04 (wtorek) godz. 17.00

SP 17 ul. Czarnieckiego 2, sala gimnastyczna

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto