Lubisz sól? Zmniejsz jej negatywne skutki

abcZdrowie.pl
by Rance Costa (flickr)
Masz problemy z ciśnieniem, jednak nie chcesz rezygnować z soli w diecie? Aktywność fizyczna pomoże ci zredukować negatywne skutki nadmiernego spożycia soli!

Amerykańscy naukowcy dowiedli, że im więcej się ruszamy, tym mniej wzrasta nasze ciśnienie tętnicze po bogatym w sól posiłku. Ukazali oni tym samym, że aktywność fizyczna stanowi skuteczne narzędzie w walce nie tylko z otyłością, ale i nadciśnieniem.

Ruch na nadciśnienie

Podczas gdy generalnie zalecane jest spożywanie ok. 1,5 mg sodu dziennie, wielu z nas konsumuje go znacznie więcej ‒ od 3 do nawet 18 mg dziennie. Sytuacja ta może być szczególnie niepożądana w przypadku osób doświadczających nadciśnienia. Nadmierne spożycie soli prowadzi bowiem do wzrostu ciśnienia skurczowego o 5%.

Uczestników badania podzielono na cztery grupy w zależności od ilości zażywanego przez nich ruchu. Okazało się, że dieta bogata w sód powoduje wzrost ciśnienia skurczowego u najmniej aktywnych ludzi o 5,27 mmHg, a u najbardziej aktywnych – o 3,88 mmHg. Osoby najbardziej aktywne fizycznie mają więc największe szanse (38%) na obniżenie ciśnienia przy diecie zawierającej dużo soli, podczas gdy w przypadku osób preferujących siedzący tryb życia szansa ta wynosi 10%.

Nadciśnienie a sól

Nadciśnienie tętnicze stanowi jeden z najpoważniejszych problemów świata zachodniego. Tymczasem na rozwój problemu wpływ może mieć nadmierne spożycie soli. Wielu specjalistów podaje, że jest ona jeszcze groźniejsza dla zdrowia niż stres. Z badań wynika, że większość z nas spożywa aż 3-4 razy więcej sodu niż zalecane. Są to w szczególności osoby jadające w restauracjach, kupujące gotowe dania i stosujące niewłaściwe diety odchudzające.

Należy pamiętać, że nieleczone nadciśnienie tętnicze może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak choroby serca, a także zawał. Prawidłowe ciśnienie powinno wynosić poniżej 140/90. Jeżeli więc po kilku pomiarach wynik wciąż utrzymuje się na poziomie równym lub wyższym, można mówić o nadciśnieniu.

Jak ograniczyć ilość soli w diecie?

Osoby, które wykazują zbyt wysokie ciśnienie tętnicze krwi powinny zmodyfikować nawyki żywieniowe. Pierwszym krokiem powinno być ograniczenie spożycia soli. Należy pamiętać, że składnik ten znajduje się w wielu produktach spożywczych, a w szczególności w artykułach gotowych, takich jak zupy i sosy w proszku, kostki rosołowe, sery żółte i pleśniowe, wędliny, kiełbasy, kiszonki, orzeszki, krakersy i chipsy.

Niewskazane jest całkowite wykluczenie soli z diety, jest ona bowiem niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – reguluje gospodarkę wodną, ciśnienie osmotyczne i pH ustroju. Co więcej, wpływa na zawartość wody w organizmie, przez co zapewnia właściwe ciśnienie krwi i równowagę kwasowo-zasadową. Szkodliwy jest dopiero nadmiar substancji. Oprócz chorób serca powodować on może choroby nerek i nowotwory, w szczególności żołądka.

Warto pamiętać o spożywaniu jak największej ilości owoców i warzyw, które są źródłem cennych witamin. Z drugiej strony jednak, jak z każdym składnikiem, z witaminami nie można przesadzić. Hiperwitaminoza może się bowiem okazać równie szkodliwa jak niedobór witamin. Najlepszym sposobem na zdrową dietę jest samodzielne przygotowywanie posiłków i pieczenie mięsa. Lepiej także nie kupować gotowych wędlin. Samą sól częściowo zastąpić można innymi przyprawami, np. tymiankiem, bazylią czy estragonem, dzięki którym posiłek będzie smaczny nawet bez soli. Do braku tego składnika w diecie można się przyzwyczaić.

Ryby i warzywa warto gotować na parze. Wybierając wodę mineralną, zwróćmy uwagę na niskosodową. Jeżeli decydujemy się na używanie soli w kuchni, wybierajmy sól morską lub jodowaną. Ta pierwsza dostarcza mnóstwa soli mineralnych, takich jak wapń, magnez i sód, a także mikroelementów – np. fluoru, jodu, żelaza, manganu.

Wsparcie redakcyjne od:

Znamy decyzję w sprawie trzeciej dawki szczepionki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie