Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto powinien budować A-1?

Jacek Klein Robert Kiewlicz
Rząd chce odebrać Gdańsk Transport Company koncesję na budowę i eksploatację autosrtady A-1. Drugi odcinek miałby być, tak jak inne autostrady, budowany za państwowe pieniądze przez specjalnie powołane państwowe spółki.

Rząd chce odebrać Gdańsk Transport Company koncesję na budowę i eksploatację autosrtady A-1. Drugi odcinek miałby być, tak jak inne autostrady, budowany za państwowe pieniądze przez specjalnie powołane państwowe spółki. Rząd przekonuje, że będzie taniej. Taniej może jednak nie być, a będzie zdecydowanie dłużej.

Odcinek z Gdańska do Grudziądza strategicznej dla Pomorza trasy jest budowany. Realizacja kolejnego, do Torunia miała zacząć się w 2008 roku. Nie wiadomo jednak czy się zacznie w terminie.
Ministerstwo Transportu uważa, że koszty budowy kilometra drogi określone w umowie z GTC są za wysokie. Wszczęło zatem postępowanie administracyjne mające na celu doprowadzenie do wygaśnięcia decyzji o przyznaniu firmie Gdańsk Transport Company koncesji na budowę i eksploatację autostrady A1 z Gdańska do Torunia. Resort transportu chce aby 60 - kilometrowy odcinek z Grudziądza do Torunia
budowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która ma zrobić to podobno taniej.
- Decyzja o cofnięciu koncesji odsuwa wybudowanie autostrady o minimum 3 lata. To świadome działanie na niekorzyść Pomorza. Dodatkowo taka decyzja naraża skarb państwa na dodatkowe koszty w formie odszkodowań dla koncesjonariusza - uważa Sławomir Nowak, poseł PO.
GTC jeśli utraci koncesję zamierza sprawę skierować do sądu administracyjnego. Uważa, że przyznana w 1997 koncesja jest ważna do 2039 roku. Postępowanie administracyjne i sprawa w sądzie o odszkodowanie może znacznie opóźnić budowę drogi. Spór może być rozstrzygany przez długie miesiące, a nawet lata i w tym czasie prace budowlane nie ruszą i cała autostrada nie zostanie ukończona w 2013 r.
Umów trzeba dotrzymywać
Henryk Ćwikliński, ekonomista Uniwersytetu Gdańskiego

- Uważam, że GTC powinno na mocy umów wybudować oba odcinki A-1 do Torunia. Nie wierzę w to, że jeśli budowę przejmie państwo będzie taniej, a kompletnie już nie wierzę, że autostrady powstaną szybciej. Możemy mieć do czynienia z gigantycznym zagrożeniem zapóźnienia w budowie autostrad. Moim zdaniem to, że ktoś uważa iż podpisane przez laty umowy mogły być korzystniejsze nie jest powodem do wypowiadania ich i odbierania koncesji. Dla mnie jest to skandal. Umów trzeba dotrzymywać.

2010 rok to mrzonki
Sławomir Nowak poseł Platformy Obywatelskiej

- Nie lubię tego słowa ale ciśnie mi się a usta jedno - " A nie mówiłem". Ostrzegaliśmy już kilka miesięcy temu, że to wszystko może się tak skończyć. To, kto będzie budował autostrady i w jaki sposób nie jest ważne. Ważne jest aby ona w ogóle powstała. Jeśli ma być budowana w systemie tradycyjnym, czyli przez państwo, to etap planowania prac rozpocznie się najwcześniej w roku 2008. Wiadomo, że w roku przyszłym nie ma po prostu pieniędzy na budowę autostrady. Nie wiadomo też skąd wziąć miliardy złotych w przyszłości. Chyba, że premier Kaczyński posiada jakąś magiczną różdżkę i wyczaruje te pieniądze. Obecnie mówienie o terminie zakończenia inwestycji w latach 2008 czy nawet 2010 to kompletne mrzonki.

Opóźnień nie będzie
Zbigniew Kozak poseł Prawa i Sprawiedliwości

- To kto ma budować autostrady jest pytaniem retorycznym. Ważne aby były one wybudowane dobrze i za rozsądną cenę. Głównym zarzutem wobec koncesjonariusza budującego A-1 była właśnie zbyt wysoka cena. Powinniśmy osiągnąć jakiś kompromis pomiędzy ceną a szybkością wybudowania autostrady. To aby powstała ona jak najszybciej jest teraz najważniejszym problemem. Nic mi nie wiadomo aby w związku z cofnięciem koncesji na budowę autostrady odwlekły się jej terminy zakończenia. Wręcz przeciwnie roboty mają zakończyć się terminowo. Mam jedynie nadzieję, że budowie autostrady nie zaszkodzi coraz większa liczba wyjeżdżających za granicę fachowców oraz ciągle drożejące materiały budowlane.

Przebieg autostrady A-1
- Gdańsk - Grudziądz - w budowie.
- Grudziądz - Toruń - rozpoczęcie budowy planowane jest na 2008 r. Zakończenie na 2010 r.
- Toruń - Stryków k. Łodzi - ma powstać do 2013 r., przetarg nie został rozpisany.
- Stryków - Częstochowa - Pyrzowice - trwa procedura przetargowa.
- Pyrzowice - Gliwice - ma powstać do 2013 r., przetarg nie został rozpisany.
- Gliwice - granica - Rozpoczęcie prac w przyszłym roku.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto