Listopad pełen awarii i opóźnień gdańskich tramwajów. W tym miesiącu było ich już grubo ponad pół setki

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Przemysław Świderski
Tylko w okresie od 1 do 10 listopada doszło do 56 awarii gdańskich tramwajów, a zima dopiero przed nami. W ostatnim czasie na tory wyjechały co prawda dwie nowe Pesy, ale na resztę pojazdów z zeszłorocznego zamówienia przyjdzie jeszcze poczekać wiele miesięcy. Nastroje wśród pasażerów pogorszyła też zapowiedź możliwej podwyżki cen biletów w nowym roku.

Poniedziałkowy poranek, 18 listopada - stają „dziesiątka” na pętli Siedlce i „siódemka” na węźle Kliniczna. Czwartek, 14 listopada, na przystanku „Pohulanka” psuje się „szóstka” powodując tramwajowy korek, uruchamiana jest zastępcza komunikacja autobusowa. To przykłady awarii gdańskich tramwajów tylko z ostatnich kilku dni. Od początku miesiąca, na co zwracają nam uwagę Czytelnicy i o czym na bieżąco informujemy w naszym Raporcie Drogowym, pasażerowie praktycznie codziennie muszą się zmagać z opóźnieniami. Swojej frustracji dają też wyraz choćby na mającym ponad 17 tys. „fanów” nieco prześmiewczym profilu facebook’owym "Czy w Gdańsku zepsuł się tramwaj?"

Spółka GAiT nie podziela jednak spostrzeżeń pasażerów, broniąc się szczegółowymi liczbami.

Niezawodność taboru zwiększa się i będzie zwiększać

- Niezawodność taboru zwiększa się i będzie zwiększać. To wynik zakupu nowych pojazdów i systematycznej modernizacji tramwajów typu N8C. Średnia zjazdów za trzy kwartały 2018 roku wynosiła 2,69 zjazdów/10000 km. W analogicznym okresie tego roku wskaźnik ten wynosi już 1,91 zjazdu/10000 km. Awarie dotyczą głównie najstarszych pojazdów we 105Na oraz niezmodernizowanych jeszcze N8C. Wskaźnik zjazdów „105” za trzeci kwartał 2019 r. wyniósł 4,34/10000 km, dla porównania wskaźnik zjazdów Pesa Swing – w tym okresie to 0,66/10 000 km. Pomimo chwilowych wyłączeń z ruchu, procent kilometrów wykonanych wynikających z rozkładu jazdy na dzień 10.11.2019 wyniósł 99,5 proc. - odpowiada Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy przewozowej spółki.

Przypominamy jednak, że wymiana taboru idzie dużo wolniej niż zakładano. Pierwsze pięć zakupionych w zeszłym roku Jazzów Duo od Pesy pierwotnie miało się w Gdańsku pojawić w styczniu 2019. Ostatecznie dwa pierwsze z tych pojazdów na tory wyjechały dopiero na przełomie października i listopada. Dwa kolejne pojawić się mają do końca tego roku, a pozostała 11-stka partiami do końca 2020 r. W następnym, 2021 roku, na gdańskich torach ma się pojawić kolejnych 15 Jazzów z rozszerzenia zamówienia i w sumie ta 30-stka zastąpić ma najstarsze „stopiątki”.

Zgodnie z zaprezentowanym w zeszłym tygodniu budżetem miasta na 2020 r. wydatki na komunikację miejską wzrosną o ok. 40 mln zł. Zdaniem wiceprezydenta Piotra Borawskiego to i tak zbyt mało. Więcej czytaj TUTAJ

- Podwyżki płacy minimalnej, ceny energii, to wpływa na jeszcze wyższe koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej; decyzje o ewentualnych podwyżkach cen biletów będą konsultowane z pozostałymi miastami naszej aglomeracji, bo przygotowujemy się także do wprowadzenia wspólnego biletu - mówił przy prezentacji budżetu.

Konkrety w tej kwestii biletów mają pojawić się w styczniu.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Materiał oryginalny: Listopad pełen awarii i opóźnień gdańskich tramwajów. W tym miesiącu było ich już grubo ponad pół setki - Dziennik Bałtycki

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zasranemuasto

Libcza zjazdów to nie liczba awarii. Klamcy. Wspólnego biletu nie będzie i nikt nad nim nie pracuje. To tylko wspólny system płatności za osobne bilety.

Dodaj ogłoszenie