MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejna odsłona ekologicznej opłaty za samochód

Jacek Klein
Od momentu wejścia do Unii wjechało do Polski już 1,8 miliona sprowadzonych aut. 
Fot. archiwum
Od momentu wejścia do Unii wjechało do Polski już 1,8 miliona sprowadzonych aut. Fot. archiwum
Resort finansów nie ustaje w pracach nad pomysłami, czym zastąpić akcyzę na samochody. Właśnie ujawnił swój najnowszy pomysł. Sprowadzenie kilkuletniego auta z dużym silnikiem może kosztować kilka tysięcy złotych.

Resort finansów nie ustaje w pracach nad pomysłami, czym zastąpić akcyzę na samochody. Właśnie ujawnił swój najnowszy pomysł. Sprowadzenie kilkuletniego auta z dużym silnikiem może kosztować kilka tysięcy złotych.

Pomysł nie jest nowy, a jedynie zmodyfikowany. Już poprzednia ekipa rządowa miała w planach zastąpienie akcyzy opłatą ekologiczną zależną od pojemoności silnika i czystości spalin.
Według nowego projektu ustawy, opodatkowane będą samochody osobowe o masie do 3,5 tony po raz pierwszy rejestrowane w kraju. Wysokość podatku ekologicznego będzie zależeć od pojemności i wieku auta. Najprościej ujmując, im większy silnik i starszy samochód, tym wyższy podatek. Podatek będzie naliczony niezależnie od zadeklarowanej ceny kupna importowanego auta. Obecnie osoby sprowadzające samochody używane zaniżają cenę nabycia, dzięki czemu płacą niższą akcyzę.
Projekt ustawy ma zakończyć spór z Unią Europejską, która już wiele miesięcy temu oceniła, że stosowana przez Polskę akcyza szkodzi wolnej konkurencji na rynku samochodowym. Ma też ukrócić import starych, szkodliwych dla środowiska samochodów. Od momentu wejścia do Unii wjechało ich do Polski już 1,8 miliona. W większości są to samochody w wieku powyżej 7 lat.
Jednocześnie jednak projekt przewiduje, że im starszy samochód, tym o większą kwotę będzie można podatek pomniejszyć, nawet o ponad połowę. Specjaliści od rynku motoryzacyjnego nie są pewni, czy resort finansów wprowadzając tak wysokie ulgi osiągnie cel, czyli ograniczenie importu używanych aut. Na pewno nie będzie się opłacać sprowadzanie samochodów niespełniających co najmniej normy EURO 2, czyli ponad 10-letnich. W ich przypadku podatek nawet ze zniżką wyniesie kilka tysięcy. Stanieją natomiast samochody nowe z górnej półki. Nowa opłata będzie o kilka tysięcy niższa od obecnej akcyzy.
Ustawa, jeśli zostanie uchwalona przez parlament, wejdzie w życie po miesiącu.
Jak liczyć?
S=cc2 x EURO x stawka
gdzie:
S - kwota podatku
cc - pojemność skokowa wyrażona w litrach
EURO - wartość normy EURO
stawka - wyjściowa stawka podatku wynosząca 500 zł
Wartość norm EURO
brak normy EURO - 11,0
EURO 1 - 7,3
EURO 2 - 2,8
EURO 3 - 1,8
EURO 4 - 1,0
EURO 5 i wyższa - 0,9
Kwoty pomniejszenia podatku
samochody 1 - roczne (starsze niż 12 miesięcy) - 15 proc.
samochody 2 - letnie (starsze niż 24 miesiące) - 25 proc.
samochody 3 - letnie (starsze niż 36 miesięcy) - 35 proc.
samochody 4 - letnie (starsze niż 48 miesięcy) - 42 proc.
samochody 5 - letnie (starsze niż 60 miesięcy) - 49 proc.
samochody 6 - letnie (starsze niż 72 miesiące) - 55 proc.
samochody 7 - letnie (starsze niż 84 miesiące) - 55 proc. + 45 proc. x (1-0,95 do n-potęgi), gdzie ,n" jest wiekiem samochodu minus 7 lat
Ile zapłacisz?
Samochód z silnikiem 1,6 litra
- nowy - 1280 zł
- roczny - 1958 zł
- 5-letni - 1175 zł
- 10-letni - 1383 zł
- 12-letni - 3254 zł
Samochód z silnikiem 2,5 litra
- nowy - 3125 zł
- roczny - 4781 zł
- 5-letni - 2868 zł
- 10-letni - 3377 zł
- 12-letni - 7943 zł

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto