MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Królewski kontrakt na finiszu. Chrześniak Jej Królewskiej Mości

Jacek Sieński
Jej Królewska Mość Elżbieta II ma być matką chrzestną wielozadaniowego statku hydrograficznego "Galatea", zbudowanego w Stoczni Północnej SA w Gdańsku na zlecenie Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Jej Królewska Mość Elżbieta II ma być matką chrzestną wielozadaniowego statku hydrograficznego "Galatea", zbudowanego w Stoczni Północnej SA w Gdańsku na zlecenie Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Brytyjskiej królowa nada statkowi imię 17 października w Londynie, co nie jest działem przypadku. Jej chrześniak jest ostatnim z trzech statków zbudowanych w Remontowej SA dla królewskie instytucji morskiej, jaką stanowi Trinity House Lighthouse z Wielkiej Brytanii.


Pierwszą była księżniczka Anna

Kontrakt z brytyjskim armatorem podpisano przed ponad trzema laty. Był on wtedy największym, jaki zawarła Remontowa SA na dostawę trzech statków jednemu armatorowi. Właśnie dobiega końca jego realizacja. Kontrakt nazwano królewskim, bowiem początki działalności Trinity House Lighthouse sięgają roku 1514, kiedy to utworzył ją król Henryk VIII.
Pierwszym i najmniejszy statkiem dla brytyjskiego kontrahenta, przekazanym mu w ubiegłym roku, był interwencyjny, 39 - metrowy "Alert". Służy on już do interwencyjnych działań hydrograficznych na wodach przyległych do Wysp Brytyjskich. Polegają one na oznaczaniu torów wodnych czy przeszkód podwodnych w nagłych przypadkach, jakimi są m. in. zatonięcia statków. Poza tym, dzięki nowoczesnemu wyposażeniu nawigacyjnemu i komputerowemu, wykonuje także pomiary hydrograficzne, umożliwiające opracowywanie map morskich.
Statkami drugim i trzecim są bliźniacze, wielozadaniowe hydrograficzne serwisowce "Pharos" i "Galatea", mające długość po 84 m. To, że kontrakt z Trinity House Lighthouse jest królewski, potwierdziło ochrzczenie przez brytyjską księżniczkę Annę, córkę królowej Elżbiety II i księcia Filipa, statku "Pharos". Statek ten od zeszłego roku pływa w rejonie Wysp Brytyjskich.

Ostatni z serii

"Galatea" odpłynęła już do Anglii. Podobnie jak siostrzany "Pharos", statek będzie przeznaczony do obsługi morskiego oznakowania nawigacyjnego, a więc stawiania i wymiany pław nawigacyjnych na torach wodnych, działań ratowniczych, obsługiwania latarni morskich i prowadzenia prac hydrograficznych oraz naukowo - badawczych. Statki zaprojektowane i zbudowane dla brytyjskiego armatora uznano za najciekawsze i najbardziej innowacyjne w klasie niedużych jednostek pływających. "Pharos" wyróżnionony został przez londyński Royal Institution of Naval Architects tytułem "Significant Small Ship of 2006", czyli "Znaczący Mały Statek".
- Zarówno projektowanie, jak i sama budowa statków dla Brytyjczyków, miały dla nas charakter eksperymentalny - zaznacza Sławomir Niedźwiadek, główny projektant wielozadaniowych hydrograficznych serwisowców z Biura Projektowo - Konstrukcyjnego GSR. - Otrzymaliśmy od nich koncepcję statku, określającą jego funkcje i wymogi eksploatacyjne. Nam pozostało takie jego zaprojektowanie , aby spełniał wszystkie wymogi armatora. Do tego potrzebna była nie tylko wiedza, ale i spora porcja wyobraźni, bo przecież tak specjalistycznych statków buduje się na świecie niewiele. Końcowy projekt konsultowaliśmy z armatorem, ale już w trakcie jego realizacji zgłaszał on uwagi i poprawki, które trzeba była na bieżąco wprowadzać.
Dzieło, które cieszy
- Z budowy statków dla Brytyjczyków wynieśliśmy sporo różnych doświadczeń - mówi Tadeusz Piotrowski, kierownikiem budowy statków dla Trinity House Lighthouse. - Mieliśmy do czynienia z bardzo wymagającym armatorem, który rygorystycznie egzekwował zapisy zawarte w kontrakcie. Z jednej strony uczyło to nas pokory, a z drugiej - wykonawczej dokładności i trudnej sztuki negocjacji. Mamy jednak satysfakcję z dobrze wykonanego zadnia. Statki sami zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy, udowadniając, że jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagającego armatora. Zatem zdobyliśmy doświadczenia, które powinny procentować w trakcie realizacji kolejnych kontraktów. Natomiast inni armatorzy otrzymali informację, że jesteśmy w stanie budować nowoczesne, specjalistyczne statki o różnym przeznaczeniu.
W budowie statków "Pharos" i "Galatea" uczestniczyły setki stoczniowców i pracowników z firm Grupy Remontowa. "Pharos" przekazany został armatorowi w ubiegłą środę, a w czwartek opuścił on "Północną". Królewski kontrakt zakończono. Jego uwieńczeniem będzie ochrzczenie drugiego statku hydrograficznego, jakim jest "Pharos", przez królową Elżbietę II.

Wielozadaniowe hydrograficzne statki serwisowe "Pharos" i "Galatea"

Miejsce budowy - Stocznia Północna SA w Gdańsku z Grupy Remontowa
Rok budowy - 2006
Armator - Northern Lighthouse Board - Trinity House Lighthouse Service
Bandera - Wielka Brytania
Długość całkowita - 84,2 m
Szerokość - 16,5 m
Zanurzenie - 4,25 m
Napęd - silnik o mocy 3000 kW
Prędkość - 12,5 węzła
Załoga - 30 osób


od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto