Wysoki wzrost gospodarczy i związane z nim zwiększające się przewozy ładunków drogą morską notują w ostatnich latach państwa nadbałtyckie. Aby leżące nad Bałtykiem porty morskie mogły w pełni wykorzystać ten wzrost, powinny poszerzać zakres usług logistycznych.
Dzisiaj odbędzie się w Gdańsku międzynarodowa konferencja "Wartość dodana w usługach logistycznych w regionach nadmorskich", zorganizowana w ramach realizacji projektu Unii Europejskiej Interreg III B BSR Log VAS.
Pożądana wartość dodana
Konferencję zorganizowały Instytut Morski w Gdańsku i ISL Baltic Consult z Lubeki. Wezmą w niej udział przedstawiciele operatorów logistycznych, zarządów portów morskich, instytucji naukowo – badawczych i władz regionalnych krajów zaangażowanych w realizację projektu Log VAS. Partnerami uczestniczącymi w projekcie jest 25 instytucji z Danii, Finlandii, Niemiec, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski i Szwecji.
- Projekt Interreg III B obejmuje unijne kraje nadbałtyckie - mówi Daniel Kaszubowski z Instytutu Morskiego w Gdańsku. - Unia dofinansowuje związane z nim programy w 75 procentach. Efektem projektu będzie ogólnodostępna, systematycznie aktualizowana, baza danych, zwierająca informacje o przepływie ładunków między portami położonymi nad Bałtykiem. Dzięki temu firmy logistyczne będą mogły dowiadywać się na przykład, jaki potencjał przewozowy i możliwości dystrybucji ładunków występują na liniach łączących dwa interesujące je porty. Chodzi tu nie tylko o usługę transportową, polegającą jedynie na przewiezieniu towarów, ale także na uzyskaniu wartości dodanej, czyli zarobienie na jego składowaniu, przepakowaniu czy zmontowaniu, a więc przygotowaniu do dalszej dystrybucji.
Kontenery i auta w porcie gdańskim
- Powstawanie i rozwój firm logistycznych w portach zależy od zapotrzebowania oraz popytu na ich usługi na rynku - zaznacza Ryszard Mazur, dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - Od kilku lat w porcie gdańskim zaczęło przybywać towarów, które mogą sprzyjać procesowi rozszerzania działalności logistycznej. Są to kontenery przeładowywane w Gdańskim Terminalu Kontenerowym czy samochody osobowe rozładowywane przy nabrzeżach Wolnego Obszaru Celnego. W przypadku WOC, samochody magazynuje się na tam placach składowych i ekspediuje do odbiorców zagranicznych. Na WOC dokonuje się również rozładunków owoców cytrusowych i bananów, a potem następuje ich dystrybucja w kraju.
Dyrektor Mazur podkreśla, że z uwagi na strukturę przeładunków, której istotnym składnikiem są towary masowe, logistyka występuje jeszcze w skromnym zakresie. Zmieni się to po rozpoczęciu w przyszłym miesiącu działalności wielkiego terminalu kontenerowego DCT w gdańskim Porcie Północnym, którego budowa dobiega końca. Pojawienie się ogromnej liczby kontenerów wymusi zintensyfikowanie funkcji logistycznych portu. Zresztą rozwój tych funkcji zapisany jest w jego strategii i misji. Dlatego też planuje się zbudowanie na zapleczu terminalu DCT ogromnego centrum logistycznego, mającego powierzchnię 200 hektarów i w przyszłości doskonale skomunikowanego z siecią dróg, w tym z autostradą A 1. W ubiegłym roku przedstawiciele zarządu portu, brytyjskiej spółki DCT Logistic, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Gdańsk SA i władz Gdańska podpisali list intencyjny, dotyczący budowy centrum. Na razie trwają konsultacje zainteresowanych stron.
Cele projektu UE Interreg III B BSR Log VAS
n Opracowanie przestrzennego modelu wymiany towarowej w obszarze Morza Bałtyckiego w celu uwidocznienia korzyści związanych z VAS dla uczestników procesów transportowo - logistycznych, mogącego również wspomagać proces planowania strategicznego poprzez uwidocznienie znaczenia ekonomicznego obszarów portowych.
- Wypracowanie funkcjonalnych i realnych koncepcji rozwoju rynku logistycznego, uwzględniających wykorzystanie wszystkich rodzajów transportu.
- Wzmacnianie powiązań kooperacyjnych na poziomie międzyregionalnym i międzynarodowym.
- Wspieranie inwestycji w portach, centrach logistycznych i w infrastrukturę transportu.
- Stworzenie forum współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym, wspieranym przez działalność naukowo - badawczą.
Program konferencji projektu Log VAS
godz. 9 Powitanie gości przez reprezentantów Instytutu Morskiego w Gdańsku i Komitetu Sterującego Projektu Log VAS
godz. 15 Prezentacja założeń projektu Log VAS
godz. 9.45
Prezentacje – I sesja
- Rozwój zintegrowanych usług logistycznych w Porcie Gdańsk, Ryszard Mazur, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA
- Rozwój usług generujących wartość dodaną w portach w Lubece i Kilonii, Falk Oblig, Becker Hafen – Gesellschaft mbH; Ralf Behrens, Seehafen Kiel GmbH & CO. KG
- Porty Szczecin i Świnoujście jako trójmodalny węzeł transportowy w obszarze Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, Andrzej Baron, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
- Port w Ystad jako ogniwo w Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym CET – C, Johan Lundkvist, Ystad Hamn Logistik AB
- Port w Halmstad – niezawodne ogniwo w łańcuchu transportowym, Emil Vranjancu, Port Halmstad
godz. 13 Prezentacje – II sesja
- Partnerstwo publiczno - prywatne w tworzeniu usług logistycznych obrocie portowo - morskim, Marcin Wołek, Urząd Miejski w Gdyni
- Telematyka i planowanie systemu drogowego w kraju związkowym Schleswig – Holstein w kontekście rozwoju obszarów portowych, Kurt Richter, Ministerstwo Nauki, Stosunków Gospodarczych i Transportu Kraju Związkowego Schleswig – Holstein
- Wpływ portów na rozwój regionalny - myślenie życzeniowe czy rzeczywistość, Björn P. Jackobsen, Lübeck Business Development Corp.; Harri Holopainen, Cursor Oy
godz. 14.30 Wnioski i podsumowanie konferencji
godz. 15 Zakończenie konferencji
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?