Najbardziej poszły w górę ceny artykułów tłuszczowych – cała grupa produktów podrożała o 37,2 proc. rok do roku. Ten trend utrzymuje się już od kilku miesięcy. Analitycy zauważyli jednak zmianę w ostatnim miesiącu.
W czerwcu nie olej podrożał najbardziej (jego cena poszła w górę „tylko” o 30,2 proc.), a masło, którego cena podskoczyła aż o 48 proc. - wynika z comiesięcznego raportu “Indeks cen w sklepach detalicznych”, przygotowanego przez Uce Research i Wyższe Szkoły Bankowe.
Według ekspertów, cena masła poszybowała w górę m.in. dlatego, że w lecie wzrosły koszty utrzymania tego produktu w świeżości. Wzrost cen jest też podyktowany eksportem na rynki arabskie i zachodnioeuropejskie.
Wśród kategorii, które najbardziej zdrożały w czerwcu w skali roku, jest mięso (o 30,5 proc.). Gdy spojrzymy na konkretne rodzaje mięs, to okazuje się, że duży wzrost cen dotyczył wołowiny – podrożała o 42 proc. Wieprzowina poszła w górę średnio o 16,1 proc., a drób - o 25,6 proc.
Podskoczyły też ceny używek – o 24,6 proc. rdr., i ta kategoria znalazła się w pierwszej trójce najmocniej drożejących grup produktów (herbata podrożała o 26,5 proc, a kawa rozpuszczalna i mielona – odpowiednio o 24 proc. i 23,5 proc.). Z kolei, jak wynika z raportu, piwo zdrożało o 15,5 proc.
“Na mocne podwyżki w tych kategoriach wpływają wzrosty cen energii, która jest zużywana w dużych ilościach w czasie produkcji tych towarów. W przypadku mięsa dodatkowe znaczenie mają drożejące pasze i nawozy. Ponadto tocząca się wojna w Ukrainie znacząco opóźnia dostawy zbóż, które są głównym składnikiem karm dla zwierząt ubojnych” - informują autorzy raportu Uce Research i Wyższe Szkoły Bankowe.
Do najbardziej drożejących kategorii należą też owoce (średnio podrożały o 23,6 proc. rok do roku), nabiał podrożał o 22,5 proc. Analitycy wskazują też, że jednym z najbardziej drożejących produktów jest teraz cukier – jego cena w czerwcu poszła w gorę o 41,4 proc. rdr. Można to tłumaczyć m.in. zwiększonym popytem – w lecie, który jest okresem produkcji przetworów, ceny cukru zwykle idą w górę.
Złe wieści dla pracowników. Wzrost zatrudnienia wyhamowuje. Pracodawcy coraz częściej oferują "podwyżki inflacyjne"
Do mocno drożejących produktów należy też karma dla psów (podrożała o 26,6 proc., z kolei karma dla kotów o 11,7 proc.). Z raportu dowiadujemy się też, że tylko jedna kategoria zanotowała jednocyfrowy wzrost cen. To pieczywo, którego ceny poszły w górę “jedynie” o 8,9 proc.
Raport "Indeks cen" obejmuje wszystkie obecne na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry. Łącznie przeanalizowano ponad 21 tys. cen, które pochodzą z ofert prawie 40 tys. sklepów należących do 63 sieci handlowych. Sprawdzono wyniki 50 najczęściej kupowanych przez Polaków artykułów.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?