Nowe oznaczenia to jedna z rekomendacji wynikających z przeprowadzanych w 2019 i 2022 roku audytów warunków dla ruchu rowerowego i pieszego w szkołach podstawowych. Symbole pojawią się przy przejściach dla pieszych w około 80 lokalizacjach na terenie Gdańska. Pierwsze oznaczenia znalazły się przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2.
- To jeden z elementów, który ma jeszcze bardziej zachęcić najmłodszych do tego, żeby korzystać z roweru przy dojazdach do szkoły - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. - W Gdańsku od 2019 roku realizujemy audyty bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych przy obiektach szkolnych. Sukcesywnie wprowadzamy rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, które są odpowiedzią na te badania.
CZYTAJ TAKŻE:
„Odłóż telefon i żyj!” Sopot ostrzega pieszych przed używanim telefonu
Zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej, Łukasz Kłos podkreśla, że w 2019 roku przeprowadzono specjalne audyty w 10 szkołach. W obecnym roku przebadano 11 szkół pod kątem bezpieczeństwa. Działania prowadzone były przy pomocy zespołu fachowców.
- Na bazie zebranych informacji postanowiliśmy zrobić coś więcej przy szkołach - tłumaczy Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej. - Chcielibyśmy, żeby okolica szkoły jednoznacznie kojarzyła się z miejscem bezpiecznym i żeby każdy kierowca wiedział, że przy takiej szkole się znajduje. Dlatego, do końca sierpnia przy każdej szkole podstawowej, oczywiście tam, gdzie mamy dostęp do ulicy, wymalujemy 80 znaków składających się z trzech pasów i napisu szkoła. Chodzi o to, żeby kierowca jednoznacznie wiedział, że znajduje się w jej okolicy. Następnym elementem, który zamierzamy wdrożyć, to trzecia tura audytów, którą rozpoczniemy na wiosnę przyszłego roku.
Audyty przeprowadzane były w kilku etapach. W trakcie ich trwania sprawdzano m.in. ciągi piesze i drogi rowerowe. Kontrolą objęte były też skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych w bezpośrednim otoczeniu szkoły.
W pierwszej kolejności do szkół zostały skierowane ankiety, po czym przystąpiono do audytów terenowych - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Następnie powstawał raport podsumowujący, zawierający informacje z ankiet oraz audytów terenowych. Kolejnym krokiem było przygotowanie rekomendacji oraz przekazanie listy zadań do instytucji miejskich, oraz ich realizacja. W ramach pierwszego etapu zbierano informacje dotyczące m.in. infrastruktury na terenach poszczególnych szkół. W ankietach pytano także o kwestie dotyczące edukacji, współpracy czy promocji. Chodzi tu o takie elementy jak zajęcia dodatkowe, szkolenia czy możliwość wyrobienia karty rowerowej. Autorów kwestionariuszy interesowało również, jakie są priorytety dla szkół. Wskazywano tu przede wszystkim chodniki i drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych, oświetlenie i widoczność, parkowanie oraz ograniczenie prędkości.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?