Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jedziesz na wakacje? Sprawdź biuro podróży!

Oliwia Piotrowska
Oliwia Piotrowska
Jeśli wybierasz się na zorganizowaną wycieczkę z biurem podroży, przeczytaj nasz poradnik, aby uniknąć niespodzianek.

Gdzie jeździmy najchętniej?

- Zdecydowanie najpopularniejsze sa te lokalizacje, do których zapewniony jest wylot z Gdańska - mówi Magda Lesicka, kierownik gdańskiej filii Biura Podróży Triada. - Nasi klienci chcą zaoszczędzić czas, odlecieć wygodnie, bez konieczności transportu na przykład do Warszawy. Największą popularnością, tradycyjnie, cieszy się basen Morza Śródziemnego, Grecja, Hiszpania, Kreta. Szczególnie modna jest także Kuba, podczas tych wakacji to prawdziwy hit, choć na tę wyspę udają się klienci z nieco większymi możliwościami finansowymi. Mamy także oferty egzotyczne, jak Indie, Aruba - dodaje.

Polacy nie wypoczywają już w kraju tak chętnie, jak kiedyś. Powód?

- Nikt nie zagwarantuje pięknej pogody w Polsce, a przecież słońce jest gwarancją dobrego wypoczynku. Po drugie, mimo, że sytuacja się zmienia, wciąż nasza baza noclegowa nie jest doskonała. I najwazniejszy powód - obecnie wakacje w jednym z polskich kurortów kosztują tyle, ile na innym kontynencie. Krynica Morska kosztuje tyle, ile Tunezja i nie chodzi nawet o cenę hotelu, ale również o pełne przyjemności przeżycie wakacji, na czym przezież wszystkim odpoczywającym najbardziej zależy - podkreśla Magda Lesicka. - Za 2 tysiące zł można już polecieć do Tunezji na wakacje w dobrym hotelu, z dwoma posiłkami.

Zanim wykupisz wycieczkę

Nawet jeśli wiesz, gdzie chciałbyś jechać, zorientuj się najpierw, jaka jest oferta biur turystycznych.

Zanim podpiszesz umowę, sprawdź dokładnie biuro. Wielu klientów wybiera oferty znanych firm, istniejących długo na rynku, nawet, jeśli wycieczka jest nieco droższa. Poszukaj, co mówią o biurze byli klienci w internecie, popytaj na forach, poczytaj portale branżowe. Przy okazji, dowiesz się sporo o miejscu, do którego chcesz jechać.

Informacji na temat biur turystycznych udzielają również takie organizacje jak Centralny Rejestr Organizacji Turystycznych lub Polska Izba Turystyki. Warto i tam zasięgnąć opinii.

Czytaj i pytaj Warto zwrócić uwagę, co dokładnie obejmuje cena wycieczki i w jakiej jest walucie. Sprawdźmy także hotel i wyżywienie. Zdjęcia hoteli i plaż w folderach są zawsze ładne i kolorowe, ale nas interesują informacje pisemne na temat wyposażenia hotelu i pokoju, w którym będziemy mieszkać. Ważne jest gdzie stoi: na głównej ulicy, przy fabryce czy w zacisznym miejscu oraz jak daleko położony jest od plaży.

Następnym punktem jest umowa. Dobrze przygotowana, powinna zawierać nazwę organizatora, cenę, miejsce pobytu, termin, czas trwania wypoczynku, rodzaj środka transportu, rodzaj ubezpieczenia turystów oraz nazwę ubezpieczyciela, a także sposób zgłaszania reklamacji.

- Czytajmy dokładnie umowy przed ich podpisaniem - radzi Magda Lisiecka. - Katalogi są integralną częścią umowy, dowiemy się z nich szczegółów na temat oferty. Tymczasem klienci są niekiedy tak podekscytowani samym wyjazdem, że nie zwracają uwagi na szczegóły.

Przed wyjazdem Upewnij się, że wiesz wszystko, co może być ważne, zwłaszcza lecąc do dalekiego, egzotycznego kraju. Sprawdź na przykład, czy nie powinieneś się zaszczepić. Warto znać obowiązującą walutę i przykładowe ceny, żeby uniknąć rozczarowania na miejscu. Na przykład wycieczki fakultatywne mogą być dość drogie, jednak z drugiej strony, trudno wyobrazić sobie tygodniowy urlop w ciekawym miejscu bez wyjeżdżania z hotelu.

Nie zapomnij sprawdzić ważności paszportów swoich i dzieci! Jak powiedziała nam Magda Lesicka, część klientów zapomina o dokumentach.

Warto sprawdzić, co w pobliżu naszego zakwaterowania może być godnego uwagi. Sprawdźmy też lokalne zwyczaje, kuchnię, napoje.

- Na wakacje koniecznie zabrać trzeba pogodny nastrój - dodaje Magda Lesicka. - Naszym celem jest naładowanie akumulatorów, więc starajmy się zobaczyć jak najwięcej, poznać historię i kulturę miejsca, które odwiedzamy, skosztować jej smaku.

Reklamacje - Część wycieczek sprzedawana jest jako oferty 'no name' - mówi Magda Lesicka. - To tańsza forma wakacji, ale wiemy jedynie, gdzie jedziemy i ile gwiazdek będzie miał nasz hotel. Należy jednak pamiętać, że tego typu oferta nie podlega reklamacji!**
Jeśli jednak jedziesz do konkretnego hotelu, warunki powinny być takie, jak w umowie. Miał być pokój z klimatyzacją i piaszczysta plaża, a wylądowałeś w innych warunkach? To wystarczający powód do reklamacji. Jeżeli usługi turystyczne były inne niż w umowie, zawsze mamy prawo do roszczeń.

Reklamacja musi być pisemna, najlepiej w dwóch kopiach. Składamy ją u pilota lub u rezydenta, ale nigdy po powrocie! Pilot przesyła ją do biura, które ma obowiązek naprawić niedogodności albo obniżyć cenę.

R E K L A M A

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto