Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrowersje wokół zmian na linii autobusowej nr 210 w Gdańsku. Pomimo sprzeciwu mieszkańców, trasa zostanie skrócona

Redakcja
Karolina Misztal
Od soboty 17.10.2020 dotychczas najdłuższa gdańska linia autobusowa nr 210 skróci swoją trasę. Do tej pory łączyła ona Osowę z Orunią. Od soboty będzie dojeżdżać z Osowej do Dworca Głównego. Mieszkańcy Oruni nie kryją rozgoryczenia oraz zawodem wobec władz miasta. Zmiany są nieodwołalne.

Od kilku dni mieszkańcy Gdańska Oruni niepokoją się odebraniem im linii autobusowej 210, która od kilkudziesięciu lat (wcześniej jako linia "B") obsługiwała mieszkańców dzielnicy. Linia pomiędzy Osową a Orunią prowadziła m.in. przez Suchanino, Piecki-Migowo i port lotniczy. Rekompensatą ma być dla nich wzmocnienie linii 189.

- Już od soboty autobusy linii 189 kursujące średnio co ok. 15 minut w okresie szczytów przewozowych, zwiększą częstotliwość na co 10 minut, rekompensując tym brakujące kursy linii 210 - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W godzinach szczytowych 210 kursuje dwa razy na godzinę. W zamian Orunia otrzyma 5 kursów na godzinę linii 189 - a to zaledwie jedna z wielu linii, obsługujących Orunię. Pozostaje jeszcze połączenie kolejowe w ramach wspólnego biletu - dodaje.

Przewodnicząca zarządu dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce Agnieszka Bartków czuje, że władze miasta zlekceważyły głos mieszkańców, społeczników i rady dzielnicy. Otrzymuje wiele telefonów od mieszkańców dzielnicy, którzy proszą ją o interwencję. Przez 4 lata Rada Dzielnicy walczyła też o powstanie na Oruni pętli autobusowej.

- Odebranie z dnia na dzień Oruni i jej mieszkańcom linii autobusowej 210 bez konsultacji społecznej, bez konsultacji z Radą Dzielnicy obecnej kadencji zagwarantowanych Statutem, w obszarze objętym rewitalizacją decyzją wiceprezydenta Piotr Borawskiego jest zaprzeczeniem wartości, o których na wczorajszej konferencji z podsumowania 2 lat kadencji mówiła Prezydent Aleksandra Dulkiewicz: "Innowacja, współpraca i budowanie miasta, które nikogo nie wyklucza - to trzy najważniejsze wartości, którymi kierujemy się w codziennej pracy, a zwłaszcza w kreowaniu ... polityki społecznej" - mówi Agnieszka Bartków.

- W tym przypadku czyli sposób - forma "załatwienia sprawy" dotycząca historycznej linii autobusowej B (obecnie 210), z mieszkańcami - to złamanie tych filarów poprzez wykluczenie nas mieszkańców z decydowania. Partycypacja Społeczna w Gdańsku nabiera niepokojącej formy i może za chwilę okazać się że kolejna dzielnica zostanie pomięta bo władze miasta wiedzą lepiej od samych mieszkańców - dodaje Agnieszka Bartków.

Do niezadowolenia mieszkańców odnieśli się przedstawiciele władz miasta podczas konferencji prasowej poświęconej wejściu Gdańska do strefy czerwonej. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz przypomniała, że miasto straciło w tym roku 40 mln zł z tytułu sprzedaży biletów komunikacyjnych, w związku z czym

- W związku z obniżkami podatków, obniżonymi wpływami z podatków i komunikacji publicznej, mówiliśmy, że w tej komunikacji będą zmiany - powiedziała prezydent Dulkiewicz. - Staraliśmy się je przygotować by nie były dotkliwe, ale niestety dotkliwe będą. Linia 210 pokrywa się z działaniem innych linii. Wzmocniliśmy linię 189, dołożono tu dodatkowe kursy. Rozumiem, że dla wielu osób wygodny jest dojazd bezpośredni, ale są też zamienniki. Zachęcamy do korzystania ze wspólnego biletu dla kolei w mieście - dodała.

Z kolei wiceprezydent Piotr Borawski, odpowiedzialny za komunikację miejską, tłumaczył, że na linię 210 było najwięcej skarg ze strony pasażerów. Wskazywali m.in. problemy z punktualnością. Przeprosił on radnych dzielnicowych za niewystarczające skonsultowanie tej zmiany, jednak zaznaczył, że jest ona nieodwołalna. Wynika ona z filozofii wizji transportu miejskiego.

- Chcemy, by kręgosłupem miasta stały się tramwaje i kolej, stąd inwestycje i remonty m.in. trasy na Stogi, oprócz tego budowa Nowej Warszawskiej, kolej na Gdańsk Południe, czy bajpas kartuski - mówił Piotr Borawski. - Autobusy będą jeździć częściej do węzłów przesiadkowych by komunikacja była sprawniejsza i bardziej punktualna. Taka jest filozofia naszego działania i wraz z otwieraniem kolejnych linii tramwajowych i będziemy takie zmiany w mieście realizować. Proszę być na to przygotowanym.

Linia 189 będzie jeździć nie co 15 minut, a co 10 minut, na czym skorzystają też mieszkańcy dzielnicy Maćkowy. Owszem, przy tego typu zmianach czasem dochodzi do emocji. Ja w tym momencie przepraszam, jeżeli ta zmiana nie została odpowiednio zakomunikowana i skonsultowana, ale decyzja Rady Dzielnicy i tak byłaby negatywna. Nie jest prawdą, że o niej nie wiedzieli. Wiedzieli, że nad nią pracujemy. Z tego modelu nie zrezygnujemy. Jestem przekonany, że gdy skończy się pandemia i wrócimy do normalności, to te zmiany docenią mieszkańcy - dodał Borawski.

Podobnie sprawę przedstawia Zygmunt Gołąb z ZTM-u. Jak wskazuje, podatność na opóźnienia w realizacji kursów jest wprost proporcjonalna do długości linii. Oznacza to, że im linia dłuższa, tym częściej opóźniona. Odcinek Gościnna - Brama Wyżynna (większość pasażerów jadących z Oruni wysiadała właśnie na Bramie Wyżynnej bądź Dworcu Główny) generował dla tej linii duże opóźnienia, z powodu zatorów drogowych.

- To przekładało się również na liczne reklamacje pasażerów, narzekających na brak dogodnego skomunikowania Śródmieścia z Portem Lotniczym - mówi Zygmunt Gołąb. - Dzięki skróceniu trasy linii 210 do Dworca Głównego, autobusy będą mogły dojeżdżać do technicznego punktu przy pętli Jana z Kolna, gdzie znajduje się pomieszczenie socjalne dla kierowców (na dotychczasowej trasie w kierunku Oruni nie było takiego pomieszczenia). Ten postulat kierowców jest dla ZTM szczególnie ważny, bo dobre warunki pracy kierowców pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo i obsługę pasażerów - dodaje rzecznik.

Do słów przedstawicieli władz miasta odniosła się Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy. Wypowiedź wiceprezydenta Borawskiego o tym, że Rada wiedziała o zmianach, nazywa kłamstwem.

- Rada Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce nie wiedziała - komentuje społeczniczka. - Zawnioskowaliśmy do pani prezydent o zdalne spotkanie, aby tę niezręczność wyjaśnić. Chcemy zadać pytanie: jak zostaliśmy powiadomieni o konsultacjach i jakie były jej wyniki. Chcemy, aby dano nam możliwość przedstawienia naszych argumentów za pozostawieniem linii autobusowej na Oruni w czasie trawiącej Rewitalizacji Dzielnicy jak również po jej zakończeniu - dodaje.

Rzecznik ZTM-u wskazuje na konsultacje. Na przełomie 2018/2019 ZTM skierował do Rady Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce prośbę o zaopiniowanie zmian w ofercie przewozowej na linii 210, dotyczącej wycofania linii z Traktu Św. Wojciecha.

- Sygnalizowaliśmy więc możliwość zmian w ofercie przewozowej na linii 210 już jakiś czas temu - mówi rzecznik.

Również do tego odnosi się Agnieszka Bartków. Wskazuje, że pismo, które 2 lata temu trafiło do Rady Dzielnicy, jeszcze w poprzedniej jej kadencji, nie było formą konsultacji społecznej.

- Było to suche pismo złożone z dwóch zdań od ZTM-u - komentuje Agnieszka Bartków. - Oczywiście poprzednia kadencja Rady Dzielnicy odpisała, że się nie zgadza. Natomiast nowa kadencja Rady Dzielnicy żadnych konsultacji i informacji nie otrzymała od ZTM. Zignorowano prawo do konsultacji gwarantowane statut Rad Dzielnic. Nie możemy pozwolić, aby "deptano" statut Rady Dzielnicy. Nie możemy siedzieć cicho, gdy odbiera się lokalnej społeczności ważne bezpośrednie połączenie komunikacyjne. Chcę wierzyć że prezydent miasta Gdańska nie pozwoli na takie traktowanie Rad Dzielnic i mieszkańców przez swych zastępców. Chcę wierzyć, że zebrane w dwa dni 400 podpisów (których przybywa) pod apelem do pani prezydent spowoduje, iż głos mieszkańców zostanie wysłuchane. Nasza uchwała i oświadczenie podjęte dnia 14 października na sesji, nie mają być może tak dużego znaczenia, jednak petycja z 400 podpisami, powinna mieć - jeśli faktycznie głoszone hasło "Gdańsk dla Wszystkich", jest prawdziwe - dodaje radna Oruni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto