Maszyna drążąca TBM (tunnel boring machine) powstała w niemieckim Schwanau. Kret już niedługo przybędzie do Gdańska. Przed podróżą zostanie rozłożony na części i przewieziony do Polski. Największe elementy do miasta zostaną przetransportowane drogą morską, a pozostałe drogą lądową.
- Maszyna robi niesamowite wrażenie. Dopiero stając obok niej, widać jaka to olbrzymia inwestycja i z jaką zaawansowaną technologią mamy do czynienia – mówił prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który oglądał maszynę w Schwanau.
Kret z 12-metrową tarczą prace w Gdańsku rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku. Tunel będzie pierwszym w Polsce, który został wykonany metodą TBM i będzie miał 1378 metrów. Pochodząca ze Schwanau maszyna wydrąży dwie nitki tunelu, który w najniższym punkcie będzie miał 35 metrów pod lustrem Martwej Wisły.
Wyloty będą się mieścić na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.
Tunel, który powstanie pod Martwą Wisłą, jest będzie integralną częścią budowy tzw. Trasy Słowackiego. Koszt budowy kreta to 80 mln zł. Budowa Odcinka Trasy Słowackiego obejmującego m.in. tunel pod Martwą Wisłą to 885mln zł. Tunel ma być gotowy w 2014 roku.
Czytaj też:
- Co dalej z budową tunelu pod Martwą Wisłą?
- Tunel pod Martwą Wisłą: Miasto daje 510 mln, wykonawca chce 885 mln
- Trasa Słowackiego będzie tańsza dzięki kryzysowi
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?