Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest szansa na nowe parkingi w Śródmieściu? Gdańsk zachęca inwestorów nową elastyczną ofertą

Jacek Wierciński
Archiwum NM
Powstać ma co najmniej jeden parking podziemny - przy Podwalu Przedmiejskim, na 600 aut, ale magistrat liczy na dodatkowe - miejsc parkingowych potrzeba bowiem aż pięciokrotnie więcej. Inwestora mają przekonać elastyczne warunki dotyczące koncesji na budowę oraz pobór opłat - także za parkowanie na ulicach.

W gdańskich planach parkingi tzw. kubaturowe (czyli wielopoziomowe) są od lat - przewidziano je przy Podwalu Staromiejskim, Podwalu Przedmiejskim, Targu Maślanym, przy ul. Szymanowskiego we Wrzeszczu i (rezerwowo) na Targu Węglowym. Jak dotąd - nie udało się jednak znaleźć chętnego na budowę żadnego z nich. Magistrat przekonuje, że tym razem znalazł na to sposób.

Czytaj także: W Gdańsku Śródmieście trudno jest się połapać z parkowaniem

- Miasto wnosi do przedsięwzięcia - na czas trwania umowy koncesji - nieruchomość, a wykonawca buduje obiekt i obsługuje go, czyli pobiera opłaty za korzystanie z miejsc parkingowych. Zależy nam, by parkingi powstały, więc - by zachęcić inwestora - oferujemy mu także możliwość poboru opłat wokół strefy, ale to kwestia do negocjacji - tłumaczy Bogna Zuba-Zabielska z Urzędu Miejskiego. Dodaje, że pomóc przekonać chętnych do budowy mogą też wyniki badań archeologicznych przeprowadzonych na połowie terenu przewidzianego pod parking, którego stworzenia miasto bezwarunkowo wymaga - przy Podwalu Przedmiejskim. - Nie odkryto tam niczego, co w opinii konserwatora należałoby zachować w terenie. Wszystkie znalezione przedmioty można było zabezpieczyć i zabrać z wykopu - podkreśla Zuba-Zabielska.

Czytaj też: Możesz zapłacić za parkowanie wysyłając SMS-a. MobiParking - czy w Gdańsku korzystają?

Na oferty zainteresowanych budową parkingów miasto czeka do końca marca. Rozpatrując je, weźmie pod uwagę m.in. liczbę proponowanych miejsc parkingowych, średnią cenę za każde miejsce, okres, przez jaki firma pobierać będzie opłaty na zbudowanych parkingach i za parkowanie w wynegocjowanych obszarach centrum.

- W warunkach zawarcia kontraktu jako kryterium przyjęliśmy m.in. średnią oferowaną cenę za jedno miejsce parkingowe, ponieważ jedna firma może złożyć ofertę na jeden parking, a inna na przykład na trzy - tłumaczą urzędnicy.

Zgodnie z urzędniczym harmonogramem, miasto planuje zawrzeć umowę z wyłonionym wykonawcą do końca listopada - by pierwszy parking powstał 2-3 lata później.

- Obowiązująca ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi pozwala nam podczas rozmów z wykonawcami negocjować warunki finansowe, techniczne i prawne, na jakich parkingi zbuduje, więc mamy nadzieję, że się uda i parkingi powstaną - podkreśla Zuba-Zabielska.

Plan minimum to jeden parking na Podwalu Przedmiejskim

Projekty zakładają jednak, że wyłoniony wykonawca zrealizować może także kolejne: 2-poziomowy podziemny parking na 600 samochodów miałby powstać pod Podwalem Staromiejskim, 3-kondygnacyjny - częściowo podziemny - na ul. Lastadia (Targ Maślany) na 262 miejsca oraz wystający z ziemi na nie więcej niż 4 m nad poziom gruntu podziemny parking z zielenią na dachu przy ul. Szymanowskiego 3 na Strzyży na 104 samochody. Dodatkową - rezerwową - lokalizację przygotowano pod Targiem Węglowym. Wszystkie projekty są wstępnie uzgodnione z konserwatorem zabytków.
Urzędnicy zapowiadają, że na wybór oferty jednego z chętnych inwestorów wpływ będzie miała liczba parkingów, jakie zamierza on zrealizować.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto