18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kupujesz bombki? Po świętach ich nie zwrócisz. Poczytaj o swoich prawach przed zakupami na Gwiazdkę

(Patsz)
Grzegorz Mehring
Robiąc zakupy przedświąteczne, warto pamiętać, że nie wszystkie produkty będzie można zwrócić po świętach Bożego Narodzenia. Taka sytuacja występuje w przypadku dekoracji bożonarodzeniowych, które kupowane przed Gwiazdką najczęściej można zwrócić jedynie do Wigilii. Według badań przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku nietrafionych zakupów, podobnie jak w latach ubiegłych, badani respondenci przyznali sobie więcej praw niż przewidują przepisy.

- Zobaczyłem w jednej sieci z materiałami budowlanymi informację, która informowała klientów, że artykuły świąteczne, można oddawać tylko do 24 grudnia. Później będzie to niemożliwe. Czy to na pewno zgodne z prawem? - pisze do redakcji pan Zdzisław.

Plebiscyt: Głosuj na choinki ze swojego miasta

Jak się okazuje, nie jest to takie proste. Na pytanie ankieterów - czy sklep ma obowiązek przyjąć towar, który okazał się nietrafionym prezentem – w tym roku aż 37 proc. badanych błędnie przyznało sobie taki przywilej. Zgodnie z prawem zwrotu produktu można dokonać tylko jeśli sprzedawca się na to zgadza, np. poinformował wcześniej kupującego o takiej możliwości.

Nie ma obowiązku wymiany

- Kupując prezent, upewnijmy się, czy możemy go zwrócić lub wymienić, sklepy nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru - jednak mogą same ustalić reguły zwracania lub zamiany produktów, których powinny przestrzegać - wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Niezbędnik na Boże Narodzenie

Nie oznacza to jednak, że klientom nie przysługują żadne prawa. Gdy zakupiony towar jest niezgodny z umową albo jest uszkodzony, klient może złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż dwa miesiące od momentu wykrycia usterki. Zła interpretacja często pojawia się także w przypadku towarów kupionych w promocji.

Reklamacja żywności

- Podlegają one reklamacji podobnie jak produkty, których obniżka nie dotyczy - zaznacza Małgorzata Cieloch.

Co ważne można także reklamować: paczkowaną – w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem – 3 dni od momentu zakupu.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdańska prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto