Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jedna cena biletów, przyszłość MZKZG niepewna

Aneta Niezgoda
Aneta Niezgoda
Od 1 czerwca ulega ujednoliceniu stawka za przejazd komunikacją miejską w Gdyni i w Gdańsku. Czy tnący oszczędności Gdańsk opuści Metropolitalny Zakład Komunikacji Zatoki Gdańskiej?

Od początku czerwca w Trójmieście istnieć będzie jednakowy taryfikator cen. Zniesiona zostanie również tzw. granica taryfowa, po przekroczeniu której pasażerowie musieli kasować osobny bilet. Zmiany podyktowane są planem, jaki opracowano w ramach komunikacji metropolitalnej.

Droższe opłaty
Ceny biletów są wyższe w porównaniu z tymi jeszcze obowiązującymi. Zlikwidowano bilet czasowy na 15 minut i pozostawiono jedynie godzinny. Opłata za przejazd pojazdami ZTM Gdańsk na jednej linii wynosić będzie 2,50 zł. Wzrosły także opłaty za bilet dobowy, który od początku czerwca kosztować będzie 10 zł.

Zmiany wprowadzono także w opłatach za bilety okresowe. Za bilet miesięczny trzeba będzie zapłacić 76 zł, a za semestralny 5-miesięczny 200 zł. Wprowadzono także bilety okresowe na okaziciela, który na trasie w obrębie Gdańska kosztować będzie 93 zł. Nowe ceny można sprawdzić m.in. na stronie ZTM Gdańsk.

Mniej pieniędzy, mniej chęci

Mimo zaplanowanych zmian w cenie biletów, władze Gdańska nie są
do końca przekonane, czy miasto pozostanie członkiem Metropolitalnego Zakładu Komunikacji Zatoki Gdańskiej. Władze szukają oszczędności, a bycie częścią projektu nie jest mniej opłacalne, niż administrowanie ZTM. Dzięki wpływom ze sprzedaży biletów, Gdańsk mógł zaciągać kredyty i planować kolejne inwestycje. W obecnej sytuacji jest to utrudnione.

Kolejnym problemem jest ustawa o transporcie publicznym, która w grudniu wejdzie w życie. Zawarto w niej punkt, który jasno określa, że jeśli na jakimś obszarze istnieje przedsiębiorstwo komunikacyjne, to przejmuje ono administrowanie komunikacją miejską. Takie rozwiązanie znacznie skomplikowałoby funkcjonowanie spółki.

Gdańsk szuka rozwiązania

Wiceprezydent Gdańska, Andrzej Bojanowski nie ukrywa swych obaw, twierdząc, że ustawa może "skończyć się pogrzebem MZKZG". Bez Gdańska bowiem istnienie transportu metropolitalnego nie miałoby sensu.

Emilia Salach-Pezowicz z Biura Prasowego Prezydenta Gdańska uważa, że władze robią wszystko, aby Gdańsk pozostał w MZKZG.

- Na sesji Rady Miasta będziemy dyskutować nad możliwościami, ale pragnę zapewnić, że z całą pewnością chcemy wciąż uczestniczyć w tej inicjatywie. Włożyliśmy we drożenie tego projektu wiele sił i pracy i łatwo z niego nie zrezygnujemy. Musimy jednak pamiętać także o budżecie i innych inwestycjach - zaznacza rzeczniczka.

Ile za bilety po zmianach?

2,5 zł za bilet jednorazowy na liniach zwykłych
3 zł za bilet jednogodzinny na liniach zwykłych
3,5 zł za bilet jednorazowy na liniach pospiesznych, nocnych i specjalnych
4 zł za bilet jednogodzinny na liniach pospiesznych, nocnych i specjalnych
10 zł za bilet całodobowy
150 zł opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu

Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto