Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Już w od wtorku 30.06.2020 tramwaje ruszą na plażę na Stogach oraz na Ujeścisko aleją Pawła Adamowicza

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Władze Gdańska poinformowały o rozpoczęciu regularnego kursowania tramwajów po alei Pawła Adamowicza oraz na plażę na Stogach. Obiema trasami tramwaje będą wozić pasażerów od wtorku 30.06.2020.

Od wtorku 30.06.2020 będzie można dojechać tramwajami linii 8 i 9 na plażę na Stogach. Tego dnia również regularne kursowanie z pasażerami rozpocznie tramwaj numer 12, którego trasa powiększy się o przystanki na alei Pawła Adamowicza i zamiast na przystanku Migowo, będzie kończyć się na przystanku Ujeścisko 03. Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podkreśliła, że to nie koniec prac na Stogach.

W najbliższy wtorek tramwaje ruszają w obu tych miejscach - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz. - Prace będą jeszcze trwały, ale to dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców. Otwieramy wakacje otwarciem linii tramwajowej i powrotem linii tramwajowej na Stogi. To dzięki nie wyimaginowanej wspólnocie, ale dzięki dobrym projektom przygotowanym przez gdańską drużynę, które zyskują dofinansowanie z Unii Europejskiej. Kolejne projekty czekają.

- Te inwestycje to część Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IV A, którego wartość to ponad 600 mln zł - powiedział Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. polityki inwestycyjnej. - To szereg zadań inwestycyjnych, z czego najważniejsze to budowa linii tramwajowej z układem drogowym Nowej Bulońskiej czyli Alei Pawła Adamowicza, budowa ulicy Nowej Warszawskiej i kompleksowa przebudowa struktury tramwajowej i drogowej na Stogach. To również zakup taboru, budowa wiat tramwajowych i wiele pomniejszych zadań inwestycyjnych - dodał zastępca prezydent Gdańska.

Nowa linia tramwajowa o długości 2,6 km jest kluczowym elementem inwestycji łączącej ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową jest. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa): Królewskie Wzgórze, Łabędzia, Stolema, Zabornia, Ujeścisko – węzeł integracyjny oraz Lawendowe Wzgórze- przystanek w pobliżu przedszkola nr 68.

By ułatwić podróżnym w przyszłości możliwość przesiadki powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe), a także budynek socjalny z ogólnodostępną płatną toaletą.

Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za komunikację miejską, zapowiedział, że dopóki nie zostanie otwarta Nowa Warszawska, która jest na razie na etapie przetargu, aleją Pawła Adamowicza będzie jeździć na razie jedynie linia nr 12, jedna z najdłuższych w mieście. Trasa biegnie od dotychczasowego krańca linii 12 "Migowo” przez al. Pawła Adamowicza, węzeł Ujeścisko (przy skrzyżowaniu ul. Jabłoniowej i ul. Warszawskiej) do Lawendowego Wzgórza. W następnych etapach inwestycji zbudowane zostaną kolejne odcinki trasy tramwajowej przez tzw. Nową Warszawską do al. Havla oraz z Piecek-Migowa przez ul. Sobieskiego do Wrzeszcza Górnego.

- Będzie obsługiwana głównie nowymi tramwajami Pesa Jazz Duo, czekamy teraz na ich drugą transzę. Jeżdżą w szczycie komunikacyjnym co 10 minut, poza szczytem co 20 minut i co 20 minut w soboty, niedziele i święta - powiedział Piotr Borawski. - Zgodnie z naszą filozofią rozwoju komunikacji miejskiej, tramwaj i kolej stanowią osie komunikacyjne miasta. Te pojazdy nie stoją w korkach, dzięki czemu mieszkańcy mogą się szybciej przemieszczać. Natomiast autobusy to linie, które mają dowozić pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych. W ramach tej filozofii autobusy linii 115, 120, 156 i 174 będą dojeżdżać do nowego węzła Ujeścisko, po to aby tam pasażerowie mogli się przeciąć na tramwaj linii 12, a w późniejszym czasie również na inne linie tramwajowe - dodał.

Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. P. Adamowicza z ul. Kartuską

W piątek, 26 czerwca ok. godziny 11.00 planowane jest otwarcie skrzyżowania Al. Pawła Adamowicza z ul. Kartuską oraz z ul. Stolema. Na skrzyżowaniu obowiązywać będzie docelowa organizacja ruchu, sterowana sygnalizacją świetlną. Bez utrudnień pojedziemy również ul. Limbową, która będzie ulicą jednokierunkową w kierunku Jasienia.

Ponadto we wtorek, 30 czerwca rozpocznie kursowanie tramwaj nr 12 na trasie z przystanku Migowo w kierunku pętli Ujeścisko. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa). Są to: „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”, „Stolema”, ”Zabornia”, „Ujeścisko” – węzeł integracyjny oraz „Lawendowe Wzgórze” – przystanek w pobliżu przedszkola nr 68. Tramwaje linii 12 pojadą ze standardową częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu i w międzyszczycie na trasie: Oliwa – Wrzeszcz – Siedlce – Piecki Migowo – al. Pawła Adamowicza – węzeł Ujeścisko – Lawendowe Wzgórze. Przy nowym węźle Ujeścisko zatrzymają się również autobusy linii 115, 120, 156, 174.

Budowa alei Pawła Adamowicza (roboczo zwanej Nowa Bulońska Północna) jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVA. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Realizacja alei Pawła Adamowicza to koszt 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Zadanie to otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie około 58,5 mln zł.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM), ma na celu stworzenie i utrzymanie konkurencyjnego systemu transportu zbiorowego, dostosowanego do potrzeb mieszkańców i osób przyjeżdżających do Gdańska. W ramach trwającego właśnie etapu IV A, oprócz finalizowanych inwestycji na Adamowicza i na Stogach realizowana będzie m. in. Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku obejmującą budowę trasy tramwajowej od skrzyżowania Jabłoniowa/Warszawska do Al. Vaclava Havla, równolegle do ul. Warszawskiej wraz z przebudową istniejącego torowiska na włączeniu w Al. Vaclava Havla. Wzdłuż trasy przewiduje się budowę przystanków (w ciągu ul. Havla, na wysokości ul. Łódzkiej, ul. Piotrkowskiej i ul. Unruga), małą architekturę.

Od 1996 roku zrealizowano już trzy etapy tego programu w ramach których zrealizowano: GPKM I - w 1996 rozpoczęto prace związane z I etapem GPKM (diagnoza stanu transportu zbiorowego, przebudowa infrastruktury torowej w 5 lokalizacjach układu komunikacyjnego Gdańska). I etap GPKM zrealizowano przy wsparciu EBOR w latach 2002-2003. Dzięki temu zmodernizowano ponad 29 km torowisk i linii trakcji elektrycznej oraz przebudowano kilka ważnych skrzyżowań z liniami tramwajowymi. Na ten cel wydatkowano 22,5 mln zł. W tym okresie udało się również, kosztem 35,6 mln zł, zakupić na potrzeby komunikacji miejskiej 33 autobusy standardem i niezawodnością przewyższające dotychczas eksploatowany tabor oraz zmodernizowano 7 wagonów tramwajowych.

W ramach II etapu GPKM wybudowano nową linię tramwajową łączącą centrum miasta z dzielnicą Chełm, przebudowano infrastrukturę torowo-trakcyjną na łącznym odcinku ok. 19,9 km torowisk oraz urządzenia elektroenergetyki trakcyjnej, zakupiono 28 sztuk autobusów oraz 3 szt. nowoczesnych tramwajów do obsługi węzła autobusowo – tramwajowego w dzielnicy Chełm. Nowe autobusy, zakupione w ramach projektu, zostały skierowane na linie dowozowe z osiedli położonych w dzielnicy Gdańsk Południe do pętli linii tramwajowej na Chełmie.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III był realizowany w ramach 3 projektów:

  • - GPKM etap III A - obejmował budowę nowej linii tramwajowej Chełm - Nowa Łódzka, przebudowę istniejących torów i sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą, zakup nowoczesnego taboru tramwajowego oraz przebudowę zajezdni. Dzięki realizacji projektu powstała nowa sieć połączeń tramwajowych. Wzrósł też komfort podróżowania tramwajami, zachęcający do korzystania z tego środka komunikacji. Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013,
  • - GPKM etap III B - obejmował budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Piecki – Migowo, przebiegającej od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego do przystanku PKM Brętowo i w ul. Bulońskiej, zakup taboru - 5 szt,, remont infrastruktury tramwajowej w ciągu ul Jana z Kolna oraz przebudowę Zajezdni Tramwajowej Wrzeszcz. Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013,
  • - GPKM etap III C - obejmował budowę dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropilitalnej oraz przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza, od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego. Projekt był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PRO dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto