Kliknij i zobacz jak będzie wyglądała PKM! »
Pomorska Kolej Metropolitalna budowana jest w latach 2013-2015, powstanie w miejscu istniejącej w latach 1914-1945 tzw. linii kokoszkowskiej. Po zdobyciu w marcu 1945 roku Gdańska przez Armię Czerwoną i Ludowe Wojsko Polskie, trasa kolejowa uległa zniszczeniu i rozszabrowaniu. Tory zaś zostały zdemontowane w 1946 roku.
W latach 70 XX wieku pojawiały się pomysły odbudowy dawnej linii ale ówczesne władze uznawały to za bezzasadne. Dopiero w czerwcu 2010 roku Sejmik Województwa Pomorskiego powołał spółkę PKM S.A., w celu przygotowania i realizacji projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Prace na trasie przyszłej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się 3 stycznia 2013 roku wyburzeniami zabudowań na Matarni oraz 9 stycznia wycinką drzew. Prace te zakończyły się 28 lutego, a teren został uprzątnięty do 31 maja.
Poniżej nieoficjalna (ponieważ stworzona przez fana kolei) Kronika Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która będzie na bieżąco aktualizowana:
Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej | |
7 listopada | Spacer trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Budowa PKM z bliska [zdjęcia] |
13 października | Spacer trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej [zdjęcia] |
11 października | Zmontowany został już siódmy (z 41 ogółem) obiekt inżynieryjny na linii PKM, wiadukt kolejowy WK 14, nad ul. Ogrodową w Gdańsku. |
10 października | Przy podporze wiaduktu kolejowego, przy ul. Wita Stwosza na gdańskiej Strzyży, robotnicy natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza m.in. z hełmem i bagnetem |
9 października | Zobacz postępy prac nad Pomorską Koleją Metropolitalną!
|
9 października | Przy ul. Sąsiedzkiej na gdańskiej Matarni rozpoczął się montaż kolejnego wiaduktu kolejowego PKM. |
28 i 29 września | Na odcinku około 800 metrów od peronu SKM Gdańsk Zaspa w stronę stacji Gdańsk Oliwa prowadzone były prace związane z przebudową podtorza i przesunięciem toru 502 linii kolejowej SKM, w stosunku do dotychczasowego przebiegu (od 1 do prawie 3 metrów!). |
27 września | Wybudowano dwa kolejne obiekty inżynieryjne na trasie PKM: pierwszy z nich to położony w pobliżu Kiełpinka wiadukt kolejowy natomiast drugi to położone w okolicach zbiornika retencyjnego Jasień przejście dla zwierząt z przepustem. |
14 września | Zbudowano zbrojenie obiektu, który stanie w miejscu dawnego Mostu Weisera. |
12-14 września | 12-14 września budowano pierwszy wiadukt na trasie PKM przy ulicy Ogrodowej, stojący w tym miejscu tzw. wiadukt gdyński wyburzono 18 lipca. |
koniec sierpnia | Na wysokości ogródków działkowych na Niedźwiedniku stoi gotowa konstrukcja przejścia pod torami. |
17 sierpnia | Rozpoczęło się wyburzanie wiaduktu nad ulicą Wołkowyską. |
14 sierpnia | Rozpoczęło się palowanie pod obiektem, który stanie w miejscu dawnego Mostu Weisera. |
9 sierpnia | Wyburzono drugą część wiaduktu na Dolnym Migowie, którego rozbiórkę rozpoczęto 30 lipca. |
6 sierpnia | Rozpoczęło się wyburzanie wiaduktu nad ulicą Ogrodową. |
30 lipca | Rozpoczęło się wyburzanie wiaduktu na Dolnym Migowie. |
18 lipca | Wyburzono tzw. wiadukt gdyński znajdujący się przy ulicy Ogrodowej. |
18 lipca | Wyburzono wiadukt na Kiełpinku (tzw. czerwony na poligonie). |
15 lipca | Wyburzono wiadukt nad ulicą Kiepury, wiadukt ten wcześniej był zasypany w celu ułatwienia przejazdu maszynom budowlanym. |
4 lipca | Rozpoczęły się przygotowania do budowy nowego wiaduktu kolejowego nad aleją Grunwaldzką na granicy Oliwy i Strzyży. |
1 lipca | Odbyła się uroczystość podpisania Aktu Erekcyjnego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz wmurowania symbolicznego kamienia węgielnego. Gościem specjalnym uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej był 88-letni dr inżynier Janusz Kowalski, który już pół wieku temu przekonywał ówczesne władze do konieczności odbudowy dawnej linii kokoszkowskiej. Jego liczne publikacje na ten temat, jakie przez kilkadziesiąt lat ukazywały się w pomorskiej prasie, są doskonale znane wszystkim miłośnikom dawnej kolei. |
20 czerwca | Rozpoczęło się wyburzanie przyczółków przy ulicy Słowackiego. |
20 czerwca | Wyburzono wiadukt na Dolnym Migowie, który przez niektórych był nazywany drugim Mostem Weisera. |
19 czerwca | Rozpoczęło się wyburzanie przyczółku przy alei Grunwaldzkiej. |
8-14 czerwca | Wyburzanie przyczółków przy ulicy Polanki. |
5 czerwca | Widowiskowa Bitwa o Most Weisera, połączona z jego wyburzeniem, której przyglądało się około 3 tysięcy osób, w tym m.in. pisarz Paweł Huelle, autor książki "Weiser Dawidek", wraz z pierwowzorami bohaterów swojej książki. |
31 maja i 1 czerwca | Wyburzanie przyczółku wiaduktu znajdującego się obok pętli tramwajowej Strzyża. |
27-29 maja | Przygotowania do wyburzenia Mostu Weisera - odcięcie murków i barierek. |
26 marca i 27 kwietnia | Pożegnania Mostu Weisera, czyli wiaduktu na przedłużeniu ulicy Ludowej na gdańskiej Strzyży. Inicjatorami pożegnania 26 marca byli Mateusz Czerwiński i Piotr Trzeciak, natomiast 27 kwietnia Mikołaj Sobczak. Inspiracją do organizacji pożegnań był artykuł pasjonata historii Romualda Szymańskiego, zamieszczony 14 marca na naszym portalu: "Pomorska Kolej Metropolitalna: Stulatki do rozbiórki", w którym opisał smutną konieczność wyburzenia wiaduktów i przyczółków dawnej linii kokoszkowskiej. |
14 marca | Stulatki do rozbiórki: Przeczytaj historię wiaduktów, przyczółków i mostów na trasie przyszłej Kolei Metropolitalnej. |
9 stycznia - 28 lutego | Wycinka drzew na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. |
20 listopada 2012 | Tak będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna [zdjęcia i wizualizacje przyszłych przystanków] |
25 października 2013 | Na granicy VII Dworu/Strzyży stoi gotowa konstrukcja przejścia pod torami. |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?