18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Jakie jest twoje dzienne zapotrzebowanie na węglowodany?

abcZdrowie.pl
by cathou_cathare via Flickr.com
Udostępnij:
Równowaga przyjmowanych z pożywieniem substancji odżywczych to klucz do zdrowej diety. Sprawdź, ile węglowodanów powinieneś spożywać na co dzień.

Prawidłowo zbilansowana dieta to podstawa dobrego stanu zdrowia, ale nie wszyscy wiedzą, jakie składniki odżywcze i w jakich proporcjach powinni przyjmować z pokarmem. Szczególnie niski poziom świadomości społecznej odnotowuje się w kwestii podaży węglowodanów, które uchodzą za niezdrowe i tuczące. Zła sława cukrów sprawia, iż produkty bogate w węglowodany są jednymi z pierwszych, które eliminujemy z jadłospisu, przechodząc na dietę. Czy unikanie pokarmów tego typu to dobry pomysł? Jakie ilości węglowodanów powinny znaleźć się w diecie osoby dorosłej?

Rola węglowodanów w organizmie człowieka
Włączenie do diety odpowiedniej ilości węglowodanów to ważny krok w kierunku zdrowia i dobrego samopoczucia, ponieważ produkty bogate w cukry to cenne źródło energii, a właściwa podaż węglowodanów wpływa korzystnie na pracę mózgu, naczyń krwionośnych oraz mięśni. Jak poznać, że w naszej diecie brakuje węglowodanów? Typowym objawem zbyt niskiej podaży cukrów jest głód po spożyciu posiłku. Gdy uczucie łaknienia pojawia się po zjedzeniu obiadu, najprostszym sposobem na „dopełnienie” posiłku jest sięgnięcie po coś słodkiego. Kaloryczny deser nie jest jednak opcją godną polecenia, gdy zależy nam na utrzymaniu prawidłowej wagi.

Węglowodany proste czy złożone?

Czasami zapominamy, że pod pojęciem „węglowodany” kryją się dwa rodzaje cukrów: proste i złożone. Które z nich są bardziej wartościowe pod względem odżywczym? Jak wyjaśnia dietetyk Magdalena Rapacka, „zdrowsze są – nie ma co do tego wątpliwości – węglowodany złożone. Należy pamiętać, iż według ogólnie przyjętych norm spożycie węglowodanów – najlepiej węglowodanów złożonych – powinno stanowić 50-60% przyjmowanej energii w ciągu dnia ogółem. Tam, gdzie znajdziemy węglowodany złożone (np. pieczywo pełnoziarniste, kasze, ryż brązowy, makaron z pełnego ziarna), znajdziemy również błonnik pokarmowy, którego codzienne przyjmowanie wraz z pokarmem sprzyja racjonalnemu odchudzaniu oraz utrzymaniu szczupłej sylwetki”. Natomiast „dieta bogata w węglowodany proste (np. białe pieczywo, biały ryż) w połączeniu z tłuszczami (np. wyroby cukiernicze, słodycze) sprzyja rozwojowi chorób cywilizacyjnych, czyli takich jak otyłość, cukrzyca oraz miażdżyca naczyń krwionośnych, której następstwem są zator żylny, zawał czy udar, oraz często powoduje przewlekłe zaparcia”.

Skutki niedoboru węglowodanów

Dietetyk Magdalena Rapacka ostrzega, że niedobór węglowodanów może być groźny dla zdrowia: „Węglowodany są niezbędnym i jedynym źródłem energii dla organów glukozozależnych, to znaczy, iż są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania mózgu i czerwonych krwinek zaopatrujących nasz organizm w tlen oraz są zapasowym źródłem energii magazynowanej w wątrobie i w mięśniach”. Gdy spożycie węglowodanów jest zbyt niskie, mogą pojawić się objawy niepożądane, takie jak: drżenie rąk, spadek koncentracji, nerwowość, zawroty głowy, apatia oraz omdlenia. Spożywając odpowiednie ilości cukrów, nie tylko chronimy swój organizm przed problemami zdrowotnymi, ale również działamy profilaktycznie, zmniejszając swoją podatność na niektóre choroby (np. miażdżycę, otyłość, raka jelita grubego, przełyku i żołądka).

Węglowodany złożone to ważny sprzymierzeniec zdrowej diety, ponieważ po ich spożyciu stężenie glukozy we krwi rośnie powoli. Dzięki temu odczuwamy sytość przez dłuższy czas i nie mamy ochoty na niezdrowe, kaloryczne przekąski. W diecie nie może jednak zabraknąć także węglowodanów prostych – kluczem do zdrowia jest zachowanie równowagi w ich codziennym spożyciu.

Partnerem serwisu jest

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kasia
Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem. Nie mogła znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła mi coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gberes). Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te zbędne kg, wiem tylko, że nie głodowałam i jadłam ulubione potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie